Nybegynner med syk fisk

Hei, har skaffet meg et akvarium for første gang, og har en del spørsmål.

Var uheldig og hadde en sølvhai som døde. Hadde lagt merke til at sølvhaiene hadde svarte prikker på siden, men siden jeg er nybegynner trodde jeg dette var normalt.

Etter å ha snakket med butikken, konkluderte de med at det mest sannsynlig var en soppinfeksjon og fikk eSHa 2000 for medisinering av fisken. Startet i går med anbefalt dosering, og det samme i dag.

Etter medisineringen la jeg merke til at mallene mine (ancistrus sp.) var veldig passive, og at de med jevne mellomrom svømte opp til overflaten, det ser ut som de tar med seg luft ned. De andre fiskene virker også mer rolige enn de vanligvis gjør.

Så her er spørsmålene mine;
Er dette normal adferd? Og hvis ikke hva kan jeg gjøre?
Hvor fort vill prikkene og merkene bli borte hvis medisinen fungerer?

Takk på forhånd for all hjelp.

NB! legger ved blide av merkene på platyen min.
For at vi muligens skal kunne hjelpe deg med å finne ut hva som er i veien med fiskene dine, er det et par spørsmål det kunne være greit å få svar på :

Hvor lenge har akvariet vært i drift ?
Hva slags vannverdier har du ? (pH, GH/KH, NH3, NO2, NO3)
Inaktiv bruker
Høres mer ut so du har hatt fiskene i for tidlig. Innkjøringstid?
Som sakt må vi vite vannverdi før noe kan fastslås.
SilverShaded
For at vi muligens skal kunne hjelpe deg med å finne ut hva som er i veien med fiskene dine, er det et par spørsmål det kunne være greit å få svar på : Hvor lenge har akvariet vært i drift ? Hva slags vannverdier har du ? (pH, GH/KH, NH3, NO2, NO3)


Akvariet har vært i drift i ca 2 mnd. Har ikke kit så er ikke sikker på de eksakte verdiene, men i tett sammarbeid med fiskebutikken har vi tatt prøver gjevnlig, sist før jeg kjøpte medisiner i går, butikken skjekker bare pH og NO2( eller muligens NO3, den viktigste av de) og de sa at verdiene var veldig bra. Når det gjelder GH skal vannet være fint, siden vi bor i Grimstad som skal ha mykt vann og ikke har kalk holdige gjentander i akvariet.

Spock
Høres mer ut so du har hatt fiskene i for tidlig. Innkjøringstid? Som sakt må vi vite vannverdi før noe kan fastslås.


Innkjøringen var to uker med kun planter sand og røtter, og en bakterie pille vi fikk fra butikken, etter de to ukene hadde gått, testet vi vannet, som i følge butikken var fint. Vi kjøpte 3 maller og hadde de oppi 2 uker, og testet igjen. Så kjøpte vi 3 sølvhaier og 3 sverddragere.

Lurer på å kjøpe noe teste utstyr, har dere noe tips angående hva man bør ha tester for, eventuellt hva som er rimelig og pålitelig?


Hvis jeg har missforstått noe må dere bare si i fra, prøver å lære =)


Takk til begge for snar respons.
Når det gjelder tester så er det mye billigere å kjøpe dem på nettet enn i butikken, men selv da kan det være dyrt hvis du skal kjøpe mange på en gang.
Jeg ville kjøpe tester for ph, ammoniakk og nitritt i første omgang. Hvis du har råd til mer så gjerne også for gh, nitrat og kh.

Mange anbefaller JBL tester som de som er mest nøyaktige. Personlig foretrekker jeg Tetra tester fordi i JBL testene flere av fargene er så like at det kan være vanskelig å se forskjellen mellom dem for noen av oss som ikke har perfekt syn.

Uansett, så velg dråpetester og ikke stripstester.
En butikk som sier at en bakteriepille og 2 uker er nok til å gjøre akvariet klart for beboere, ville jeg definitivt ikke stolt på. Heller ikke oppmuntrende at de anbefaler Platy til et akvarium med bløtt og (sansynligvis) surt vann. Disse vil nemlig ha pH på 7-8 og nokså hardt vann.
Fikk du bare vite at vannet var "bra", ingen mer konkrete opplysninger ? Testet de med papirstrips, eller med dråpetester ?

Tror ikke fiskene dine har hatt det så bra, og dette med upassende van kan skade overflaten på platyene. Disse sårene igjen fører lett til infeksjoner av både bakterier og sopp.

Jeg skjønner at dette med vannverdier og testing kan virke forvirrende i begynnelsen, men dette bør du sette deg inn i slik at du kan ta vare på fiskene du har tatt ansvar for.
Anbefaler at du starter her : [URL=Oppstart av akvariet]http://akvaforum.no/text.cfm?id=1859 [/URL]

Så bør du ta Aqua1's råd, og kjøpe dråpetester for pH, GH, NH3, NO2 og NO3. Og les om dine fiskers spesielle behov i [URL=Fiskebasen]http://akvaforum.no/fishbase.cfm[/URL]. Etter hvert vil du lære å holde fisk som har noenlunde like behov, slik at du kan lykkes med hobbyen din.
Vil også legge til at å ha sølvhai i et akvarium på 175 liter er nærmest dyreplageri. Disse kan bli over 30 cm store og har behov for å leve i grupper i mye større kar.
Hei,

Takk for alle tipsene =)

Tror vi har kommet litt langt fra det jeg lurte på: Er det normalt at fiskene blir slappe etter man tilsetter eSHa 2000?
Nei, egentlig er vi ikke så langt ifra det spørsmålet. Et medikament som tåles bra av fisker med en ellers god helsetilstand kan ha uventede virkninger på fisk som er svekket grunnet andre årsaker.
Takk =)

Det stemmer bra med det jeg observerte, mallene har tydeligvis blitt mer påvirket av soppen enn det jeg trodde. Vanskelig å se svarte prikker på svart fisk. Bør jeg minske dosen, eller slutte medisineringen?
Inaktiv bruker
Synes ikke det ligner sopp på bildet iallefall, min mening er, slutt medisinering, bytt 50%vann hver dag tu uken og start aktivt kullfilter. Sier ikke at dette er fasit, men det jeg ville gjort, sopp kommer uansett av dårlig vannkvalitet.
Jeg er heller ikke overbevist om at det er sopp. Ville frem til at dårlig vannkvalitet svekker fiskens almentilstand og kan være årsak nok i seg selv, både til unormal oppførsel og at fisken virker syk. Ser for meg ut som platyen på bildet har hudskader.


Sitat av RobinJon

"Tror vi har kommet litt langt fra det jeg lurte på: Er det normalt at fiskene blir slappe etter man tilsetter eSHa 2000?"

Har du ikke spurt om vanntester og bedt oss om å komme med tips anngående dem?
Hvis du ikke vil høre om vanntester så hvorfor spør du om dem?
Hei,

Har dessverre ikke erfaring nok til å vurdere om adferden er normal eller ikke. Skal dra og kjøpe aktivt kull og test kit i morgen. Hvis vannet er dårlig kommer jeg sikkert tilbake med flere spørmål.

Tusen takk for all hjelp =)
Aqua1
Sitat av RobinJon "Tror vi har kommet litt langt fra det jeg lurte på: Er det normalt at fiskene blir slappe etter man tilsetter eSHa 2000?" Har du ikke spurt om vanntester og bedt oss om å komme med tips anngående dem? Hvis du ikke vil høre om vanntester så hvorfor spør du om dem?


Lurte på det også, bare følte at det originale spørsmålet ble litt glemt. Bør vell holde meg til et spørsmål pr tråd.


Fikk hjelp med det jeg lurte på, Tusen takk =)



For å svare på spørsmålet om Esha 2000: nei, jeg har ikke erfart at fiskene reagerer på noe negativt vis (blir slappe e.l.) når jeg har brukt den medisinen. Tvertimot har jeg opplevd at fiskene har fortsatt med sitt på helt normalt vis. Nettopp derfor er jeg ofte snar med å anbefale den medisinen spesifikt, siden det har (på meg) virket som den blir så godt tålt.
Har samme erfaring som Mona ang Esha.

Tror også at det kan være lurt å bytte 40-50% vann daglig, iallefall en uke, kanskje også lenger, avhengig av hvor langt innkjøringsprosessen faktisk har kommet.

Det er høyst sannsynlig det som gjør at du har problemer.

Hør ikke på dem i butikkene, de har i beste fall begrenset kunnskap. De er ofte unge som har ekstrajobb, og de har veldig mye å skulle sette seg inn i.
Kan garantere deg at du får bedre svar på det du lurer på her.

Og bare for å ha sagt det, jeg har også hørt på de i butikken. Resultat overfylt kar, med fisk som ikke går i samme vannverdier = Massiv fiskedød.
Jeg er nok i godt selskap her inne når det gjelder slike opplevelser, vil jeg tro.
SilverShaded
Vil også legge til at å ha sølvhai i et akvarium på 175 liter er nærmest dyreplageri. Disse kan bli over 30 cm store og har behov for å leve i grupper i mye større kar.


Når en butikk selger sølvhai til å ha i vanlige akvarier, sender de ut et tydelig signal: Vi er enten inkompetente eller useriøse, og i alle tilfelle er vi overhodet ikke til å stole på, sier signalet.

Sånne signaler er kjekke å få med seg når man skal handle i akvariebutikker.
Hei igjen,

Nå har jeg kjøpt pH og NO2 testkit:

pH: 7.2
NO2: 0.1ppm

Har startet hyppig skifting av vann, 25% to ganger daglig, tenkte å forsette med det til verdien av NO2 blir 0. Problemet skyldes helt sikkert for kort innkjøring tid, stolte på butikken sine råd =(

Når det gjelder slappe fisk etter medisinering, tror jeg det kan skyldes mangel på oksygen i vannet. Satt inn en ekstra luft pumpe og de virket for meg som om fiskene kviknet til relativt fort.

Kampfisk
[QUOTE=SilverShaded]Vil også legge til at å ha sølvhai i et akvarium på 175 liter er nærmest dyreplageri. Disse kan bli over 30 cm store og har behov for å leve i grupper i mye større kar.


Når en butikk selger sølvhai til å ha i vanlige akvarier, sender de ut et tydelig signal: Vi er enten inkompetente eller useriøse, og i alle tilfelle er vi overhodet ikke til å stole på, sier signalet.

Sånne signaler er kjekke å få med seg når man skal handle i akvariebutikker.

Ja, det var nok lite gjennomtenkt fra min side. Gjorde den feilen å stole for mye på butikken. De er ca 5cm lange nå, og har dessverre ikke mulighet til å skaffe meg større akvarium sånn som ting er nå. Har dere noen råd angående hva jeg kan gjøre nå i forhold til sølvhaiene? Hvis det er noen som vil ha de gir jeg de gjerne bort.

Takk igjen for alle tips og råd. Rett gjerne på meg hvis dere mener jeg har feil, som sagt prøver å lære.
Syns du skulle ta dem tilbake til butikken. Si som det er at du (og butikken !) gjorde en feil, og spør om du eventuelt kan bytte dem i noen andre mer passende fisker. Men ikke sett inn nye fisk før akvariet er innkjørt og stabilt...be om en "til-gode lapp" !
Tilfeldig bekjentskap
© Runar Heskestad
Reklame for plussmedlemskap