Nyklekkede corydorasyngel - for første gang

hei!
var så heldig at jeg tok en av corydoras pandaene mine på fersken i å legge egg for noen dager tilbake aldri sett det før og med 2 ancistruser og div andre fisk hadde nok ikke eggene blitt gamle. Fant 6 egg som jeg puttet i et fødenett. søkt mye på forumet og endte med etter et par dager å flytte de over i en 1 liters isboks med brusestein og 2 dråper esha 2000. Nå klekkes de! 2 uklekkede egg igjen.

Så til spørsmålene: lest at de er følsomme ang vannstand, kan jeg ikke fylle vann "over hodet" på de i det hele tatt??

tenkte å slamsuge og skifte vann ved hjelp av en liten luftslange bit. Og vaske boksen hver 3 dag eller noe, fikk ikke tak i pipetter på apoteket men tenkte jeg bare kunne helle de forsiktig over i et glass mens jeg vasker boksen? (har ikke flere, må spise is i morra tydeligvis

Når jeg skal begynne å fore de (om 2 dager?), hvor lenge skal jeg la maten ligge før jeg fjerner resten og skifter vann?

Kan jeg putte oppi en pestsnegle som rengjøringshjelp?

Kommer de til å reagere på å få vann uten esha2000 som de jo er født i ?

den ene har nå sitti fast i egget siden i formiddag (altså ett egg med sprellende hale) burde jeg gjøre noe?

hilsen glad "bestemor"


Håper folk svarer her... Har mange av disse samme spørsmålene selv :P
Eggene må vekk selv om det bare er coryer i karet da de også kan spise sine egne egg.

Før har brukte jeg 3 ltr plastbokser fra europris med luftslange i som da gir oksygen i vannet.
Hver dag helte jeg ut alt vannet slik at det bare var ca 1/4 dl og yngel igjen.
Helte dette rett opp i en annen boks som hadde stått 24 timer med springvann.
Er vist ikke bra med vann rett fra springen.
Da kan du vaske boksen du nettopp brukte og fylle den med vann til neste morgen.
Dette fungerte helt greit men var litt mye jobb.

Nå derimot har jeg vært litt mere lat..
Legger eggene i yngelkar av netting i akvariet.
Av 40 egg har jeg 21 yngel som nå svømmer fritt rundt i karet ca 0,5-1 cm lange nå.
Drysset oppi knust artemia(egg?) sånn rødt superpulver 2-3 ganger daglig.
Det de ikke spiser forsvinner gjennom nettingen.

Problemet med begge varianter er att eggene mugner og dette er smittsomt som fy.
Om en klynge med egg har et hvitt egg få det vekk med en gang.
Jeg brukte bare en vanlig pinsett og nappet vekk hvite egg.
Om ikke du gjør det er alle egg i klyngen hvite dagen etter.

Håper dette ga litt svar

Når jeg flytter egg, putter jeg dem hver for seg... Er det greit?
egg som ligger alene klekker også hos meg hvertfall.
Coryene legger ofte egg på blader av plantene.
Da bare river jeg av bladet og tar det ut uten at jeg trenger å rive egget løs fra bladet.
Får ikke sove så mye grubler jeg på spørsmålene i første innlegg..
Men nå har jeg befridd egget med hale etter å ha sett på den i hele dag klarte jeg ikke dy meg, brukte en tannpirker og holdt fast en flik av egget som stod ut og vips så sprellet yngelet avgårde! risky kanskje, men det funka
Trur nok ikke det er nødvendig med klekkehjelp.
De kommer seg ut av egget når de skal.

Jo mindre arbeid du lager for deg selv jo bedre sannsynlighet er det for at du redder eggene neste gang de legger egg også


Har nå satt igang et system med 2 like isbokser, ga første måltid for noen timer siden. hvis noen leser dette senere så overlevde yngelen vannskift til esha fritt vann (gjorde det over 2 omganger)
Takker for svar jeg har fått men sitter stadig igjen med en del sprsm..

Når kan jeg ev fylle vann over hodet på de?

hvor lenge skal maten ligge? (skifte vann før eller etter foring?)

kan en pestsnegle være rengjøringshjelp?

Mulig jeg styrer fælt for 5 små yngel, men dette er min første gang og jeg vil så gjerne at de vokser opp!

Jeg pleier å fôre og så bytte vann et par timer senere. Unngå å tømme vann over hodet på dem så lenge som mulig. Jeg tømmer ut så mye vann som jeg klarer av beholderen over en hov, og unngår selvfølgelig at yngelen følger med. Når det bare er litt vann igjen i et hjørne med yngel, tømmer jeg dem over i den nye beholderen som står klar med vann. På denne måten får du også byttet det aller meste av vannet.
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap