Pimelodus pictus?

Kjøpte to nye fisk i dag, fikk vite at de het Pictus catfish, at de skull bli opp mot 50 cm..
Fikk ikke dette til å stemme i fiskebasen.
Tror jeg rett når jeg havnet på Pimelodus pictus? Disse blir jo max 12 cm, så her har de isåfall bommet grovt i dyrebutikken..

Jeg betalte forøvrig 200,- pr. stk.
Det er nok du som har rett ! I dyrebutikker er kompetansenivået desverre dårlig i mange tilfeller. Det finnes mange nærbeslektede antennemaller som blir både 50 og 100cm, men de fleste er uegnet for hobbyakvarium.

Pictusen er en artig akvariebeboer å holde, alltid på farten og lynkjapp når den finner seg til rette i et kar med planter/gjemmesteder og ikke alt for mye lys. Den blir ikke mer enn 11-12 cm, men bør gjerne ha god størrelse på akvariet så de kan tilfredsstille sitt svømmebehov. Min erfaring er at de blir rene B-gjengen hvis man holder en gruppe på 4-6 eksemplarer...småfisk forsvinner fort ! Vær veldig forsiktig hvis du må fange den, for piggene og de lange antennene setter seg fast i håven.
De er raske ja. Veldig morsomme skapninger!
De er plassert i 375L sammen med andre med stor apetitt.
Ingen småfisk i dette karet.

Skal gå innom butikken og nevne dette, for de hadde to til der. Greit å vite hva de selger da.
En ting til. Lager de lyd?
Når jeg skulle helle den over i akvariet fra posen så var det akkurat som den "holdt
seg fast" i posen og lagde en merkelig lyd.. ?
Ja, det gjør de ! De lager noe jeg vil beskrive som en slags knirkende eller gnissende lyd. Man hører ikke mye til dette når de er i akvariet, men kan høres når man må håndtere dem.
Da hørte jeg riktig da. Skvatt litt her.
Tilfeldig bekjentskap
© Lisa S
Reklame for plussmedlemskap