Karantenekar- bruke gammelt, silikonere om, kjøpe nytt ??

Jeg grubler på å starte opp et mindre kar som karantenekar. Har en veldig gammel 25 liter, som ikke har vært i bruk de siste 10 årene.
Samt et "europris kar" på rundt 60 liter. Dette heter et eller annet som begynner på H.

Dette har stått tomt de siste 2-3 årene.
Jeg har lest på forumet at disse karene kan begynne å lekke. Spesielt om de har stått tomme. Og jeg er veldig redd for lekasjer.

Så jeg funderer på å kjøpe et nytt akvarie, eller et annet brukt. Jeg har egentlig ikke plass, men skal kjøpe inn en del fisk fremmover, og har lyst å kunne ha de i karantene noen uker før de settes sammen med innkjørte fisker.

Så det jg lurer på er om det er mye arbeid å silikonere et akvarium, fra begynnlse til slutt? Om jeg skal gidde starte på det, eller kjøpe et nytt akvarie? Eller kjøpe et brukt som allerede er i drift med vann i.

Om jeg skal teste ut de to jeg har for å se om de er tette. Og om 25 literen er for liten til karantene kar.

Mitt europris kar tar jo en del plass. mange nye kar er jo smalere i bunn og heller høyere.

Hvilke tanker har dere rundt dette?
Siden du allerede har 2 kar så ville jeg testet om disse var tette i første omgang.Du kan jo sette de på badet i fall de skulle lekke ,da blir det ikke så farlig om så skulle væer.
Størrelsen på et karantenekar er jo litt avhengig av hvilke type fisk du skal ha der ,men ville tro at 60 literen ville være det beste valget her.
sessan
... Jeg har egentlig ikke plass, men skal kjøpe inn en del fisk fremmover, og har lyst å kunne ha de i karantene noen uker før de settes sammen med innkjørte fisker. ............ Hvilke tanker har dere rundt dette?


Bare minner deg på at karantene-karet også må ha innkjørt, fungerende filter, så ikke de nyinnkjøpte fiskene omkommer av nitrittforgiftning eller blir syke pga den belastningen det er med giftig vann.
Det kan være lurt å sette filterne til karantene-karene dine til innkjøring allerede nå, i det akvariet du har oppe og gå. Da "mates" filteret kontinuerlig med avfall fra fiskene, så du får en skikkelig filterbakteriekultur i det og det vil være rustet til bruk etter fire til fem uker.
"Dobbeltkjøring" av filtere er en god måte å kjøre inn et nytt filter på, som Mona skriver. Pass bare på ammoniakk og nitritt i hovedkaret når du tar ut det nye filteret.
Når du tar det ut, tar du samtidig ut en del av filtreringskapasiteten din og det er fare for både ammoniakk og nitritt.

Bakteriene tilpasser seg den til enhver tid tilgjengelige næringen og med to filtere blir denne næringen fordelt mellom dem. Det kan ta noen få dager før det gamle filteret har sin vanlige kapasitet igjen.

Dessuten må du passe på å vedlikeholde det nye filterets bakterier inntil du setter inn fisk.
Jeg har et innvendig filter gående i 128 literen sammen med det utvndige. Tenkte å sette det over i karantene karet, og så la det gå med sand og planter en stund uten fisker.

Så får jeg se om jeg setter oppi et annet i 128 literen. Satte oppi dette filteret som står der nå siden det var en del grums på bunnen, og jeg ikke følte det filtrerte godt nok det utvendige eheim filteret. Nå er grumset borte så det kan jo bare ha vært i en periode også. Samt jeg nå ha noen corydoras på bunnen.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap