Whiteworms

Inaktiv bruker
Jeg skal kanskje ha whiteworms men hva skal jeg gjøre med alle jeg får til overs. Og hvor er det best å oppbevare dem? Og hvor ofte kan jeg "høste" dem når jeg har fått kulturen i gang? Takk for alle svar
På denne linken har jeg samlet all info du trenger for å komme i gang. Klikk på den og les, så er det bare å starte opp.
Olav Ravnaas Lien
Jeg skal kanskje ha whiteworms men hva skal jeg gjøre med alle jeg får til overs. Og hvor er det best å oppbevare dem? Og hvor ofte kan jeg "høste" dem når jeg har fått kulturen i gang? Takk for alle svar:)


Får du veldig mye i kulturen din, kan du gjøre som andre akvarister gjør, og selge overskuddet som start-kulturer til andre og tjene noen få kroner på det Du må vel kjøpe billige små plastbokser med lokk på Nille eller noe (pengene for boksene får du igjen i prisen du tar for startkulturen) så du har noe å shippe startkulturene avgårde i. Hør med andre hvor stor en startkultur skal være før du selger den, så du ikke blir beskyldt for å lure noen

For noen er det en hobby i seg selv å dyrke ekstra av slike levendefôr-kulturer og selge til andre. Det er alltid bruk for det og alltid noen som vil ha slikt fint fôr til fiskene sine

Jeg tror whiteworms er relativt like microorm, som jeg har hatt en del av. Microormen liker det passe varmt og lunt, ikke for kaldt (så ikke sett dem i vinduskarmen). Jeg brukte å sette skåla med ormene i nærheten av et akvarium, der de fikk litt av varmen fra karet. Så minst romtemperatur og ikke kaldere, kanskje heller litt varmere, er det beste etter min erfaring.
Med microorm høstet jeg gjerne hver dag. Brukte en liten barne-pensel med tynn spiss bust. Kjøpte den spesielt til dette bruk, så den hadde aldri vært brukt til maling. Denne pensel-busten førte jeg langs kanten av boksen der ormene krøyp oppetter kanten, og så dyppet jeg penselen i akvariet. Da løsnet ormene og sank til fiskene.
Vask penselen ofte i rent og varmt vann (ikke såpe!!).
Kan ikke helt sammenlignes med mikroorm som vokser hurtigere og holdes på en annen måte... Og whiteworm blir også betydelig mye større enn mikro/walterorm. Kulturen jeg holder kan holdes opp mot 30 grader, men rundt 20 grader er optimalt.

Hold av «Whiteworms»:
Oppstart: Start med en liten plastboks i f.eks. 10x15 formatet. I lokket borrer du hull som du tetter med f.eks. filtervatt - dette for å unngpå at den tørker ut og at du får ubudne gjester som fluer og midd i kulturen. Fyll på med ekstra substrat og bland den med sendingen du mottok. Etter en stund når denne lever godt, utvider du til en større boks og etter hvert setter du opp to eller flere kulturer. Da kan en kultur ta seg opp men du høster fra en annen.

Sørg for å fukte substratet, tilsvarende slik du mottok men her må du prøve deg frem. Det er best å bruke en spray (må være 100% ren og aldri brukt til sepe etc), da du har bedre kontroll over mengden tilført fuktighet.

Fôring av whiteworm er rimelig enkelt, du kan bruke det meste. Fiskefôr, havegryn, brødskiver, eller min favoritt hunde- og kattepellets. Det er viktig å ikke fore for mye i starten, for da får du midd og/eller kulturen mygler og dør ut. Prøv deg frem med litt og litt og plukk ut det som ikke er spist innen 24t.

Høsting: Plasser en flat gjenstand oppå fôrkukturen og whiteworm’en kravler oppå denne. Dynk denne i akvariet og fôr etter behov. Dette er veldig kraftig fôr så begrens mengden, gjelder spesielt for Corydoras.

Substrat: Du kan bruke matjord (råtner over tid og kulturen må «kickstartes» ett et år halvannet), kattesand som ikke klumper, diverse bunnlag for terrarie som holder på fuktighetet... Viktig at det holder godt på fuktigheten og ikke avgir noen gifitige stoffer.

Voksen whiteworms på ca 3cm
[External Image]

Kultur som begynner å ta seg til...
[External Image]
Ser dette er en gammel tråd. Men; hvorfor bruker han på Yotube plastik net? Hvorfor net?
Det er lettere å få ormene ut av kulturen når du dekker med et nett. Du dypper bare plasten i vann, så detter de av. Plasten hjelper også til med å forhindre uttørking, ved at vannet som damper av former dråper som detter tilbake i kulturen. En glassplate skal visstnok være mest effektivt til det siste. Gjør oppmerksom at de fleste artikler/nettinnlegg om whiteworm anbefaler en temperatur på 13-15 grader når du dyrker disse ormene.
Greit takk for svar. Ja har sett det me temp.
Mvh. Roland
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap