Endelig fisk i akvariet, men...

Da er tre fisk flyttet inn i akvariet etter 6 ukers innkjøring! men lurte på når bør jeg skifte vann nå neste gang? har ikke skiftet det i det hele tatt etter at jeg satte det opp.

Og holder det å mate 3-2 ganger i uka eller trenges det mer, har en ancistrus og to guramir!
Jeg ville anbefalle deg å skaffe deg vanntester, først og fremst for nitritt, ammoniakk og ph og teste vannet ofte i begynnelsen.

Hvis alt er bra med vannverdier så ville jeg skifte ca 20-30 % vann en gang i uken, det er en bra rutine.

Hvis noe er galt med vannverdiene så må du helst skifte vann hver dag til det har rettet seg opp.

Det er vanligvis bra å mate en gang om dagen men ikke for mye av gangen, bare så alt blir spist opp.
Jeg har tester på nitritt og ph Jeg vet det er lurt og skifte vann en gang i uka, men mente nå neste gang....Skal jeg la det stå en uke nå eller burde jeg bytte etter en halv uke etter at de flyttet inn? eller avhenger det av testene?

Nitritt testen og ammoniakk, er det det samme? eller bare surrer jeg da :P
Som jeg sa så avhenger det av vannverdiene. Hvis du får utslag på nitritt eller ammoniakk så må du bytte vann med en gang og fortsette å bytte hver dag til det er bra.
Hvis ikke så kan du skifte en gang i uka, det er ikke så nøye om det blir om 3 eller 5 dager første gang.

Nitritt og ammoniakk er ikke det samme og du bør teste for begge deler.
Var jeg deg, ville jeg skaffet en NO3 (nitrat) test i tillegg. Når filteret fungerer som det skal, er det egentlig bare nitrat som kan hope seg opp. Det kan være veldig greit å skifte ganske mye vann når innkjøringen er ferdig, for nitrat kan hope seg opp i den prosessen.
Skift vann (30-40%) heller en gang for mye enn for lite, er mitt motto
Ok da ble jeg en smule klokere, tusen takk for svar!
Tilfeldig bekjentskap
© Tone Andreassen
Reklame for plussmedlemskap