Har en bekjent som trenger hjelp med sammensetting av fisk...

har en bekjent som har akvarie som det er tynt med fisk oppi... han vil gjerne ha litt mere fisk oppi så trenger litt hjelp
det han har er:

palett ciklide
scalare
en praktbotia (har fortalt han at han må kjøpe flere her)
ancisturus

noen ideer til andre fisker??

(dette er en 250L)
Jeg synes han skal ha noen flere praktbotia, og kanskje noen Pansermaller på bunnen av akvariet hvis det er sandbunn i det. Har han grus i bunnen, så glem det alternativet.
Hvor mange scalarer har han?

Jeg tror praktbotiaene tar mye plass, da de er kvikke og raske og farer rundt i karet som klovner. Det er derfor etter mitt syn ikke særlig med plass igjen til andre fisk utover de han har, når han har bygd ut stimen med praktbotiaer litt, til et nivå botiaene liker.

Jeg tror kanskje han blir fornøyd med "befolkningen" likevel med en gjeng botiaer, for de vil som sagt gjøre mye ut av seg og lage liv og røre i akvariet hans.

Anbefal han derfor å kun kjøpe flere praktbotiaer, og med unntak av noen pansermaller eventuelt om det er sand i karet, så synes jeg ikke han skal ha mere "hummer & kanari" i akvariet. Det blir bare kaotisk, og overfyllt. Det var bare min mening
takk for svar Mona O
er ikke helt sikker på hvor mange scalarer det er, men tror det er 3 eller 4...
det er sand på bunnen ja, so da skal jeg varsle ifra om det med pansermallene og det med praktbotiaene har jeg allerede varslet han om.
idee til en type pansermaller? gjerne en som stikker seg litt ut i mengden
Jeg vil helst ikke foreslå noen Corydoras art før jeg vet hva han har av vannverdier. Ting som gh og ph og temperatur i karet er viktig å vite.
Enig med Mona i at Corydoras nærmest er et must i denne sammensetningen
Eg har holdt både coryer og Ancistrus sammen med paletter, og det var ikke stridigheter som eg så.

Men praktbotia kan ikke holdes i en 250-liter, etter min mening. Selv holdt eg 7 stk i en 660-liter før de siden ble flyttet over i en 375-liter. En vanlig 375-liter er 50 cm lengre enn en standard 250-liter.

375-literen synes eg egentlig passet fint til gruppen min, men karet burde absolutt ikke vært mindre. Så en 250-liter holder dessverre ikke til praktbotia, etter min erfaring.

Edit: i profilen til praktbotia står det at akvarielengden bør være 120 cm, og liter 250. Er det høyde eller bredde som skal nedjusteres på en standard 250-liter for å oppfylle disse kravene? Merkelig, men eg er uansett uenig i begge kriterier.
ok, takker for svar, men vet desverre ikke vannverdiene da jeg ikke vet om han har testet dette...:/
vannverdier:

ph: 6.5 / 7.0
gh: ca 3
Tilfeldig bekjentskap
© Torstein Flønes
Reklame for plussmedlemskap