Snegleproblem

Hei!

Jeg begynner å få ett ganske ille snegleproblem i 46-literen min.. Vi snakker ikke 10-tall pestsnegler, i stad telte jeg 89 stykker....i en 46 liter!!

Først litt info om karet:

46 liter Fluval Edge
Vanntemp 23 grader
5 guppy + ca 10 yngel. 3 amanoreker.

Vannverdiene målt i dag:

Nitritt - 0
Nitrat - 12,5
Ph - 7,3
Kh - 3
Gh - 4

Foringsrutinene er som følger:
Mates to ganger i døgnet, lite, sånn at alt er spist opp på 1-2min. Vanlig flakfor, men får fryste røde mygglarver og avskallet artemia en til to ganger i uka..

Når jeg oppdaget sneglene til å begynne med gikk jeg til innkjøp av tre jegersnegler.. Ser de spiser pestsnegler hele tiden, men virker ikke som at de klarer å holde problemet under kontroll.. Er ikke så lett å bare pelle ut snegler heller, pga utformingen av akvariet... Man må tappe ut vann for å kunne stikke hånda oppi, noe som er en smule upraktisk.

Hva skal jeg gjøre?? Er løsningen å kjøpe flere jegersnegler, eller må jeg benytte gift (vil helst unngå det)... Noen gode forslag?
Plussmedlem
Hvordan skifter du vann?
Hvis du har en tynn plastslange (uten selve slamsugeren) så er det en effektiv måte å suge opp de som sitter på glass og planter.
Jeg har kun snegler i en 25 liter. Blir aldri kvitt dem helt, men det er enkelt å holde det under kontroll med denne metoden.
Jeg ville bruke flere jegersnegler i denne situasjonen. Og la dem få litt tid på seg, de kommer ikke til å spise 100 pestsnegler på en gang.
Og prøve å fore litt mindre også. Jegersnegler er vanligvis effektive i slike situasjoner. Hvis de ikke er det, så tyder det på at det rett og slett er altfor mye mat der.
Det var egentlig genialt fant jeg ut, å bare ta av "tuten" på slamsugeren..

Takk for tipset Loomis

Aqua1: Jeg nøler som regel ikke med å fore mindre, men siden jeg har yngel må de vel ha en del mat? Eller vil de klare seg med mat en gang i døgnet?
Tilfeldig bekjentskap
© Svein Antonsen
Reklame for plussmedlemskap