Innvendig filter..

Hvordan, og hvor ofte bør jeg rengjøre innvendig filter? Har et 110 liters juwel...
Når vannstrømmen ut fra filteret blir merkbart svakere. Svampen kan du vri lett gjerne i en bøtte med akvarievann. Men du kan også ta den under springen i temperert vann. Husk at den på ingen måte skal bli "ren".
Kan bare gjenta det Janne sier.

Altfor mange nybegynner-akvarister tror akvarier skal være like gullende rene som kjøkkenbenken, og i sin iver rengjør de filteret så hardt at de mister mye av filterbakteriekulturen. Den er verdifull, og et filter må behandles skånsomt som den levende organismen det er Et akvariefilter skal være skittent, men ikke så fullt at sirkulasjonen hemmes. DA er det på tide med rengjøring

Det finnes ingen "regler" for hvor ofte et filter skal eller bør rengjøres, for det varierer fra akvarium til akvarium.
Jeg har også et 110 liter juwel, måtte bytte den filten på toppen en gang i uka. Så jeg har tatt ut den hvite filten og den svarte og fylt opp boksen med blå svamp.

Da ser det ut til at det går mye lenger imellom hver gang det må renses. Som bonus så slipper du at eventuelle yngel forsvinner inn i filterhuset.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Helgesen
Reklame for plussmedlemskap