Syk molly?

En av mollyene mine ligger på bunnen og puster tungt, men svømmer og flytter seg litt når jeg forsøker å røre ved den. Den har heller ikke vært interessert i å komme opp ved foring i dag. Den virket helt frisk ved vannskifte i går. Har en 36 l med to voksne og 7-9 yngler (snart 2 uker gamle). De andre virker i form. nitritt testen var helt fin før vannskifte i går, som den har vært helt fra oppstart. Vet at molly trenger høyere gh enn hva som er i Oslo-vannet og jeg skal kjøpe gh test og dh salt i morgen. Er det noe annet jeg bør gjøre eller kjøpe? Er det håp om at den kommer seg når jeg har tatt i dh salt? Kan jo være noe annet som feiler den også... Har kun mollyer.

Er redd de ikke trives da jeg har sett de helst skal ha større tank, så jeg lurte på å gi de fra meg og gå for reker i stedet... Men er blitt glad i dem også, og synes det er veldig moro med de små ynglene. Det virker som de har det fint... Råd?

Har kjeramisk stein som bunnsubstrat, typen som følger med biUbe'n og fungerer som filter. Er denne bunnen ok for reker evt?

Plantene mine er også blitt brune og stygge så jeg plukker døde blader til stadighet. Bør jeg ha i noe plantenæring?

Ble mye spørsmål og skriving her men håper noen tar seg bryet med å svare. Har jo skjønt at rådene i akvariebutikken ikke er til å stole på så er bedre å spørre her
Inaktiv bruker
Hva var tallene på testen? testet du ammoniakk?
happy fish
nitritt testen var helt fin før vannskifte i går, som den har vært helt fra oppstart.

Når var oppstarten av akvariet da?

Med hensyn til plantene dine blir brune og stygge, så kan det komme av flere årsaker. Næringsmangel er en av dem, men også lysmangel (mangel på skikkelig og nok lysstyrke) man gjøre at plantene visner. Jeg kjenner ikke til belysningen og hva slags lampe det er i denne sylinderformede akvariemodellen som Biorb'ene er, men jeg må si jeg tviler på at det er særlig plantevennlig og godt lys. Jeg ville mistenkt lyset først og fremst.
testen viste >0,3, det laveste på Tetra sin dråpetester. Har ikke test for ammoniakk...
happy fish
testen viste >0,3, det laveste på Tetra sin dråpetester. Har ikke test for ammoniakk...

Men når var det du startet opp akvariet? Og hvordan går du frem når du bytter vann?
Oppstart for ganske nøyaktig en mnd siden. Hadde i fisk etter 48 timer etter råd fra butikken, men har ikke hatt utslag på nitritt testen i det hele tatt. Var også butikken som tipset om mollyer som startfisk til 36 l tank...
Lyset er skarpt led lys med 24 t syklus som er innstilt på 8 timer med lys. Leste her inne at det ikke bør lyse lengre pga alger...? Bør jeg heller la den lyse lengre og se om det hjelper plantene? De står også i pottene sine nedi steinene, også etter råd fra butikken...
De kjeramiske steinene i biOrben skal fungere som ekstra filter så det kan kanskje de bra nitritt verdiene...? Men er kanskje ikke så bra for plantene å stå i?

bytter ca 1/3 av vannet fra nedre del av akvariet for å suge med mest mulig skitt fra bunnen...
Inaktiv bruker
Ta pottene av, butikken du handler på sier mye tull, molly er en dårlig startfisk og det er ikke før nåådu skulle hatt fiskene i. Lystiden bør være 9-11 timer. Hvor ofte bytter du vann og hva tester du med? Du må teste ammoniakk.
Ja jeg har jo skjønt det nå i ettertid... Trodde de på Akvariemagasinet var interessert i å gjøre det beste for både fisker og eiere når nybegynnere kommer og ber om tips og råd... Bytter vann en gang pr uke. Lyset kan stilles automatisk til å være 8 eller 14 timer, ikke noe i mellom, men da får jeg skru av og på lyset manuelt. Tester med Tetra NO2 dråpetest. Får kjøpe ammoniakk test i morgen også.
Inaktiv bruker
Prøv med 8 timer en stund. Butikkene tjener på at man gjør feil.
I tillegg er dette "akvariet" ikke egnet til å holde fisk i det hele tatt. Med en rund grunnflate på litt over 30cm er det kun høyden som gir noe volum i det hele tatt. Fisker har behov for horisontal svømmeflate mer enn vertikal. Her må de jo svømme opp og ned for å få beveget seg. Det er sikkert fint å se på, og kanskje til aquascaping, men ikke særlig fiskevennlig, desverre.
Ja det har jeg også skjønt nå i ettertid... Derfor jeg lurte på å bytte de ut med reker, om de kan trives bedre i denne type tank??? Mollyene kan jeg vel selge eller gi bort her inne så de kan komme til et bedre sted...
Ja, noen reker burde kunne gå greit...og så skaffer du deg et mer konvensjonelt akvarium til fisk !
Ja får heller gjøre det etterhvert
Men det er greit med kjeramisk stein som bunnsubstrat for reker? Er det noe spesielt man må tenke på med å ha reker? Skal lese litt om det først
Inaktiv bruker
Du bør ha et GODT innkjørt akvarium for reker, de er skjøre for metaller og såperester knerter dem fort som fy. Rekene liker mose så det kan være lurt å ha, å du bør ta plantene ut av potten og skylle dem, noe av gjødningen som brukes kan drepe rekene.
Tilfeldig bekjentskap
© Jørn Kåsa
Reklame for plussmedlemskap