Fisk og reker

har et 160l som går med ca 200 reker nu, blir grodd med gressbund så rekene kommer nok aldri til på bli spist helt opp, men lurer på om noen har forslag til fisk jeg kan ha ilag som ikke river i filler alt? noe som er spennende å se på men samtidig enkelt.
Smykketetra; vidunderlig vakre, med bittesmå munner
vil ha fisk med lit persjonlighet, noe med litt størrelse på, har 160 L
tenkte mere i duren ciklide eller noe lignende
Du kan prøve med et par av Apistogramma panduro, en sør-amerikansk dvergciklide? Hunnen er knallgul med svarte runde flekker, mens hannen er lys stålblå med litt pynt på halekanten Ikke fall for fristelsen til å kjøpe flere hunner, alle Apistogramma er ikke for fler-koneri. Når mine panduro'er hadde dannet et par, banket paret de tiloversblevne hunnene helseløse og forsøkte å drepe dem. Panduroen vil definitivt gjøre det best i tospann.

Jeg liker denne arten veldig godt, selv om de har en liten aggressiv twist. Man må bare tenke seg om før man velger andre fisk, og ikke plassere hvilken som helst fisk i sammen med dem. Jeg hadde Nannostomus marginatus-stim der, samt noen Corydoras. Det gikk egentlig ikke så bra med Corydorasene, selv om de hadde 100 x 40 cm i bunnareal å dele så ville ikke Apistoene ha Coryene i nærheten og kjeppjagde de stadig vekk. Jeg måtte til slutt inn og redde ut Coryene av 180 literen. Det gikk ikke å ha dem sammen, selv om jeg hadde forsøkt å innrede så begge skulle finne skjulesteder osv.
Det er altså ikke særlig bra å dytte bunnen full av andre bunnlevende fisk når man har et par Panduro der, de vil nok helst regjere alene som Konger på Haugen
Det virker som de tillater litt mer når de øvrige fiskene holder seg unna bunnen, dvs at de andre fiskene holder seg mer i øvre halvdel av karet opp mot overflaten.
takker for tips, det blir kun en type fisk + rekene som skal holde akvariet rent og fungere som en liten snacks til fiskene som skal være i akvariet. må bare vente til bunnen har grodd helt så jeg vet at det altid vil være reker som overlever
Glemte å si at Panduroen gjerne kan få en halv kokosnøtt med åpning i til å ha som lekshule. De kan da komme til å grave noe foran huleinngangen, men utenom det har jeg aldri opplevd at de graver eller ødelegger noe mht beplantning. Når de er på jakt etter matpartikler i sanda så siler de sand som dvergciklider flest, da, så du bør ha sand i akvariet.

Var ikke A. panduro helt hva du hadde sett for deg? Tenkte du mer i retning av stimfisk eller noe?
perlegurami er en kjempefin fisk! den er fredelig og har liten munn til tross for størrelsen. vakker fisk som sikkert går fint med rekene dine.
takk for tips igjen nu begynner det å bli mere planter hær, snart klart for fisk. skal legge ut et bilde bare får å brife nu
har kjørt litt ekstra lys så det blir alger
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap