Hva er galt med mine eplesnegler?

Hei.
Nettopp fått 2 eplesnegler for første gang. I begynnelsen etter jeg la de i akvariumet så drev de å gikk rundt nedi der i ca. 2 dager. Men en kveld gikk den ene i et hjørne og forsvant inn i skallet sitt. Etter det gjorde den andre akkurat det samme. Nå ligger begge helt stille med kroppen litt ut av skallet. Har hørt at man skal lukte på dem om man tror de er døde. Og de lukta egentlig ingenting. Så..da tror jeg de lever. men hvorfor ligger de slik? Blir de til å ligge slik bestandig eller? ; /
Etter hva jeg forstår er akvariet ditt nystartet, så jeg tror kanskje sneglene dine lider litt under dårlig vannkvalitet i innkjøringsperioden. Anbefaler deg å lese litt om innkjøring av akvariefilter her på AF (søk på ordene) på forumet, og i artikkelsamlingen. Det er nemlig slik at et akvariefilter trenger å kjøres inn før det kan rense vannet biologisk. Det tar ca fire til fem uker. Før den tid vil alle avfallsstoffene fra snegler og fisk hope seg opp og danne giftig avfall. Dette kan vi måle som ammoniakk og nitritt i akvarievannet.

Anbefaler at du kjøper deg vanntester for dette og får sjekket akvarievannet ditt så fort som mulig. Sneglene kan dø av forgiftning. Det kan godt være det er dette som plager sneglene dine nå.
Ikke sett inn fisk i akvariet (ref den andre tråden din på forumet) før det er gått minst en måned her.
Okei : ) Takk for svar! skal prate med mamma om dette.
Å finne ut om eplesnegler er døde eller ikke er veldig enkelt. Knips forsiktig på lukkelokket, og dersom lokket ikke lukkes er den nok død. Lukt er også et klart svar, men det tar jo litt tid før det lukter.
Tilfeldig bekjentskap
© Anita Winsnes
Reklame for plussmedlemskap