Nytt discusakvarie (side 2)

Har fått inn en stim kardinaltetra, litt mer planter, og fått i gang diffusoren på den innvendige pumpen jeg installerte.

Tror kanskje den noe høyfrekvente pustingen kan ha kommet av for mye bevegelse i vannet; de må svømme litt for å holde seg på samme sted. Har satt inn en grovporet blåsvamp på utblåsningen på det eksterne filteret. Det ser ut til å hjelpe.


eHeim Biopower, ekstra sirkulasjon/diffusor for bedre O2 verdier i varmt vann.
[External Image]

Her er gjengen
[External Image]

De spiser heldigvis granulat nå. Forer de morgen med granulat, middag med Oksehjerte iblandet granulat, og kvelds med granulat. I det siste må jeg innrømme at de har fått mygglarver med granulatet sitt til frokost. Morsomt å se de spise rød "Spaghetti"

Lagt ut en liten Video her
http://www.youtube.com/watch?v=C7j3ZsXDiBQ

Har byttet i overkant 50% av vannet hver dag i helgen. Så får de klare seg med annenhver dag i ukedagene tenker jeg.

Får små utslag på nitritt og Nitrat på målinger bare 24 timer etter vannbytte. Kombinasjonen varmt vann og mye mating tenker jeg.

Har det mye moro med dem så langt! Det blir spennende å se hvordan dette "oppforing av 14 discus i plantet selskapskar" prosjejktet ender
Morsomt å se, de ser mye mer harmonisk ut nå. Ser ut som de har funnet seg til rette, det blir interessant og følge med i fortsettelsen. Gleder meg til jeg kommer igang.
Behandlet mot gjelleorm
Hei,

For en ukes tid siden synes jeg at discusen pustet veldig tungt. Veldig mange pustet slik som karen neders til høyre i denne filmen her;

http://www.youtube.com/watch?v=VEzpzyFCb-Y

Jeg har hørt at ung discus puster tungt, men jeg hadde ikke lyst til å ta noen sjanser; og behandlet med JBL Gyrodol 2.

Jeg vet vannet er bra, (dråpetester Nh4, No3 & no2) og etter at jeg fikk inn en ekstra intern pumpe (eHeim Biopower) tror jeg at varmt vann lite o2 var elliminert som mulighet.

Medesinen var 48 timer i vannet, og når har jeg kjørt snart 48 timer med aktivt kull i JBL pumpa.

Pusten er MYE roligere. Video her

http://www.youtube.com/watch?v=1X1JuLE0AkQ

Veldig godt å se! Dette ble bratt læringskurve gitt; hvitprikk og gjelleorm på under fire uker.
Så vidt jeg vet, dukker ikke gjelleorm opp av seg selv.

De må enten ha blitt smittet av annen discus eller at kanskje det ligger igjen "gjelleorm-egg" fra noen andre discus du har hatt tidligere.
Hvis ikke akvariet har stått tørrt i over 3 uker eller blitt behandlet, kan egg overleve.

Men jeg kan forsikre deg at gjelleorm ikke kommer fra dette kullet selv.

At noen fisk puster fortere enn andre kan komme av flere grunner.
Ta noen løpeturer selv, så merker du at pusten øker
Kan komme av stress, lite o2, småslossig osv osv.
Generellt puster smådiscus mye fortere enn voksne.

Gjelleorm vil også ha slike symptomer, men hvis du ikke har hatt discus i det karret før, er det ikke gjelleorm.

Hei,

Det har ikke vært discus i karet før. Det har stått tomt i 19 år. Isåfall seiglivet gjelle-orm.

Som sagt synes jeg at jeg å merke en forbedring i pustefrekvens etter behandlingen, men det er jo ingen garanti for at de faktisk har hatt Gjelleorm. Jeg vet ikke om medesinen kan ta andre parasitter som angriper gjeller?

Jeg har hatt Praktbotia i karet; som alle, bortsett fra "Rambo" har tatt kvelden under behandlingen for Hvitprikk. Botiaen tok trolig med seg hvitprikken. butikken jeg kjøpte de i hadde masse "grønne" kar uken etter jeg var der.

Kan annen fisk ta med seg gjelleorm, eller er dette en Discussykdom?

Pokker, man blir jo paranoid også...
Så vidt det jeg vet, er det discus for det meste.
Hysteriet rundt gjelleorm er ikke så ille som folk skal ha det til.
Hvis du vet hvor du kjøper fisken, og følger noen simple regler, trenger du ikke tenke på det. Husk at "Discus-folket" er de mest paranoide innenfor denne hobbyen, det er jeg bombesikker på
Kikkan
Husk at "Discus-folket" er de mest paranoide innenfor denne hobbyen, det er jeg bombesikker på ;)


Godt sagt Kristian.
Med "CH" Christian

God jul forresten Morten!
...ja hvem er så discusfolket??? Har hatt og skal ha discus fremover, har bare en kjøreregel; sørger for at de ikke har eller noen gang skal se en gjellemark, påse å ha discusvann i kranen eller tilsvarende, bytt 20 % daglig, gi de litt mat også )))
Kikkan
Med "CH" Christian :) God jul forresten Morten!


Ok, skal huske at det er med Ch.... God jul til deg også.
Har flaks med Discusvann i kranen og god mekanikk på plass for vannbytter.

Med menyen disse fiskene har nå, får jeg utslag på No2 48 timer etter 50%-70% vannbytte. Larver og hjertemix + 29 grader i vannet....

Heldigvis gulper de grådig i seg granulat. Dersom jeg får dårligere tid i perioder fremover, regner jeg med at vannet holder en del lenger med mindre grisete mat.

Det betyr at jeg nå bytter vann minst annenhver dag.... Galskap Men, har det veldig hyggelig mens jeg holder på, så klager ikke .-)

God jul til dere alle sammen!
Discusheaven
...ja hvem er så discusfolket??? Har hatt og skal ha discus fremover, har bare en kjøreregel; sørger for at de ikke har eller noen gang skal se en gjellemark, påse å ha discusvann i kranen eller tilsvarende, bytt 20 % daglig, gi de litt mat også :))))


Leste tråden din og så at du dessværre hadde sluttet og solgt alt. Betyr innlegget over at du snart er på gang igjenn? Jeg har holdt meg unna i ca. 20 år men nå greier jeg ikke lenger-- ;0)
Slim fra gjeller
Hei,

Når jeg kom hjem henger alle discusene mine i overflaten og puster. Flere av de har slim hengende ut av gjellene, omtrent som på filmen her tenker jeg.

http://www.youtube.com/watch?v=ZMOvem1TpYw

Jeg har fortsatt JBL gjelleorm-kur på lur, vurderer sterkt å kjøre den, men forsøker å google på pusteproblemer og slim uten noe særlig hell. Noen som har en ide?

Glenn Bech
Når jeg kom hjem henger alle discusene mine i overflaten og puster. Flere av de har slim hengende ut av gjellene, omtrent som på filmen her tenker jeg. ..... Jeg har fortsatt JBL gjelleorm-kur på lur, vurderer sterkt å kjøre den, men forsøker å google på pusteproblemer og slim uten noe særlig hell. Noen som har en ide?


Iflg. dette innlegget i tråden til discuseieren Bjornik, så er slimproduksjon ut av gjellene et typisk tegn på gjelleparasitter... Det er noe herk.
Takk for hint til tråden og raskt svar. Pån igjen med medisinering da. Tar ikke noe sjanser. I følger oppdretter har ikke fiskene fått med seg gjellemark. Håper på at JBL kuren tar livet av det some evt. måtte finnes av andre parasitter som sitter på gjeller.

Litt spennende er dette også forsåvidt, jeg kommer nok om kort tid til å gå til innkjøp av mikroskop da jeg har litt interesser i den retningen. Det hadde vært moro å fått tatt en skikkelig kikk på dette svineriet up close og fått skikkelig svar!






Skal du få ro i karret må du ta ut alt som stresser opp miljøet. Sølvhai er en fisk notorisk kjent for å dra på seg hvitprikk samt er utrolig urolig der den stresser frem og tilbake. Den har ikke noe i et discuskar å gjøre.

Det viktigste er stabile verdier. En god kH på mellom to og tre stabiliserer pH. Med lav kH vil pH svinge og det stresser discusen og kan medføre til hyppig pustefrekvens.
Hei Geir,

KH; Jeg gjør ikke noe i dag for øke KH. Årsaken er at jeg bare har preparat som øker PH samtidig noe jeg i utgangspunktet ikke ønsker.

Jeg vet at sølvhaien ikke har noe der å gjøre; den vokser seg også utrolig fort stor nå som den deler matfat med discusen. Men, den var der først; og det ser ikke ut som om Discsusen bryr seg så mye om den; hveren ved spising eller eller ellers. Den er også, som du helt sikkert vet, en stimfisk; og kommer til å vokse seg ut av karret; så ett eller annet må jeg finne på med den....

REDIGERER litt:
Fant denne tråden av geir fra tidligere om å øke KH, for så å senke PH.
http://akvaforum.no/forum.cfm?thread_id=8844

Virker ikke som at du er særlig lydhør for de råd du får her. Og resultatet er jo at du har problemer med discusene.

Får nesten lyst til å oppsøke deg for å få fjernet den søvhaien.

Jeg prøvde å antyde det forsiktig i starten, men det må nok sterkere lut til ja så jeg er enig med deg Geir......
Hvordan mener du Glenn, at du kan se discusen ikke bryr seg om/stresses av den Sølvhaien?
Diskus
Fjern sølvhaien.

Skal du ha diskus kan du ikke ha sølvhai.

Det blir litt som å ha Saddam Hussein i stua til George Bush.
Tilfeldig bekjentskap
© Lars Jamne
Reklame for plussmedlemskap