Noe annet for istedenfor grønne malle tabletter så pestsneglebestanden går ned. mona?

Hei... Håper det er ok at jeg spør her...
Men for en stund siden så leste jeg på noen tråder angående pestsnegler og finner ikke den samme tråden igjen ...(ikke en tråd jeg startet)...

Men en som heter Mona her inne nevnte at grønne malletabletter som støver mye, oveforing osv kan foresake at pestsneglene koser seg ekstra mye... Det vil jeg jo ikke ha så mye av
Og det var et annet navn på en annen fortype jeg kunne bruke istedenfor som jeg ikke husker navnet på som ikke støvet... Noen forslag her inne på annet type for som ikke støver??

Bruker nå Vegetable tablet fra Prodac til mallene og noe grønnsaker som agurk, squash osv

Men har kuhliier også og forer med røde mygglarver annenhver dag til 3 hver dag...

Dronningrasborane og mollyene får enten color fra Prodac eller tropical fish flake fra Prodac

Og til slutt så må jeg si at jeg har kjøpt 2 jegersnegler til 54 literen for å holde pestsnegle standen nede ... Men er fortsatt en del der... Mater en gang om dagen... 8timer med lys og en dag på søndag uten foring... Vet ikke mere hva jeg skal gjøre... Har holdt meg unna kjemikalier for å ta pest sneglene da mange fraråder det... Så takker på forhånd om fortips, eventuelt linker og navn.
TheNameSara
Men en som heter Mona her inne nevnte at grønne malletabletter som støver mye, oveforing osv kan foresake at pestsneglene koser seg ekstra mye... Det vil jeg jo ikke ha så mye av

Da leste du litt feil, for jeg har aldri sagt noe om at GRØNNE malletabletter støver mye Jeg bruker ikke grønne (med grøntfôr?) til pansermaller, de er ikke grønt-spisere.

Det jeg derimot har skrevet er at generelt så støver fôrtabletter for bunnlevende fisk en del, iallefall de jeg har brukt (og de er av typen JBL Tabis, JBL Novo Tab og noe Tetra Tabimin). Dette støvet legger seg på alt inventar i akvariet, og er generelt vanskelig å unngå. Jeg merker godt at hvis jeg kun fôrer med tabletter i en periode, så øker pestsnegle-bestanden merkbart.

Jeg bruker ikke malletabletter for sugemaller som har raspemunn/sugemunn, såkalte pleco-tabs. Der holder tablettene bedre formen under vann fordi fisken rasper de i seg med tenner og sugemunn.

Hva slags maller og bunnlevende fisk er det du har i tillegg til kuhliene?
Mona
Trådstarter

Jeg bruker denne her fra Ocean Nutrition

Denne støver ikke og ligger lenge uten å løse seg opp.

Slenger en i Edgen en gang i blandt og da hender det at den ligger oppblåst men samlet selv etter 3 dager. Den ser ut som en stor dott med mugg på 3 dagen og jeg plukker den da bare opp, men rekene setter pris på denne en gang i 14 dag som variasjon.
Den tabletten virker interessant, Rolf

Slik du beskriver konsistensen etter lang tid så minner det meg egentlig om JBL PlecoChips. Hovedforskjellen på disse to er vel at JBLs inneholder trefiber? Tror jammen jeg må bestille disse du anbefaler, for det er ganske mange av mallene mine som ikke er avhengige av trefiber. Og "holdbare" tabletter er viktig når man reiser bort for noen dager
Ancistrus oppdrett variant har jeg Mona i tilegg til kuhliien..
Og ja, kan hende jeg husket litt feil av ordrett hva du skrev... Men da er det generelt sett mange typer av fortabletter som støver til bunnlevende fisk...

Hvis du har noen forslag til mere egnet for så tar jeg gjerne imot tips...

Og tusen takk Rolf... Skal ta meg en titt på den)
Tilfeldig bekjentskap
© Ariel Bornstein
Reklame for plussmedlemskap