Bytte inn helt ny pumpe i akvariet. noen spørsmål.

Jeg kommer til å "blande" filter "gugge" fra det gamle til det nye, men jeg lurer på hva jeg skal gjøre med vannskiftene fremover?
Noe annet jeg skal gjøre for at alt skal være som normalt for fiskene mine?
Er litt redd for at de skal dø, hadde vært veldig synd.

Typisk at pumpen skal si takk for seg når alt i akvariet funker helt perfekt
du burde holde øye med vannverdiene fremover, dersom de er helt fin, ser jeg ikke noe grunn til å bytte vann mer enn 2-4 ganger per mnd.
Takk for svar
Skulle egentlig skiftet vann imorgen, skal jeg gjøre det som vanlig eller bør jeg vente litt?

Vanntester er jeg litt nazi på...tar det sikkert oftere enn nødvendig, men bedre å være sikker enn å få seg en overraskelse og det kanskje er forsent, tenker jeg
Jeg ville iallefall stått over et vannbytte.
Bedre å ta litt for ofte vanntester enn for sjeldent!

Jeg ser ingen grunn til å hoppe over vannbytter, særlig ikke nå som du har kickstartet et nytt filter.

Det vil gå noen dager før du har full kapasitet på det nye filteret og derved er det fare for for høye verdier av både ammoniakk og nitritt.

For meg blir det helt feil å anbefale vannbytter så sjelden som 2 ganger pr måned uten å ha kunnskap om den biologiske belastningen i akvariet, spesielt når karet ikke er større enn dette tilfellet. Vi skal være svært forsiktige med å utgi oss for eksperter på en slik måte at de som søker råd får råd som ligger i grenseland eller utenfor det som er forsvarlig.
Hvis du leser posten min en gang til står det: 2-4 ganger per mnd, naturligvis avhengig av flere faktorer. Tipper på at TS allerede har gode rutiner på dette, så derfor ikke noe poeng å utdype dette ytterligere.
Jeg leste faktisk innlegget ditt to ganger og så begge ganger at det sto 2 til 4 ganger. Hadde du skrevet 4 ganger hadde jeg ikke reagert, men din anbefaling omfatter altså også så lite som 2 ganger pr måned, uten at TS har gitt noen info om biologisk belastning. Jeg synes det er en uforsvarlig anbefaling, og så kan du selvsagt synes hva du vil, både om ditt eget råd og min reaksjon på den.
Sigmund - ex 530
Jeg leste faktisk innlegget ditt to ganger og så begge ganger at det sto 2 til 4 ganger. Hadde du skrevet 4 ganger hadde jeg ikke reagert, men din anbefaling omfatter altså også så lite som 2 ganger pr måned, uten at TS har gitt noen info om biologisk belastning. Jeg synes det er en uforsvarlig anbefaling, og så kan du selvsagt synes hva du vil, både om ditt eget råd og min reaksjon på den.


Det er en grunn til at jeg skrev 2-4 ganger per mnd, hadde jeg skrevet 2 ganger per mnd hadde jeg forstått reaksjonen din.
Ser dog jeg burde spesifisert litt bedre: 2-4 mnd avhengig av belastning/hvilke fisk...
Er ikke heeelt nybegynner altså
Har hatt helt opp til 240liter i flere år, men måtte legge ned hobbyen pga jeg flyttet for noen år siden til et gammelt hus på en gård med ikke så stor strøm kapasitet som "vanlige" hus og der var vannet i sånn egen brønn og VELDIG hardt (ble hvitt på kjøkkenbenken der det hadde ligget vann og tørket).

Har nå flyttet fra gården og tatt opp igjen hobbyen, var så dum og solgte de andre karene, men beholdt 60literen...skjønner ikke hva jeg tenkte med, ikke hodet iallefall...
Er på utkikk etter nytt 240liter kar nå, disse levendeføderene mine avler noe så inni granskauen...er vel vanlig det, he he

Nå har de nye filterene fått filter gugge på seg og pumpen (Fluval U2) er igang.
(Det var også et kullfilter som er limt sammen fin filteret, leste litt på forumet her og noen skriver at de har rivd det av...er det stor skade om jeg lar det være på? Vil egentlig ikke rive og slite i et nytt filter, men må jeg så må jeg).
Også bytter jeg vann imorgen som jeg egetlig skulle gjort, pleier å bytte en gang i uken, noen ganger oftere siden det er så lite akvarie.

Takk for svar, begge to
Fluval U serien leveres med et teit kullfilter ja, og egentlig bør man jo ta bort et kullfilter etter ca 14 dgr ellers vil det jo være til mer skade enn gavn, så hvorfor disse leveres med kullfilter standard kan man lure på. Så om du skal starte opp med den pumpa nå og allikevel må ta ut kullfilteret etter 14 dgr mister du jo masse filterkapasitet der. Litt dumt.

Jeg fjernet det kullfilteret helt og klippet til blåfiltersvamp istedenfor, men jeg har U4 som er det største, så jeg vet ikke hvor mye plass der er i den du har.

Men, om du klipper til fin blåfiltersvamp og det er plass til ganske tykk svamp der, kan du allikevel klippe den litt smalere innimellom ( lage noen hakk liksom) så vannet lettere sirkulerer. Ellers blir det lett luft i pumpa nemlig...

Man kan også bruke grov blåfiltersvamp selvfølgelig, det har jeg ikke prøvd på min, men det er sikkert bedre, i forhold til sirkulasjonen, men det holder jo ikke like godt på filterbakterer som fin svamp. Men, neste gang jeg kjøper blåfiltermatte skal jeg nok kjøpe en grovere type.

Jeg synes det er merkelig at det ikke finnes bedre og enklere innvendige filterpumper på markedet. Fluval U 4 er ok, men har jo sine begrensninger og er litt dumt å lage en så stor filterpumpe og allikevel ikke ha plass til mer filtermedie i den i forhold til hvor stor plass den tar.
Juwels pumper er jo veldig greie, men de må jo silikoneres fast samt tette godt imellom pumpa og akvarieglasset rundt hele, så det er litt av en jobb. Man kan altså i teorien kjøpe en Juwelpumpe og bruke den andre karr. Men, de er jo ikke yngelsikre og skal man ha småfisk eller reker så nytter det ikke å ha Juwelpumpe.

Ellers synes jeg faktisk at Eheim Pick up serien (den liksom litt gammeldagse) er helt grei til små akvarier. Lettvint og ok filterkapasitet. Men, de er vel neppe yngelsikre. (spørs vel litt på hva slags yngel man har også)

Tenke, tenke...kan jeg kjøpe feks disse fin filterene også evt klippe dem til?
Eller andre finfiltre som kan klippes til? Har du noen tips?

Skjønner egentlig ikke ideen i å "klistre" kullfilteret til finfilteret, skulle da tro at de som lager pumpene hadde bitte litt erfaring innen akvarien, er jo lov å håpe (nei, nå er jeg slem, ironisk )
Ja du kan sikkert bruke de finfiltrene der og klippe til også. I teorien kunne man jo brukt nesten hva som helst, men det bør være noe som fanger opp slam og grums ellers får du grumsete vann i akvariet... Jeg prøvde en stund med kun en filterpose (av nylon) fylt med filterkuler i den Fluval U 4 pumpa, det gikk greit, men da ble jo selvsagt filterkulene fulle av guffe veldig fort.
Jeg skjønner egentlig ikke at det skal være så vanskelig å lage en innvendig filterpumpe med god nok kapasitet. Jeg skulle gjerne designet en som var helt perfekt, både med bra filterkapasitet og lettvint å rengjøre osv.

Men mitt neste akvariumsprosjekt er å lage et filter selv bak en bakgrunn, det er jo det aller enkleste om man har stort nok akvarium så ikke bakgrunnen tar opp for mye plass.
Da får jeg finne en løsning på det og ta bort kullfilteret, utrolig dumt at de har laget dem sånn.
Denne nye modellen har heldigvis åpning på toppen, det hadde ikke den gamle Fluval 2, måtte ta ut hele maskinen og ta ut bunnen for å få ut filterene, utrolig upraktisk.
Også var det ikke alltid den motoren ville starte og da måtte jeg åpne i toppen og sette den igang igjen.

Hadde vært utrolig bra om noen med skikkelig kunnskap hadde laget den "perfekte" innvendige pumpa, både for fiskene, vannet og oss mennesker som skal håndtere pumpen under vedlikehold.

Filter bak bakgrunnen høres veldig smart ut og som du sier plassbesparende
Tilfeldig bekjentskap
© Morten Kirkevåg
Reklame for plussmedlemskap