Syke corydoras og råtten guppy-yngel?!

Fikk en slik en pakistaner botia for litt siden til akvariet mitt. Litt etter at den kom ble fiskene mine rare. Jeg har guppyer, guppy yngel og tre corydoras. Corydoras fiskene har små hvite prikket og et melkeaktig lag over nesten hele kroppen. Guppy yngelen har noen hvite prikker og finnene forsvinner. Mistenker hvitprikk (i følge dyrebutikken). Jeg kan kanskje tenke meg at det er finneråte på yngelen, men kanskje hvitprikk i tillegg? Eller sopp? Har prøvd å lese om sykdommene, men synes flere av sykdommene kan minne om det. Fikk medisin mot hvitprikk i dag, Contralck. Noen som har noen erfaringer?

Vet ikke om jeg får fiksa bilde, men det kan jeg jo prøve..
Jeg medisinerte mot hvitprikk med Esha Exit for en ukes tid siden. Mistenker at den kom med Praktbotia. Jeg var innom dyrebutikken vi kjøpte fiskene i en uke senere, og det var mange "grønne kar".

Vet ikke om det er samme virkestoff i din medisin som i Esha Exit ( Per ml: Diaminoakridin 6,3mg(Methylenblått), Veride Malachitum 0,31mg(malakittgrønt), Methylrosanilinii chloridum 0,79mg, Methylthionninii chloridum 3,98mg og vann.)

Hvis det er tilfelle kan det være greit å vite at stoffene farger blank sillikon turkis
Praktbotiane mine tok kvelden når jeg medisinerte med denne, men hadde desverre ikke noe annet alternativ. Dobbeltsjekk at fiskene dine tåler medisinen.
Her står det; aktive stoffer pr 100ml: malakitgrønt carbinol-hydrochlorid 7,880 mg, formalehyd 3,20 g.

Tok det i vannet i dag, skal virke i 5 dager. Den 5 dagen skal vannet filtreres i 24 timer med aktivt kolfilter (svensk), aktivt kul (dansk). Jeg hakke peiling på hva det betyr :P

Får bare håpe det er hvitprikk på disse skapningene da, dumt å feilbehandle. Kanskje jeg skal få gjort noe mot finneråte og..? Kanskje litt mye medisin..
Nå har jeg vel også hørt at det er vanlig med sykdom blant guppy yngel, og da spesielt det at finnene forsvinner eller halen blir spiss.. Men jeg føler vel at noe kan gjøres mot det, synes det er synd at de skal dø, særlig når noen av de endelig begynte å få litt farge. Rampete har de blitt og, hakker på de som er mindre enn dem (nytt kul kom i går natt)
May Andersen
Får bare håpe det er hvitprikk på disse skapningene da, dumt å feilbehandle. Kanskje jeg skal få gjort noe mot finneråte og..? Kanskje litt mye medisin..

Nå har du startet en medisinkur, så nå ville jeg avventet og sett situasjonen an. Medisiner bør stort sett ikke blandes.

Ideelt sett bør man også være ganske sikker på hvilken sykdom fiskene har før man medisinerer, men du er ikke alene om å ville hjelpe så raskt som mulig
Ja, tenkte å vente til denne kuren er over til å evnt. behandle finneråte, må ha det i bakhodet bare Om medisinene blandes kan det kanskje komme en annen reaksjon på det.. Skulle ta vannprøve, men jeg måtte rense akvariumet så da viste jo ikke de prøvene noe. Får ta en vannprøve senere, etter kuren kanskje, så får jeg se hva den viser

Skal få tatt bilder, kanskje noen andre her har vært borti noe lignende
I dag døde corydoras`ene, så da er det ikke mer å tenke på ang. dem.. Stakkars.. Får se hvordan yngelen klarer seg
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap