Nybegynner med syk fisk

Hei, har skaffet meg et akvarium for første gang, og har en del spørsmål.

Var uheldig og hadde en sølvhai som døde. Hadde lagt merke til at sølvhaiene hadde svarte prikker på siden, men siden jeg er nybegynner trodde jeg dette var normalt.

Etter å ha snakket med butikken, konkluderte de med at det mest sannsynlig var en soppinfeksjon og fikk eSHa 2000 for medisinering av fisken. Startet i går med anbefalt dosering, og det samme i dag.

Etter medisineringen la jeg merke til at mallene mine (ancistrus sp.) var veldig passive, og at de med jevne mellomrom svømte opp til overflaten, det ser ut som de tar med seg luft ned. De andre fiskene virker også mer rolige enn de vanligvis gjør.

Så her er spørsmålene mine;
Er dette normal adferd? Og hvis ikke hva kan jeg gjøre?
Hvor fort vill prikkene og merkene bli borte hvis medisinen fungerer?

Takk på forhånd for all hjelp.

NB! legger ved blide av merkene på platyen min.
For at vi muligens skal kunne hjelpe deg med å finne ut hva som er i veien med fiskene dine, er det et par spørsmål det kunne være greit å få svar på :

Hvor lenge har akvariet vært i drift ?
Hva slags vannverdier har du ? (pH, GH/KH, NH3, NO2, NO3)
Inaktiv bruker
Høres mer ut so du har hatt fiskene i for tidlig. Innkjøringstid?
Som sakt må vi vite vannverdi før noe kan fastslås.
SilverShaded
For at vi muligens skal kunne hjelpe deg med å finne ut hva som er i veien med fiskene dine, er det et par spørsmål det kunne være greit å få svar på : Hvor lenge har akvariet vært i drift ? Hva slags vannverdier har du ? (pH, GH/KH, NH3, NO2, NO3)