Tetratec xe 700 og vannskifte - spørsmål.

Hvor ofte renser/rengjør du DIN tetratec xe 700 utvendig filter ??????

og


Hvor ofte bytter du ut litt av vannet i tanken ????

Inaktiv bruker
Hvor stort kar har du filteret i?

jeg bytter 30% vann en gang i uken og renser filtrene en gang i året ca. kjører filter dimensjonert for 3 ganger så store akvarium som jeg bruker dem i.

(I saltvanns karene bytter jeg 10% vann en gang i månen, der er det ikke filter.)
Jeg renser mine cirka en gang i året, men dette kommer jo an på hvilken belastning filteret utsettes for.

Usikker på hva du mener med vann i tanken? Dersom du tenker på vannet i filterbøtta, så heller jeg alt ut når jeg renser filteret. Altså bytter jeg aldri litt om gangen.
jeg har et 160l tank, nei jeg mente vannet i akvariumet...



ps. noen som vet hvor man kan få billig fatt i en lang slange til å tømme/fylle tanken ? (bøtte opplegget tar livet av ryggen min ) hehehehe
Spock
Hvor stort kar har du filteret i? jeg bytter 30% vann en gang i uken og renser filtrene en gang i året ca. kjører filter dimensjonert for 3 ganger så store akvarium som jeg bruker dem i. (I saltvanns karene bytter jeg 10% vann en gang i månen, der er det ikke filter.)



Hva mener du ?? har du byttet filteret som var oppi tetratec pumpen til noe annet ?
Inaktiv bruker
Hva, huffda, jeg missforstod spørsmålet. Beklager.
Spock
Hva, huffda, jeg missforstod spørsmålet. :( Beklager.


du skrev: kjører filter dimensjonert for 3 ganger så store akvarium som jeg bruker dem i.




hva mente du ?
Inaktiv bruker
Dette er bare ett eksempel, om karet er 100L bruker jeg filter som er beregnet for 300L osv.
Spock
Dette er bare ett eksempel, om karet er 100L bruker jeg filter som er beregnet for 300L osv. :)


min er for kar fra 160 til 150 l ( karet mitt er 160l) så jeg har gjort en god jobb da med å velge en god og sterk pumpe? hehehe
Vikki Hagevik
[QUOTE=Spock]Dette er bare ett eksempel, om karet er 100L bruker jeg filter som er beregnet for 300L osv. :)


min er for kar fra 160 til 150 l ( karet mitt er 160l) så jeg har gjort en god jobb da med å velge en god og sterk pumpe? hehehe



KREMT 160 - 250 l mente jeg så klart. lol
Vikki Hagevik
...nei, jeg mente vannet i akvariumet... :)

Dette tok jeg som en selvfølge at du hadde satt deg inn i når du anskaffet deg akvarium. Det vanlige er gjerne en tredjedels vannbytte en gang i uka, men her finnes det ingen fasit, dessverre


Vikki Hagevik
...noen som vet hvor man kan få billig fatt i en lang slange til å tømme/fylle tanken?

En slangebit koster da "ingenting" i en butikk.

Ellers synes jeg faktisk du burde hatt et større filter. Selv bruker jeg denne til 100-litere, og da ikke engang alene. Men igjen kommer det an på belastning, så ingen fasit her heller
.
Dette tok jeg som en selvfølge at du hadde satt deg inn i når du anskaffet deg akvarium.



wow !!
Du har jo vært et aktivt medlem her i halvannen måned, så jeg fant det naturlig at dette hadde du ihvertfall lest om.
joda, selvsagt... skulle bare høre om det var slik enda eller om det er noe nytt innen den fronten.... trodde ingen spørsmål var dumme jeg, men din kommentar var litt nedlatende, så !
Synd at du føler det slik, for jeg svarte faktisk i respekt for at du ikke var uvitende. Men jeg håper det er lov å si at det virker som du er veldig opptatt av å få billigst mulig utstyr, og ikke nødvendigvis godt nok utstyr.
Akvariehobbyen koster på lik linje med andre hobbyer. Det er det ikke mulig å komme fra, og når det gjelder levende vesener bør det ikke skorte på pengene.

Og såvidt jeg vet er det ikke noe nytt innen vannbyttefronten de siste månedene...
jeg har stilt mangen spm. her inne de siste ukene og alle andre har vært både snill og hjelpsom, det er kun du som har vært små frekk i talen med nedlatende undertone så jeg vil ha meg frabedt at du svarer på noen flere av mine spørsmål som jeg eventuelt ligger ut. Takk.
Som nevnt over har jeg på ingen måte prøvd å være nedlatende, men at du er uenig i svarene mine godtar jeg fullt ut.


Vikki Hagevik
jeg vil ha meg frabedt at du svarer på noen flere av mine spørsmål som jeg eventuelt ligger ut. Takk.

Det er nå slik at på et åpent forum kan ingen nektes å svare der de vil. Dersom du vil ha svar fra kun noen utvalgte bør du heller sende dem en mail.
Jeg vil heved skrive et innlegg i tråden din, Vikki Hagevik.
Dette blir ikke skrevet for å virke nedlatende eller fordummende, heller opplysende og kanskje på gernsen til provoserende.

Ser av profilen din at du kun har vert på AF i 1 1/2 mnd. Du har benyttet tiden godt og har kommet med mange innlegg/spørsmål. (Og ingen ting galt i det). Alikevel mener jeg du kunne ha utbytte av å lese litt om retningslinjene på AF. I 95 % av spørsmålene dine ville du finne svaret med 1 (Kanskje 2) tastetrykk på forumet. Dine "overdådige" bruk av hele rekker bokstaver samt et ords svar finnes fortløpende.

Jeg tror også du ville "skåre" mange poeng, hos din trofaste skare av hjelpere , med å "sile" ut noen av spørsmålene dine. Enkelte av disse er av en slik art at jeg er hellig overbevist om at du vet svaret før du stiller spørsmålet. Her kan det til sine tider være lett å missforstå intensjonen med hele spørsmålet.

Jeg vil herved også svare på et av dine spørsmål : Nemlig slangen.

Slange for vannbytting får du kjøpt i alle akvariebutikker, alle bygg og hagesenter, rørleggere og en del kjøpesenterer. Prisen på 1/2 tomms slange, uarmert er ex. hos Trend (Byggevare) kr. 2.90 inkl. mva pr. m. (Jeg har forstått at du vil kjøpe billig).

Når du stiller er spørsmål på et forum, får du som du sikkert har sett, mange type svar. Mange svarer i klartekst, og noen pakker det inn i sakrisme og ironi. Dette må du bare leve med.

Så til ditt siste innlegg. Her har du i beste fall missforstått. Du har ingen som helst rettighet til å "redigere" bort innlegg eller medlemmer du ikke liker. Dette er moderatorenes ansvar.
Du har en mulighet til å lage en personlig tråd samt bli plussmedlem. Da kan du redigere bort alt og alle, du ikke liker. Bakdelen er at du ikke får frem spørsmålet ditt, og at det er mange som ikke leser og poster i disse trådene.

Så får vi håpe du ikke tolker dette som nedlatende og småfrekt.

- Tore -
Tilfeldig bekjentskap
© Per Christian Osa
Reklame for plussmedlemskap