Blåhvitt/grått vann

Jeg har noen spørsmål..

Vi rengjorde akvariet for 2 dager siden.
- Kjøpte ny sand (Råde) og ei ny pumpe.

Tømte akvariet hadder fisker og 1/3 vann i en balje.
Fylte i sand og nytt vann, så gammelt vann og fiskene.
Da grumset la seg var vannet grått.

Har også klemt ut guffet i gamle pumpa opp i det nye.

Hva skal jeg gjøre med det grå vannet? Er det grå fra sanden?
Hvis du ikke skyllte sanda først, er det nok derfor vannet er grått. Det vil forsvinne etter hvert.
Tror forøvrig du må regne en topp av NH3 og NO2 før filteret fungerer igjen, så det kan lønne seg å måle vannverdiene og gjøre små vannbytter ofte.
Tusen takk for svar..

Må jeg måle og hva skal verdiene ligge på i såfall?
Og hva må jeg gjøre om de ikke er bra?

Dette er jeg virkelig grønn på :S

Akvariet er arvet og fisken hører til i dammen i hagen som nå er bunnfryst
Auda...så du skal overvintre koi innendørs ? Da er vannkvalitet viktig, og vannkvalitet har en del å gjøre med fiskebelastning. Og damfisker er som regel ikke så små. Hvor store er fiskene, og hvor mange ? Og hvor stort er akvariet ?
Har du tenkt å ha dem "sovende" gjennom vinteren...altså ved lav temperatur ?
Det er ikke Koi Det er Gullfisker.. 5 stk 7-10 cm og noen små slørhaler
Disse bor i dam i hagen ute om sommeren men denne bunnfryser på vinteren...

Disse her bodd inne i akvarie de siste 5 vintre..

Ser ut som de trives nå i allefall..
Har målt Ph og den var fin og No2 var også fin så de lider ingen nød, bare litt grått vann..
Var innom dyrebutikken i dag ig fikk litt svar.
Gullfisk eller koi...overvintringsmessig blir det akkurat det samme.
Hvis du holder dem varmt, bør du holde øye med nitritt-verdiene i karet, ihvertfal til filteret fungerer stabilt. Gullfisk spiser mye og søpler mye, så god filtrering er et must.
Det grå vannet kan være svevestøv fra sanda, men burde gi seg snart. Grått vann kan forøvrig være et tegn på bakterier i vannet.
Det kan være det, de har i allefall gjort det før...
Har ei god ganske stor pumpe med svamp og carbonfilter, noe de anbefalte på butikken.

Ser det grå gir seg mer og mer.
Vannet var ikke grått før vi skiftet til sand.

De må i allefall overvintre inne... Så er vel bare å gjøre det beste ut av det
Ja, man må gjøre det beste ut av det. Mange mener vel at disse fiskene har en naturlig livssyklus som medfører at de "hviler" om vinteren, og at det derfor er best å overvintre dem kaldt (5-10 grader) slik at de ikke spiser og heller ikke beveger seg noe særlig. Da er de også gjerne i lekehumør når våren kommer og de er tilbake i full vigør.
Men de har det sikkert greit varmt også, bare de får bra mat, har plass nok og god vannkvalitet.
Tilfeldig bekjentskap
© Jeff Rapps
Reklame for plussmedlemskap