Innkjøring prosess og oppstående gift

hei! har hatt 115 liters akvarium i nå 3 uker. den første uken sto den uten noe, bare sand pumpe og varmekolbe, så dro jeg til dyrebutikken og fikk kjøpt 2 små ballong molly'er (er bare og springe ned til naboen hvis det skulle oppstå noe problemer med dem) dem har nå stådd i akvariet i 2 uker (14 dager) og ph'en er på 6 og gh'en er på 9 som skulle være normalt. ser ikke noe problemer med akvariet nå, fiskene er som dem var nykjøpt men så har jeg et spørsmål om hva man skal gjøre ''hvis'' det skulle dannes gift i akvariet som er giftig for fisken, forsvinner den av seg selv? må jeg tømme ut all vannet og kjøre ny innkjøring igjen?
Hei du kan lese denne
Det ligger masse info under artikler øverst på siden.

Men vis det skulle skje noe så er vannbytte vannbytte og vannbytte som gjelder
Dette har du fått svar på i den andre tråden din. Du kan ikke "se" om det er ammoniakk eller nitritt i vannet, det eneste som duger er målinger ! Og en pH på 6 er altså for lavt for mollyene, de svekkes sakte men sikkert. Les deg opp på nitrifikasjonsprosessen, så forstår du bedre hva som foregår under innkjøringen.
Kan jeg spørre hvor gammel du er? Årsaken til spørsmåler er at du har startet ganske mange tråder med stort sett samme innhold - innkjøring og vannverdier. Det virker imidlertid ikke som du tar til deg den informasjonen du får her, ettersom de samme spørsmålene dukker oppgang på gang og det er tydelig at du ikke har fulgt rådene.

Har du en voksen som kan hjelpe deg?
Sigmund - ex 530
Kan jeg spørre hvor gammel du er? Årsaken til spørsmåler er at du har startet ganske mange tråder med stort sett samme innhold - innkjøring og vannverdier. Det virker imidlertid ikke som du tar til deg den informasjonen du får her, ettersom de samme spørsmålene dukker oppgang på gang og det er tydelig at du ikke har fulgt rådene. Har du en voksen som kan hjelpe deg?
blir litt ''confused'' av de andre trådene, fordi jeg får ikke all den hjelpen jeg er ute etter, jeg åpner ny tråd når temaene er annerledes. min feil ^^
Du har fått masse hjelp. Er problemet at du ikke får de svarene du TROR du skal få ? Eller hva er det du syns du ikke har fått svar på ?

Mye i akvaristikken henger i hop, såsom vannverdier og fiskehelse, og mye av hjelpen til nye akvarister går ut på å få dem til å forstå sammenhengene. I mange tilfeller fins det ikke noe bastant ja/nei eller "gjør ditt/gjør datt"-svar. Ofte er det like mye snakk om å utelukke årsaker til problemer som å beskrive selve problemet.

Vi kan ikke tvinge deg til å hjelpe deg selv ved f.eks. å skaffe deg vanntester eller lese litt selv i artiklene her på forumet og på nettet. Du må jobbe litt selv også, høre på hva som blir sagt og ikke vente at andre enkelt skal løse alt for deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Bengt Fossli
Reklame for plussmedlemskap