Fare for lekkasje?

Vurderer å starte opp igjen med akvarium og kom i den forbindelse på et kanskje paranoid spørsmål.

Hvor stor er sjansen for lekkasje i akvarium? Frister ikke å få stua full av vann...

Har hørt noen skrekkhistorier, og akvarielysten har dødd litt etter at jeg har grunnet over dette. Er det feks noen forhåndsregler og rutiner man kan følge for å forhindre lekkasje? Er det vanlig at man får total lekkasje eller pleier det å være snakk om smådrypping som man oppdager før det blir fatalt?
Plussmedlem
En viss fare er det alltids, på lik linje med at du kan falle ut av sengen og brekke nakken, bli overkjørt av en buss når du krysser gaten, kollidere med en semitrailer når du kjører bil eller at Molde rykker ned til året...
Det er nok noen millioner akvarister som har tenkt samme tanken, men kommet til at sjansen for lekkasje er så liten at det ikke er verdt å ofre tid å tenke på....
Det er nok ingen som kan si noen eksakte tall eller risikoprosent på dette, er jeg redd

Ang forebyggende tiltak for å hindre lekkasje eller uhell, så er det bare å bruke huet og tenke seg om med det man gjør rundt og i nærheten av et akvarium.

Jeg så en video en gang på YouTube, der en tenåringsfyr sto og løftet vekter på rommet sitt, sånne metall-manualer. Han så seg hverken til høyre eller venstre, bare svingte arma rett ut til siden. Inntil veggen sto et akvarium.... og plutselig slenge han armen så langt til siden at manualen kræsjet rett inn i frontglasset, som knuste såklart. Vann fosset ut. "Mama!!!" ropte han...

Mange har skrivebord på rommet akvariet skal stå, med tilhørende skrivebordsstol på hjul. Denne stolen svinger litt rundt og glir hit og dit når man slumper til å dytte borti den. Jeg hadde et akvarium bak meg en gang, når jeg satt ved skrivebordet. Men jeg la merke til at armlenene på stolen lett dunket borti glasset når jeg skjøv ut stolen og skulle reise meg. For å unngå ulykker, flyttet jeg akvariet før det skjedde.... Noe å tenke på. Ikke sett akvariet der stolens svingradius er.

Det lønner seg også å kjøpe et eget akvariemøbel eller porsarør-bord til akvariet, som er designet for å garantert tåle vekten av et kar. Jeg har sett mange bilder av akvarier plassert på den ene mer vaklevorne og gamle kommoden etter den andre... Ikea møbler som har en maksgrense på 25 kg kanskje, får akvarier på 100 kilo plassert oppå seg. Folk tenker ikke, og vil helst ikke bruke penger på møbelet til akvariet også. Så for å spare penger, tar man risikoer. Det kan vise seg å være dumt, til syvende og sist.

Så, tenk over hva du har i nærheten av akvariet, og velg en plass der ting ikke kan skumpe borti karet støtt. Ikke sett det bak en dør, for eksempel Legg litt penger i det som akvariet skal stå på også, og bruk vater så det blir helt 100% plant og rett, før vann fylles i karet.
Kjøpt NYTT akvarium, ikke brukt, hvis du er redd for lekkasjer. Du vet ikke hva brukte kar har vært gjennom og hvilken tilstand f.eks. silikonen eller karet er i. Du har garanti om du kjøper nytt fra butikk og det skulle være lekk, også.
Ikke fyll vann i karet og gå og legg deg for kvelden første gangen Ta det en ettermiddag du er hjemme og våken. Da kan du holde øye med karet i flere timer etter at det er fyllt og du kan sjekke etter lekkasjer og drypping.

Tenker man over disse tingene, da har iallefall du gjort ditt!
Andre har sikkert ting de kan nevne som er viktig å huske på også!
Vær også klar over at en eventuell ny-garanti bare dekker selve akvariet, ikke fisker og interiør, heller ikke skader som skyldes lekkasje etc. Ved anskaffelse av akvarium - nytt eller brukt - er det lurt å se på hva innboforsikringen dekker. Det varierer en del fra selskap til selskap.

Stephan
Så engang noen som hadde utvendigfilter i en kasse/balje i tilfelle.
Det og gjøre ting ordentlig, ikke ta snarveier er også forebyggende.

Lykke til!
mona o
Du har garanti om du kjøper nytt fra butikk og det skulle være lekk, også.

Jeg understreker at garantien jeg snakker om her, gjelder verdien på selve akvariet, ikke de eventuelle skadene på interiør og gulv/hus som måtte følge av vannlekkasje...
Den slags er det innboforsikring som må dekke, så sørg for å ha den i orden. Sjekk at vannskader dekkes.

Jeg skulle ha føyd til "på akvariet" da jeg skrev den setningen, for jeg ser i ettertid at det kan tolkes som om man har garanti på interiøret/gulvet rundt
Ettersom forsikringsselskapene erstatter følgeskader av vannlekkasje fra akvarium (forutsatt at det er en plutselig oppstått lekkasje, langvarig drypping som er opphav til råte, utløser ikke erstatningsplikt for selskapene!), har disse kanskje statistikk over vannlekkasje fra akvarier. Spør dem.

Det kan være at det er relativt få skader siden disse dekkes av den vanlige hjemforsikringen. Hadde det vært mange og store antar jeg at de ville forlengt en ekstra forsikring med tilhørende premie...
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik, ungfisk
Reklame for plussmedlemskap