Oppdrett

Noen som har forslag til fisk som er lett å drette? har kun drettet praktbarbe, men det var ikke planlagt har og prøvd leoparddanio, men det ble ingen yngel. vil helst ikke ha guppy, molly, platy og den slags.
Inaktiv bruker
hvor stort akvarium?
Har en 110 l nå, men planlegger å kjøpe ett på 380 l. Har også ett yngelakvarie på 15 l.
Matias Hagtvedt
Noen som har forslag til fisk som er lett å drette? har kun drettet praktbarbe, men det var ikke planlagt;) har og prøvd leoparddanio, men det ble ingen yngel. vil helst ikke ha guppy, molly, platy og den slags.


Siden man gjerne skal bli kvitt avkommet igjen etterpå, når de er gamle nok til å flytte hjemmefra, er det lurt å velge noe som man vet vil selge bra unna. Noen er selvsagt større utfordringer enn andre, men hva gjør vel det? Utfordringer er spennende, og gir desto større lykke om man får det til

Hva interesserer deg blant fisk, vil jeg spørre om? Det er jo mest moro å pusle med noe man selv interesserer seg for. Ciklider? Stimfisk, små? Maller? Killi?
Av disse er nok ciklidene vanskeligst å bli kvitt, så kanskje det er greit å velge bort den gruppen foreløbig.

Det er egentlig ganske vanskelig å foreslå noe uten å vite noenting om interessene dine innen fisk, men jeg tar likevel en råsjans og foreslår Corydoras! Jeg har aldri hatt noe problem med å få solgt oppdrettet mitt av disse, og de er utrolig artige skapninger å se vokse opp! Finnes ikke noe mer sjarmerende enn små bartefjes.
Som øvingsobjekt kan du kanskje starte med en litt mere vanlig Corydoras-art, og så avansere til vanskeligere arter etterhvert. En art som ikke er nødvendigvis av de letteste, men ikke umulig å få til heller, er Corydoras sterbai. Evig populær art og burde være lett å få solgt når de er store nok.

Hvis du heller vil prøve deg på en liten stimfisk, kan jeg foreslå Nannostomus marginatus? De er ikke av de letteste, og krever surt vann, men det er jo moro om du får dem til og med sine flotte striper er de ganske populære.

REDIGERT;
jeg ser nå at bostedet ditt ikke akkurat er verdens navle, så da er det kanskje litt begrenset hva slags fisk du får tak i lokalt? Ikke noen vits å sitte og ramse opp fisk du ikke får tak i likevel.
Anbefaler at du først og fremst ser på utvalget fisk som finnes i kjørbar avstand fra der du bor, og så velger utifra dem.
Plussmedlem
Matias Hagtvedt
har og prøvd leoparddanio, men det ble ingen yngel.


Hvis den 15liter'n din er ledig....
Fyll bunnen med et godt lag med flodstein, 2-3cm i dia ca. Gjerne mose om du har det også.
Sett danioene dit og la de gå der i 2-4 dager før du tar de ut igjen. Har du begge kjønn og de er leksklare, så skal de nå ligge masse egg i mosen og steinlaget på bunnen.
Vent til de klekker, og så kan du prøve å fore med infusorier og annet bittesmått for...
har hatt dem der kanskje to uker eller så, men har ikke sett noe til yngel. men viss de hadde lagdt egg ville de vel bare spist opp sine egne. når vet jeg at de er leksklar?
Plussmedlem
Det er der du gjør feil, du skal IKKE ha de oppi der for lenge. Da er det bedre å ta de ut for så å prøve igjen etter et par uker...
Du ser hoene blir runde og gode i buken og de begynner å "danse" rundt med hannene....
har ikke sett de gjøre det i 15.litern, men i hovedakvariet gjør de det ofte.
får ta dem ut igjen å prøve på nytt når jeg ser at hoene er gode og runde
Tilfeldig bekjentskap
© Ivar Simonsen
Reklame for plussmedlemskap