Nyinnkjøpt akvarium med fisker

Jeg har lenge tenkt å kjøpe akvaruim til jul til mine barn. Og det gjorde jeg også i går. (63 l m/ pumpe) I butikken kjøpte jeg også all tilbehør, inklusiv fiskene (2 platy). Alt ble innstalert i går kveld, også fiskene. Nå når jeg ville lese mer om dette kom jeg inn på denne sida, og leser da at et akvarium skal stå i 2!! uker uten fisk for å få rett bakteriekultur.

Hva skal jeg gjøre nå? Må jeg rense akvariumet oftere? Hvor lang tid tar det før det er "rett" bakteriekultur? Hvir mye mat skal de to fiskene ha og hvor ofte?

Jeg har også lest at playene trives best i midt og toppsjiktet. Den ene har funnet plassen sin rett under vannflata, mens den andre bare ligger ved bunnen under en bro. Den kommer ikke opp når jeg mater. Er den syk?

Jeg må ærlig innrømme at jeg er redd for at barna skal finne de død en morgen..

Trenger hjepl, er helt rådvill..
Du kan gå inn på artikler og klikke deg inn på akvarieskolen.
Der står det om oppstart av akvariet osv.

Kjenner du noen som har akvarie?
Da kan du isåfall ta filterguffe ifra det,så du får en kickstart på det nå som du allerede har puttet fisk oppi der.
Hvor leste du at innkjøring tar 2 uker ? Det tar gjerne 4-5 uker ! I den tiden bør det ikke være fisk i vannet, da vannets kjemiske verdier gjerne blir giftige for fisken.
Veldig trist at folk, spesielt voksne, ikke setter seg inn i hva det dreier seg om Før de tar ansvar for levende dyr. Nå har du muligens funnet mer ut av dette med de "gode" bakteriene vi er avhengige av for å få brutt ned avfallsstoffene i akvariet ? Og at du nå behøver dråpetester for å sjekke vannverdiene ? Når du nå har fisk der, bør du skifte deler av vannet veldig ofte hvis fiskene i det hele tatt skal overleve. Tapp opp vann og la det stå over natten før du bruker det. Mål verdiene av NH3, NO2 og pH. Særlig NH3 (ammoniakk) og NO2 (nitritt) er giftig for fiskene, så vannbyttene trengs for å holde disse under kontroll.
Hvis du har plastikk-dekorasjoner i akvariet, ta dem bort...de kan avgi giftige stoffer til vannet. Kun røtter, stein og planter skal være i akvariet.

SilverShaded
Veldig trist at folk, spesielt voksne, ikke setter seg inn i hva det dreier seg om Før de tar ansvar for levende dyr.


Tror de færreste nybegynnerene i denne hobbyen vet hva de egentlig har begynt med. Du synes vel ikke det er unormalt at en som aldri har holdt fisk før har hørt om bakteriekultur? Det er jo ganske logisk for en nybegynner at man kan stole på de som jobber i akvariebutikk? De nevner vel neppe noe om bakteriekultur siden det vil si tapt inntekt og dermed vet ikke nybegynnere om det heller. Det som faktisk er trist er jo at personer med erfaring holder igjen råd, ikke at nybegynnere gjør nybegynner feil ...
Faktisk så syns jeg det. I disse internett-tider skal man ikke lete lenge før man finner masse info om hvordan et akvarium fungerer. Det finnes tusenvis av sider der ute. Litt initiativ er alt som skal til, en interesse for å sjekke opp i det minste littegrann før man setter i gang en ny hobby. Syns du ikke det er naturlig å sjekke bittelitt før man går i butikken og legger igjen masse penger på dyrt utstyr og levende vesener?
At personale i dyrebutikker ikke holder høyere standard er selvsagt trist. Det er et problem som er en skamplett for bransjen. Ikke vet jeg om de lyver og misleder kunder med vilje, eller om det er bare uvett.
Det du må gjøre nå, dersom du ikke kan få returnert fiskene til akvariebutikken, og ikke kjenner andre som har godt innkjørte akvarium du kan ha fiskene dine hos så lenge, er å skifte ca 20% vann hver eneste dag til du har fått kjøpt deg dråpetestsett for ammoniakk.

Beurre blanc
[QUOTE=SilverShaded]Veldig trist at folk, spesielt voksne, ikke setter seg inn i hva det dreier seg om Før de tar ansvar for levende dyr.


Tror de færreste nybegynnerene i denne hobbyen vet hva de egentlig har begynt med. Du synes vel ikke det er unormalt at en som aldri har holdt fisk før har hørt om bakteriekultur? Det er jo ganske logisk for en nybegynner at man kan stole på de som jobber i akvariebutikk? De nevner vel neppe noe om bakteriekultur siden det vil si tapt inntekt og dermed vet ikke nybegynnere om det heller. Det som faktisk er trist er jo at personer med erfaring holder igjen råd, ikke at nybegynnere gjør nybegynner feil ...


Enig med du.

Det er jo vareutlevering de bedriver i mange butikker. Noe som er noe helt annet enn å vise kunnskap og kundebehandling.

Jeg sa klart i fra i en butikk der jeg ble totalt feilinformert. selv etter at jeg betvilte det som ble sagt var det ikke int. for å slå det opp, men heller med opptrappa intensitet fortsette med mot bedre viten å feilinformere.

Har ikke lagt igjen kjempebeløp der men selv etter denne opplevelsen har jeg handlet for 4 - 5k der. men de har alltid en unnskyldning for å stikke seg bort.
siste gang var angående en plante jeg skulle ha (i Edgen) og som de omtrent ikke gadd å sjekke kravene til . Men etter mye om og men så var de på veg trodde jeg. Nei da det var plutselig neste kundes tur da. Sånt gjør meg forbannet
Jeg må bare si meg enig i at kunnskapsnivået i enkelte dyrebutikker er hårreisende!!
Når jeg skulle skaffe meg akvarie for første gang, ble jeg anbefalt å velge et lite til å begynne med, siden de mente det var enklest! I ettertid har jeg jo skjønt at det er det motsatte som er tilfelle. Det de ville selge meg, var en 15 liters bolle med 4 slørhaler de hadde på tilbud den uka!!

Jeg er glad jeg bestemte meg for å vente litt, og fant ut at det de sa var totalt feil, før jeg kjøpte noe som helst! og jeg fant meg en annen butikk å handle i, når jeg bestemte meg for å kjøpe.

Jeg syntes du skal ta fiskene med deg i butikken igjen, og levere de tilbake. De har faktisk solgt deg noe du ikke skal ha ennå, om du kjøpte fisk, akvarium og utstyr samtidig på samme butikk. ( Om du ikke kjenner noen som har et innkjørt akvarie da. Da kan du få filterguffe derfra evnt. )

Vil samtidig ønske deg lykke til! Ikke gi opp selv om du fikk en lite hyggelig start på hobbyen. Når man kommer i gang, så er det en veldig givende hobby for både store og små.
Jeg skal ikke ta parti men ønsker og si hvordan jeg ser det.
Man kan si at man burde skjekket, men nå er fiskene allerede kjøpt. Hvis de kan leveres tilbake er det veldig bra. Vis ikke må man bare gjøre det beste ut av det.

Det er mye mann skulle vist, men jeg vet at blant folk som ønsker akvarie. Så vet man ikke alltid bedre, man ønsker fisk og karr med en gang. Det er som du skal handle vaskemaskin, du vil ikke vente 3uker på den. Man er på en måte ferdig med veiing for eller i mot og da tenker mann det er bare og kjøpe et karr og putte i fisk. Det er ikke lett og søke og finne ting vis man ikke vet at det ikke bare er og tilsette vann og fisk.

Det jeg vil frem til er at ute blant uerfarne akvarister, så vet man ikke om annet. Man tror det bare er og kjøpe kar og fisk, det blir heller ikke lettere av at de i butikken bruker din uerfarenhet mot deg. Ved og fortelle deg at dette går så fint så, bare vent en dag tilsett ditt og datt så er du i gang.

Så er det også slik at etter du har kjøpt akvarie, da vil du finne ut mer. Å det er ofte da man oppdager at det rett og slett ikke er så enkelt og starte et akvarie. Og man blir engstelig og ønsker og spørre om råd. Det viser også at akvaristen bryr seg og viser interesse.

Vi har de aller fleste av oss selv også vært der og gjort det samme, vi fikk kloke svar og tips til og gjøre det beste ut av det. Det blir så dumt da når en del erfarne som har gjort det samme, kommer med pekefingeren.

Det jeg mener er at dyrebutikker burde opplyse om dette med innkjøring, og fiske hold. da ville flere kanskje kunne ha større glede av hobbyen. Istedenfor og oppleve masse død og krass kritikk fra de som selv har vært der en gang på et forum og vært uerfaren.

Dyrebutikker vil også tjene penger på og opplyse kjøper, ved at kjøper føler seg sett og informert. Da frister det og komme tilbake. Vis en selger må vente 4 uker ekstra på en kunde tjener den bedre på det enn, på en kunde som ikke kommer tilbake pga fks. masse død.

Trengte bare og lufte meg litt. Beklager til trådstarter at jeg kuppet tråden din litt. Men det er noe som jeg mener angår oss alle.
Slik har de fleste gjort, jeg også.
Jeg fant ikke denne siden før etter at ting begynte å gå galt.
Det bra er at denne situasjonen kan reddes.

Du må bytte vann hver dag i mange uker.
Så vil jeg anbefale at du bestiller deg tester vanntester. Bruk nettbutikker til det. Det er mye billigere enn vanlig butikk.





Tusen takk for mange nyttige råd. Jeg skal prøve å gjøre det beste ut av situasjonen. Fiskene kan ikke leveres tilbake, i allefall ikke før romjula. Jeg skifter vann hver dag, og skal prøve å finne noen jeg kan hente guffe fra. Vanntestere er bestilt!

Jeg burde selvfølgelig ha satt meg inn i dette på forhand, men gikk liksom ut fra at de i butikken kunne gi meg den informasjonen jeg trengte. Men jeg er ydmyk, er mitt ansvar nå..

God jul til alle som har tatt seg tid til å svare meg.
Store og små gleder seg over å ha noen nydelige fisker i huset.
Beurre blanc
Tror de færreste nybegynnerene i denne hobbyen vet hva de egentlig har begynt med. Du synes vel ikke det er unormalt at en som aldri har holdt fisk før har hørt om bakteriekultur? Det er jo ganske logisk for en nybegynner at man kan stole på de som jobber i akvariebutikk? De nevner vel neppe noe om bakteriekultur siden det vil si tapt inntekt og dermed vet ikke nybegynnere om det heller. Det som faktisk er trist er jo at personer med erfaring holder igjen råd, ikke at nybegynnere gjør nybegynner feil ...


Og hvor var de gode rådene fra deg?

Til linso:

Jeg har skrevet en tråd som heter Hvorfor innkjøring og hva er det egentlig. Du finnner den også som artikkel i artikkelsamlingen under gruppen :Annet".

Siden du nå allerede har fisk i akvariet, er innkjøring som beskrevet i tråden ikke aktuell for deg, men du vil kunne få en god del info om hva som skjer i et akvarium i starten, med hensyn til de rette bakteriene og hvorfor de er viktige.

Det du må gjøre, er å skifte minimum 30% av vannet hver dag i 5 til 6 uker, inntil nok bakterier har etablert seg i filteret ditt (og i bunnlaget, på stener og eventuelt røtter) slik at avfallsstoffer og rester av fòr blir brutt ned til ammoniakk, deretter nitritt og til slutt det mer ufarlige stoffet nitrat. Dette går egentlig av seg selv, det du bør passe på, er å teste vannet for disse stoffene. Det er helt enkelt, kjøp dråpetester for NH3/4 (ammoniakk), NO2 (nitritt) og NO3 (nitrat), dessuten trenger du også test for pH, dvs. vannets surhet. Bare med slike tester kan du følge med på hva som skjer i karet og kan se når bakteriene er blitt mange nok - dagen etter siste vannbytte vil du ikke lenger se spor av ammoniakk eller nitritt. NItrat i konsentrasjon 15 - 25 er ok. Hvis høyere, skifter du vann. Normalt en gang pr uke, ca 25 - 30%, avhengig av hvor mange og hvor store fisk du har.

Temperer vannet over natten før du har det i akvariet, slik at fiskene ikke får sjokk av store mengder kaldt vann. Det vil også lufte ut eventuell klor samt.

Hvis vannbytter ikke gjøres daglig, vil fiskene få varige skader av ammoniakk og deretter nitritt, og i svært mange tilfelle vil de dø. Dette skjer selv om de tilsynelatende har det fint de første dagene, kanskje inntil et par uker.

Fordi du må skifte vann daglig for å tynne ut giftstoffer, tynner du dessverre også ut det som er næring for de bakteriene du er avhengig av. Det er det ikke mulig å unngå, av hensyn til fiskene. Derfor tar gjerne innkjøring med fisk lenger tid enn uten fisk.

Lykke til og ikke la deg skremme. All begynnelse er vanskelig, men fortsettelsen kan bli super. Og du, kanskje du allerede nå skulle sette av plass til et kar eller to til...

PS
Ikke hør på gamle myter som sier en cm fisk pr liter vann. Det kan føre helt fel avsted. I et lite akvarium kan du bare ha små fisk. Husk at noen av de fiskene som ser søte ut i butikken og er 4 - 5 cm når du kjøper dem, kan bli opptil en halv meter lange og tilsvarende tykke. Les gjerne i fiskebasen her på AF om fisk du har lyst på før du faktisk kjøper dem. Du kan jo se i butikken først, så lese her og deretter eventuelt kjøpe. Den butikken du har handlet i kan kanskje finne på å si at fisk tilpasser seg størrelsen på karet de går i. Det er løgn og fører til dyreplageri og for tidlig død. Du kan lese mye om akkurat det også her på AF. Bruk søkefeltet på ordet stenting.
[QUOTE=linso
God jul til alle som har tatt seg tid til å svare meg.
Store og små gleder seg over å ha noen nydelige fisker i huset.

God jul til deg og dine. Lykke til!
Sigmund - ex 530
[QUOTE=Beurre blanc] Tror de færreste nybegynnerene i denne hobbyen vet hva de egentlig har begynt med. Du synes vel ikke det er unormalt at en som aldri har holdt fisk før har hørt om bakteriekultur? Det er jo ganske logisk for en nybegynner at man kan stole på de som jobber i akvariebutikk? De nevner vel neppe noe om bakteriekultur siden det vil si tapt inntekt og dermed vet ikke nybegynnere om det heller. Det som faktisk er trist er jo at personer med erfaring holder igjen råd, ikke at nybegynnere gjør nybegynner feil ...


Og hvor var de gode rådene fra deg?


Tja - det var jo allerede to pers som hadde svart før meg og av erfaring hviste jeg at det ville bli flere Ville bare si min mening om noe jeg synes var en halv krass tilbake mld til en ny akvarist...
Tilfeldig bekjentskap
© -mette-
Reklame for plussmedlemskap