Fra hardt vann til bløtt og omvendt - og hvordan flytte fiskene ??

Finner ikke ut hvordan jg skal gjøre dette.

jeg har to akvarier. 160 literen som nå har hardt vann, og 128 literen som nå har bløtt vann. Akvariene har fisker valgt ut fra krav til vann som bla Gh.

Men nå skal jeg bytte om, så det store karet blir bløtt, og det mindre karet hardt.

Dvs at mesteparten av fiskene skal bytte akvarie.

I 160 LITEREN NÅ:
gullgurami
platy
sverddragere
corydoras
kuhliiåler
ansistrus.
Sulle snegler
Sandsnegler

I 128 LITEREN NÅ:
perlegurami,
corydoras
rød fantom tetra.
1 dverg gurami.
1 ansistrus

Innhold etter bytte ser jeg for meg blir slik:

INNHOLD I 160 LITEREN
Gullgurami
Perlegurami *
corydoras
kuhlii åler
ansistruser
røde fantom tetra *

INNHOLD I 128 LITEREN
Dverg guramien
platyer*
sverd dragere*
Ansistrus
Sullesneglene *

har satt stjerne på de jeg flytter. Tror jeg har fått med meg alt.

Hvordan får jeg endret vannverdier, og flyttet fiskene mest mulig skånsomt?

Har planer om å starte opp et karantene kar, som jeg kan tilpasse begge kar etter behov. Bør jeg kanskje mellomlagre noen fisker her?

Ser for meg at noen må ut, mellomlagres, vann endres, og så flytte over fra annet kar ??
Ingen som har gjort noe slikt før?

Dette er fremdeles et stort hodebry for meg.

I 160 literen nå, er det fullstendig kræsj. Corydorasene dør. Og Sullene (snegler) stor trives og blir fler og fler. Coryene vil ha bløtt vann, sullene hardt vann. Missforstod noe jeg leste i fiskebasen, og tolket det som at coryene og sneglene passet sammen.

Spørsmålet er da hva er lettest, å plukke snegler og flytte dem, eller prøve å fange coryene uten å rive opp alle planter og røtter .

Jeg har nå latt være å tilsette Gh økende pulver og gh er naturlig nede i 6. Dette er for lavt for sneglene, og for platy/sverddragere. Så disse må enten flytte, eller gh økes og coryer flytte.

Samtidig med dette, så må det andre karet endre vannverdi, sånn at det får hardt vann. Og da må rundt 15 fantomtetra fanges inn. Dette regner jeg med et helt umulig å få til uten å ta bort alle plantene. Så jeg gleder meg ikke.

Hva gjør jeg når fiskene er fanget? Hvordan gjør jeg med tilvenning til vannet i nytt kar? Skal jeg ha de i bøtte med luftestein ? i poser ? Hvor lenge kan de være der? Fiskene er friske i de karene de nå går i, er da noe karantene nødvendig? Har ikke fått satt opp karantene kar.

Gruer meg igrunnen for å begynne å fange og flytte fsker.

Men ser at hvis sneglene skal ha det bra, så har ikke coryene det bra, og omvendt.

Hvis jeg får dette til, blir karet med hardt vann bløtt - og det med bløtt blir hardt.

Håper noen kan komme med noen hjelpende ord her, for jeg har grublet lenge på dette nå.

Inaktiv bruker
Om kranvannet er bløtt nok så bytter du bare vann til det er rett verdi, om ikke kan du bruke regnvann, det har vell gh på nermere null.
For å få det hardere tilsetter du Gh/Th pluss. Er vell det enkleste?
Det med hardt vann blir jo bløtt om jeg bytter vann uten å tilsette gh/th+ pulver. Og det bløte tilsetter jeg pulver. Men hva da med de fiskene som skal bli igjen i karene og ikke flytte? jeg skal nemlig ikke flytte alle.

Hvor gradvis må disse tilvennes de nye verdiene?.

Det bor f.eks i 128 literen en ansistrus. Han er vant med 4-5 i gh. Når sneglene og platyene flytter inn blir det minst 10 gh. Hvprdan gjør jeg for at han ikke skal få sjokk?

Skal jeg ha de fiskene som skal flytte i bøtter, og så tilsette vann fra karet som de skal over i?.

sukk, ikke lett når det skal skje store omveltninger.
Inaktiv bruker
Du må gjøre det gradvis, husker ikke hvor mye igangen, om det var en gh i timen eller om dagen. Vet noen bruker drypp metoden, det krever at du drypper vann i en beholder helt til vannet i beholderen er lik som i karet. For her dråpe i beholderen drypper man også ut en dråpe fre beholderen. Tar lang tid, men er en god måte og gjøre det på.
Er jo ikke noe fiks-fakseri dette her. Samle fiskene i hver sine bøtter/passende beholdere og tilvenn dem vannet i sitt nye kar slik du gjør når du kommer hjem med ny fisk.

Husk at det er tyngre for fisken å gå ned i ph enn opp. Så pass på å bruke ekstra god tid når fiskene skal tilvennes lavere ph. Tillater du deg å bruke noen timer på dette så ser jeg ikke noe problem.
Hvorfor ikke bare midlertidig justere vannet slik at begge karene er på lik verdi, så flytter du de fiskene som skal flyttes og så justerer du vannet opp og ned i de respektive.

At Coryene dine dør har sannsynligvis ikke noe med vannverdiene dine (med mindre de er ekstreme, men det sier du ingenting om).

Ved flytting av mye fisk er det smart å ta ut all innredning.
Da ser det litt lysere ut Var nesten så jeg vurderte å få fatt i et nytt kar til sneglene hehe.

Finnes det noen gode tips til hvordan fange inn mange fisk?

Har før måttet tatt opp alle plantene, og så fanget inn en og en.
sessan
Finnes det noen gode tips til hvordan fange inn mange fisk?


2 hover og tålmodighet pleier å gjøre susen. Gjerne med en kaffepause innimellom de vanskeligste fiskene.
Inaktiv bruker
hoh! Er superlett å fange fisk i ferskvann. prøv å fang små klovnefisker i ett korallrevsakvarium uten å ta ut steiner og koraller. heheh, tok meg to time per fisk, minimum. Går sikkert super lett. Lykke til.
Lars Jamne
[QUOTE=sessan]Finnes det noen gode tips til hvordan fange inn mange fisk?


2 hover og tålmodighet pleier å gjøre susen. Gjerne med en kaffepause innimellom de vanskeligste fiskene.

Ikke minst en STOR hov (eller to). Fange raske fisk med for liten hov er umulig.
Joakim
Hvorfor ikke bare midlertidig justere vannet slik at begge karene er på lik verdi, så flytter du de fiskene som skal flyttes og så justerer du vannet opp og ned i de respektive. At Coryene dine dør har sannsynligvis ikke noe med vannverdiene dine (med mindre de er ekstreme, men det sier du ingenting om). Ved flytting av mye fisk er det smart å ta ut all innredning.


Det var en knallgod ide !

Har hatt vannet liggende på 10 gh. Vet ikke om det kommer i kategori ekstremt?
To hover var også en god ide, samt å invistere i en større en, for den ene er ganske liten.

Kanskje jeg da slipper å måtte tømme karet for planter
Tilfeldig bekjentskap
© Stefan Larsson
Reklame for plussmedlemskap