Foring av reker

hvororer vi reker går det ann å lage for eller bruke brød,frukt og grønsaker ?
Frosne tinte erter,som du moser er bra. Frossen spinat som du tiner og kutter i små biter. Fersk spinat som du forveller i kokende vann og avkjøler. Granulat som du får på dyresjappa,til reker. Brennesle er bra. Forvell den. Plukkes langt fra vei/ forurensning. Bra rekefor får du her og her
Brød ville jeg ikke prøvd
Gi litt mat. Overforer du,spiser dem til dem dauer
Hovedsakelig vegetar for. Litt protein for en gang eller to pr.mnd.
Alfred Klingsheim
hvororer vi reker går det ann å lage for eller bruke brød,frukt og grønsaker ?

Reker skal ha veldig lite fôr. Veldig lite...! Dersom det kun er reker i karet, vil det være enda viktigere å ikke overfôre. Ikke bruk brød.
Siden reker spiser så lite, må du huske å ta ut restene etter maks et døgn, så det ikke råtner og ødelegger vannkvaliteten. Reker er ømfindtlige for dårlig vannkvalitet og stryker med fort.

Av grønnsaker kan du prøve f.eks. spinatblad. Dersom du forveller det først, er de lettere for rekene å spise og det synker lettere av seg selv. (forvelling er å gi grønnsaken et lett oppkok, og så avkjøle det før du legger grønnsaken i akvariet)

Det finnes eget rekefôr å få kjøpt, mange varianter og mange typer. F.eks. har jeg lest at tørket brennesleblad er veldig fint fôr til reker. Dette kan du tørke selv om sommeren, men nå som det er vinter kan du bruke ferdig-varianten av brennesle f.eks. eller alge-blad eller fôr med mineraler for reker.
Forrester bør tas ut etter max 2-3 timer. Min mening
Jeg kjøptedenne til rekkene som kommer snart. Ikke fått prøvd den enda.
Jeg ser det er foreslått tørkede brennesleblad som rekefôr. Et utmerket fôr som jeg har brukt i årevis. Nesler er svært mineral- og vitaminrike. I "gamle dager" var det mye brukt å drikke avkok av nesler. Jeg plukker nyoppkomne nesler om våren, tørker og knuser dem og oppbevarer dem i ziplås-poser - kaldt og mørkt.

Ved bruk legger man tilmålt porsjon i vann slik at de smuldrede neslebladene blir gjennomvåte (og synker). Man kan også gi dem et kjapt oppkok.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap