Ancistrus alene?

Trives ancistrus sp alene eller bør de være i par eller gruppe(1 hann, 2 hunner)?
Ancistrus går helt fint alene, med mindre du vil ha oppdrett
men det går og an å ha større gruper, men da er det ein sjangse for att det blir yngel på dem
Ancistrus, og særlig hanner, kan være territoriale og begynne og jage hverandre og slåss pga plassmangel i akvariet. Det er derfor ikke alltid at det går bra sammen i en gruppe. Hunner kan også finne på å kjekle, men hannene er nok mest tilbøyelige til det, pga de vokter eierskapet til hulen sin mot andre hanner.

Andre ganger kan det gå helt strålende å ha mange Ancistrus sammen, så det virker litt som det er individuelle forskjeller på dem. Noen er og blir kranglete av seg, og andre tolerer andre hanner greit.
Ancistrus er naturlig disponert for å holde sammen i løse grupper. En serie eksperimenter av Mary Power fant at enslige Ancistrus mistet vekt raskere uten mat enn fisker som fikk gå i grupper. Dette sannsynliggjør at de drar fordel av å være flere.

Kilde: Kathy Jinkings, "Bristlenoses - Catfish with Character".

Antall Ancistrus i karet må vurderes i forhold til karstørrelsen. Men å se på dem som gruppefisk er nok ikke helt feil.

her går det heilt fint med fleire hanner og fleire hoer i vertfall, men det er bare eine hannen som produserer yngel, men dei ser ikkje akkurat ut til å miste vekt fort.
Flere huler enn fisk er min bra etter min erfaring. Hannene mine hadde noen skikkelige fighter om to huler.

Nå har jeg hann og to hunner, samt to barn etter disse, og noen småtasser innimellom.

Tror dere foreldre og barn vil krangle når de små vokser til?

Har vurdert å flytte barna over i et annet kar hvor det går en enslig hanne. Men vet ikke kjønn på de små enda, og så er det jo ikke så lett å fange fisker uten å stresse opp alle så jeg gjør det sjeldnest mulig.
Tilfeldig bekjentskap
© Leif E. Johansen
Reklame for plussmedlemskap