Hvordan kickstarte utvendig filter?

Skal nå gå over ifra innvendig til utvendig filter.
Hvordan gjør jeg det på best mulig måte tenke på filterguffe osv.
Har jo en del fisk i dette akvariet.
Det er bare å installere det nye filteret, og la det gå parallelt med det gamle i en måneds tid.
Da jeg kjøpte meg utvendig filter til mitt juwel akvarie, hadde jeg ikke plass til penge filtrere slik jeg så det. Så da tokk jeg ut det juwel filteret, installerte utv.filteret og krystet filterguffa ned i bøtta og satte det i gang. Jeg fikk ingen overraskelser da jeg målte vannverdiene dagene etter.

Tenkte jeg bare skulle fortelle hvordan jeg gjorde det.
Hvis du tar filtermediet fra det innvendige filteret og ligger det inni det utvendige da har du full filterkapasitet fra dag en.
Har nå satt igang det utvendige filteret,og syns det bråkar noe fælt!
(Fluval 305).
Kan ikke forestille meg at det skal bråke sånn?
Er dette normalt?
har det noe med oppstarten og gjøre,så det roer seg eller hva?
Har vært veldig nøye med og gjøre alt riktig osv..
Utvendige filtre kan støye en del om det er luftrester i systemet, prøv å "snu det opp ned" og litt frem og tilbake og se om du får ut alle luftrestene. Kanskje det kan hjelpe?
Går roligere nå,men syns forsatt det durer en del..
Men det er kansje normalt?
Innvendige filtere hører man jo ikke.Det blir kansje litt annet med utvendige?
Glad jeg ikke har det på soverommet si det sånn
mmm...ikke helt fornøyd med den dura der,må jeg si..
Dette er litt på kanten av hva tråden handler om, men jeg tar det likevel med.

Som også omtalt i tråden, kan det være mange årsaker til at utvendige filter bråker.
Jeg har funnet ut at iallefall på fx5 kan følgende problem oppstå:
Har tidligere benyttet hvite keramikk- kuler som fyll i kurvene, og filteret er relativt stille. I den senere tid har jeg prøvd Zeolith. Av en eller annen merkelig grunn, ser det ut som om dette forårsaker at filteret får luftproblem, iallefall støyer det mye mer.

Noen andre som har samme erfaring?

- Tore -
Nå har jeg tatt ut det ene selve filteret for og legge i dem brukte ifra det andre innvendige filteret.
Passformen er jo ikke optimal,men ser ingen andre måter og få plassert de gamle filtrene på.
Legge dem i kurvene går ikke pga plassen.
Kansje derfor det durer en del?
Det har roet seg ifra igår kveld,men hører den konstante jevne duren.
Blir det ikke bedre,føler jeg for og gå over til innvendig filter igien tipper jeg.

Tenke på sikkerhet og vannsøl så er jo også innvendig mye tryggere.
Skulle det skje noe med det utvendige og man ikke er hjemme kan det vel gå rimelig gæli?
eller har dem en mekanisme som stopper hvis det verste skulle skje?
Om det ikke er plass til svampene i det utvendige så er det bare å fjerne litt av filtermaterialet i det utvendige. Etter noen uker kan du fylle opp igjen med det resterende filtermediet og ta ut svampen fra det innvendige.
er akkurat det jeg har gjort og har tenkt og gjøre .
Men de gamle filtrene har jo ikke optimal passform,så håper det blir mer stillegående når jeg får byttet.
Burde man vente med og ta dem ut etter en vanlig tids innkjøringsperiode eller kan jeg fjerne dem kanske snart?dem nye filtrene tar til seg ganske fort når dem har gammelt filter og bryne seg på kansje?

Lars Jamne
Om det ikke er plass til svampene i det utvendige så er det bare å fjerne litt av filtermaterialet i det utvendige. Etter noen uker kan du fylle opp igjen med det resterende filtermediet og ta ut svampen fra det innvendige.



Ser jo nå at du skriver ett par uker
Eller bare ta svampene fra det innvendige filteret og klem ut skiten fra dem i det nye filteret.
Ved å klemme ut guffe så blir det kun en kickstart - altså du har ikke full filterkapasitet. Men med noen ekstra vannbytter innimellom de ukentlige i starten så fungerer det også om karet ikke er så veldig belastet.
Lars Jamne
Ved å klemme ut guffe så blir det kun en kickstart - altså du har ikke full filterkapasitet. Men med noen ekstra vannbytter innimellom de ukentlige i starten så fungerer det også om karet ikke er så veldig belastet.


Og det var vel i utgangspunktet hva T.S. lurte på.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap