Antall cm2 pr. corydoras?

Hei!
Siden jeg utvider gruppa med cory, lurer jeg på hvor mange jeg skal beholde av ynglene mine. Jeg tenker gruppe på ca 15 stk, kanskje fler hvis fiskene blir mindre sky, og plassen er god. (nå har de 112L)

Nå er jo ikke antall liter i karet mest relevant for disse som er bunnfisker, derfor lurer jeg på hvor stort arealet bør være pr stk? (sånn ca)

Jeg har aeneusyngel, og etterhvert håper jeg på lek og egg hos metae og green laser, og det samme blir jo hos disse. Jeg prøver å planlegge litt framover, og vil tilpasse antallet til str på kar(ene)

Noen som har gode råd?
Jeg tror nok ikke noen kan komme med noen bastante "regler" for hvor mange Corydoras pr kvadratcentimeter det går an å ha Man må egentlig bare ty til gode, gammeldagse saker.... nemlig øyemål Man ser an og ser om det ser passe mange ut, eller om de må svømme i kø der nede på bunnen, liksom

Du har en 112 liter, skrev du? I en sånn ville jeg fint hatt en stim på 15 Corydoras. Jeg har hatt mange 98 og 85 liters kar, og de har jeg hatt opptil 20 Corydoras i. Men da har jeg altså ikke hatt noen andre fisk, kun Coryene.
En gang så hadde Coryene i et av 98 liters karene mine (80 x 35 cm areal) drevet og forplantet seg i et års tid, og unger vokste opp på egenhånd. Da jeg til slutt tok tak i det og tømte karet for å pelle ut avkommet, så var det 33 Corydoras i den 98 literen :p Det var altså ikke meningen å ha så mange, de bare ynglet sånn at det ble det - inntil jeg til slutt tynnet ut litt i rekkene og flyttet på avkommet.
Takk Mona, hva skulle vel jeg ha gjort uten deres velvillige deling av kunnskap og erfaring?

Da var ikke mine beregninger så "bort i natta" allikevel. Jeg har en ancistrus i hvert av karene mine, (bortsett fra 250L, der er det flere), og den renholderen får jeg beregne som 1 stk cory
Plussmedlem
Da må vel jeg overgå Mona litt...
Jeg tømte lekskaret med Green Laser i forbindelse med storauksjonen til Moss Akvarieklubb.
I tillegg til leksgruppen på 10stk var det 35 ungfisk der. Dette var en 105liter. Men dette var jo ekstremt, og jeg var ikke klar over det. Leksgruppen sluttet å leke grunnet det store antallet fisk som var der, noen annen grunn kan jeg ikke se.
Må også si at jeg har store filter, blåhjørner med masse keramikk, så vannkvaliteten var aldri noe problem her.

Hvis du ikke velger de aller største artene så vil du fint kunne holde 15-20stk i karet, så sant du har filtrering til det.
Tilfeldig bekjentskap
© Haakon Haagensen
Reklame for plussmedlemskap