Bytte lysarmaturer

Jeg har et juvel visjon 260 l. Begge lysrørene gikk samtidig. Prøvde å få tak i lysrør, noe som viste seg å være vanskelig, siden det ikke var standarmål. Har nå funnet et amatur som eg kan bruke "arcadia", men lurer på hvilket eg burde kjøpe da? 120 cm 2x39 el 130 2x54?
Hvorfor kjøper du ikke nye lysrør fra Juwel til armaturet ditt? Juwel har produsert egne lysrør med sine spesielle mål som kun passer til deres egne lysarmaturer. Egentlig veldig sleipt, synes jeg da, for de tvinger kundene til å være lojale og kun kjøpe lysrør fra dem... Man mister altså muligheten til å velge og vrake blant alle de forskjellige lysrørene som finnes på markedet, men må kun forholde seg til Juwel.
Nåja, det var dagens tale

Du kan få kjøpt nye lysrør til Juwel-armaturet ditt på nettet, flere plasser. Er det T8 eller T5 lysrør du har? Er akvariet relativt nytt, er det nok T5 antageligvis. Webzoo selger T5 rør fra Juwel her. Eller her hos Aquamanias finner du Juwel rør. Finn riktig wattstyrke, så får du automatisk riktig lengde. Du ser på de gamle rørene dine, det står som oftest trykket på i ene enden av hvert rør hva rørmodellen heter (type) og wattstyrke.

PS! Vær oppmerksom på at man i blant må skifte tenner på armaturet også. Den kan også være gåen, ikke bare lysrørene. Men hvor tenneren sitter på et Juwel armatur er jeg usikker på. Kan du legge ut bilde av det, kanskje jeg eller noen andre kan se dem? Det sitter gjerne et lite rundt plastlokk over hver tenner (ofte er det to tennere, en på hver side)


REDIGERT;
jeg ser nå i den andre, nesten like tråden din at du har hatt akvariet i flere år og kjøpte det brukt i sin tid. Da er det kanskje T8 lysrør du har i dette armaturet, og det fant jeg faktisk ikke i nettbutikkene nå. Juwel har vel gått over til å kun produsere T5 de seneste årene?
Kan du måle diameteren på lysrørene (rundt)? Det vil kunne si om det er T8 eller T5 du har.
Jeg fant dette lysrøret som er 104,7 cm... altså 3 mm fra det målet du oppgir på 105. Kanskje det er samme?
Var ikke meningen at det sku legges ut to like lenker.., vet ikke hva som har sjedd. Tusen takk for svar. Tok med lysrøret til lampebutikken og vi fann ikke noe merking... Synest rett og slett det er mye styr og langt fra sikkert at eg får riktig lysrør viss eg bestiller på nett.., derfor og at en kan velge blant mange og at en kan kjøpe i nærmiljøet var grunnen til at eg ville kjøpe helt nytt amatur. Eg ville bare høre om det var andre som visste hvilket eg burde velge til akvariet mitt....og om det er en engel sak å bytte
Har du T8-rør i toppen nå, så burde det ikke være noe problem å sette inn den "riktige" T5-bjelken på 2x54w. Disse rørene er 104.7cm og skulle passe rett inn.


Har du allered T5 (mål rundt røret slik Mona sier !) så har du riktige rør her : http://www.webzoo.net/default.pl?showProduct=1943&pageId=461
Edit fordi det ble litt galt..
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap