Sykdom- merkelige symptomer

Heihei! jeg satt meg ned å glana litt på karet, og så mollyene mine med rar oppførsel. de legger seg loddrett ( hode opp og hale ned), og vibrerer. bokstavelig talt vibrerer. hva i alle dager er dette? noen som har vært borti dette før? jeg la også merke til at den ene (av 2 påvirkede), hadde noe hvitprikk- aktige greier på seg. liten klump med hvitt slim ser deg ut som. rett under rygg-finnen. jeg har aldri sett dene oppførselen før, og er nå på randen av å kaste ut alle kar og legge denne hobbyen på hylla for godt. jeg forstår ikke hva det er jeg gjør feil. bytter vann en til to ganger i uken. de går i et 540L kar og trodde ikke det var værre å holde dette i gang enn et 50L. må si jeg er meget lei denne stressingen og maset med sykdom og tullball hele tiden. hva gjør ejg gæli? fòrer ikke for ofte. har også endel eplesnegler oppi der, og de er VELDIG passive, en del av de. har tenk at dette kanskje er at de sover, men har hatt andre bange følelser da jeg ikke har opplevd dette heller. ikke SÅ passivt. hjelp!

hobby- akvarist på randen til masse-ødeleggelse!!!
Må stille det uunngåelige spørsmålet : Hvilke vannverdier har du ? (pH, KH/GH, NH3, NO2, NO3). Når noe ikke går som det skal i akvariet, er første bud å sjekke disse verdiene !
Hva slags andre fisk er det i karet, og oppfører DE seg normalt ?
jeg har selvfølgelig nå ikke fått kjøpt inn nytt tester- kitt. og har ikke fått testet dette. derfor har jeg vært ekstra påpasselig med å være flink med vannbytte. det er rett og slett bare to mollyer oppi der, med noen yngel. er ikke allt for lenge siden jeg startet opp dette karet, men bruker en pumpe fra et annet kar for å få de gode bakteriene. det er ansistruser oppi der også. de yngler og koser seg. det som er så rart! har også sakura-reker ( ikke mange ennå), men de lever. har hørt at hvis det er noe gæli med vannet, dør de med en gang. det har jo ikke skjedd, og de lever i beste velgående (virker det som). er et par marmorerte krepser oppi der også, men de ligger inne i huler og kommer skjeldent ut om dagen. begge de jeg har lever. men jeg kan legge ved at jeg har hornblad oppi der, og på bunnen der de er plantet og opp ca 20-30cm begynner planten å vissne. og det legger seg et "slimlag" rundt hver enkelt "pigg". har en lysegrønn, blå farge. veldig lys nesten hvit. men fortsatt gjennomsiktig. merkelig. må få kjøpt meg testkitt, så fort som mulig, men pengene strekker ikke til for det sånn som saken er nå.
Det behøver i og for seg ikke være noe "galt" med vannet. MEN, det kan være "feil" vann for mollyene, altså for bløtt og surt...det var derfor jeg spurte om de andre fiskene. Ancistrus klarer dette, men levendefødere kan slite. Hyppige vannbytter uten nok buffer-kapasitet i karet kan bidra til lavere GH/pH.
Det blågrønne slimet høres ut som blågrønnalger, masse lesestoff om saken. En tråd med info om hvorfor det dukker opp, som linker til en snedig metode jeg ikke har sett før. Fosfat (PO4) er nøkkelverdien når svineriet dukker opp, så ta med en sånn test også.

Trøst: Ofte et nystartet-kar-problem, når karet havner i balanse blir det moro!
så du tror det er bedre å ikke bytte vann så ofte? jeg har aldri forstått hvordan dette gh og kh- opplegget fungerer. er vanskelig å forstå syntes jeg. xD
blå-grønn- alger har jeg hatt før xD så det kan jeg med sikkerhet si at det IKKE er og godt er det! ordentlig hærk det greiene der altså!

jeg vet så godt at nyoppstartede kar er vanskelige, men er så rart at det har gått såå bra nå i litt over en mnd, og brått så er allt bare merkelig :P får ta tia til hjelp og håpe det balanserer seg snart
Nyoppstartede kar kan være "vanskelige" når man ikke har kontroll på vannverdiene, Hvordan kan man da vite når filteret er innkjørt slik at man kan sette inn fisk ? Noen kar bruker også lengre tid enn 1 måned på dette, det kommer litt an på hva slags metode man bruker. Så jeg kan egentlig bare gjenta at du bør skaffe deg vanntestene. Det er da bedre enn å sitte med hendene i fanget og se på at fisker plages ?
er nettopp derfor jeg har tatt ett innkjørt filter av grei størrelse å hatt oppi for å få fart på bakteriekulturen.
Mollyer krever litt hardt vann. hadde det problemet sjøl. eg saltbada de i 20 min hver dag til de va friske. d er ein slags sopp. den eine klarte eg ikke å redde da under d hvite greiå va d åpent rett til kjøttet. skikkelig åpent sår. kjøpte sånn gh/ salt til akvarie og spedde på med litt salt i vannet. så blei eg kvitt problemet. men syke fisk va d så som så hva eg klarte å redde. molly, platy og guppy blir rammet først. mallene såg eg ingenting på. goe sirkulasjon i vannet er et must. så d kan nok vera lurt og teste vannet. siden d er skinnet til fisken som blir svekket og dermed blir det infisert. og har noen fått d så kan du sei d er svekket fisk som du ser d på først. mallene tåler litt salt i vannet. bruker d sjøl selv om eg ikke har mollyer lengre. vi har litt for mykt vann i kranene. ser det på sneglene. skallet er ikke såå tykt å bra som eg ønsker. men så må eg tenke på mallene og. desverre så kan det hende at de sykeste fiskene er altfor infiserte til å kunne reddes.. akvaforum har under sykdommer ein goe oppskrift på ein saltblanding til saltbad.. d går godt til slutt ska du sjå lykke til
okei. da skal jeg prøve på dette salt- opplegget du snakker om så er det bare å krysse fingrene
Irene : ganske dristig å foreslå en kur uten engang å vite hva slags verdier det er i vannet. Det er dessuten liten vits i å saltbade fiskene og putte dem tilbake i det samme vannet med ukjente verdier.
tenket jeg skulle lese litt om å kanskje ha litt salt oppi karet de går i. har hørt noe om det før at det skal være bra for litt av hvert. må selvfølgelig lese meg opp før jeg gjør noe som helst
Med fare for å gjenta meg selv : Hvordan hadde det vært å faktisk ta rede på HVA problemet med vannet eventuelt er, altså måle...og SÅ lese seg opp på hva som kan gjøres for å få det i orden ??
i fare for å gjenta meg selv: jeg har ikke råd til å kjøpe dyrt målerutstyr akkuratt nå. så derfor må jeg bare prøve meg frem. får virkelig ikke gjort noe mer. men ejg takker for allt av råd
Irene Jensen
i fare for å gjenta meg selv: jeg har ikke råd til å kjøpe dyrt målerutstyr akkuratt nå. så derfor må jeg bare prøve meg frem. får virkelig ikke gjort noe mer. men ejg takker for allt av råd :)

Hvis problemet er at du ikke har råd, så kan du bare ta med en vannprøve til dyrebutikken din, så tester de vannet gratis (som regel) for deg. Da får du iallefall en indikasjon på om det er noe galt med vannet

Fraråder deg å medisinere (saltbad) uten at du vet vannverdiene..
Vanntester er et minstemål av hva man bør ha for hånden når man har et akvarium. Du har påtatt deg ansvar for disse levende vesenene og det er din plikt å sørge for at de ikke lider.
Tøfft, men sant. Har man dyr, har man også ansvar.
ja det er klart. men jeg må også si at VELDIG mange, ikke har dette. så dette er en vanlig feil. jeg har hatt, men nå gått tom for dette, og skal kjøpe så fort som mulig ikke den verste på dette punktet føler jeg
Tilfeldig bekjentskap
© Ian Fuller corydorasworld.com
Reklame for plussmedlemskap