Bekjempelse av alger

Etter jeg byttet ifra innvendig til utvendig filter har algene kommet for fullt.
har vært i butikken og klaget,men dem mener at dette ikke skylder filteret.Men at pumper må gå seg til litt før dem fungerer som dem skal.
Har dere noen tanker om dette?
Lovte og se ann til over jul.blir det ikke bedre skal dem få tilbake filteret.
Har satt inn ett innvendig filter som har gjør det litt bedre,men det er forsatt der.
Hvordan bekjemper ,man alger på mest mulig måte?
Er det kun vannbytter som hjelper, eller kan man putte oppi noe remedier som ikke påvirker fisken på noe måte?
Algene og uklarheten begynte og komme 4dager etter jeg byttet filter.
Var først brune alger på plantene.Dette er nå borte,men nå er det grønne alger på glass og uklart vann som er problemet.

Karet er på 250liter.
ca 10 uker siden det ble satt opp.
Alle verdier er fine.
Forer en dag om dagen med tabletter.

Har 144,cory kulliål og tetra.


Reker
Jeg har reker i karet, de gjør en grom jobb på algene.
går reker greit sammen med de fiskene jeg har?
er det samme hvilke reker man har eller er det noen reker som er bedre enn andre?
Mona T
går reker greit sammen med de fiskene jeg har? er det samme hvilke reker man har eller er det noen reker som er bedre enn andre?



Hvilke type alger er det nå du ser på glasset og hvordan er vannet uklart.
Er det grønne alger som ligger som ett lag med pollen på glasset ??

Utdyp dette litt.

Vet ikke hvilken tetra du har men disse vil nok ta rekene om du setter inn det.

du startet det nye filteret med guggen fra det gamle innvendige?
Rolf H
[QUOTE=Mona T]går reker greit sammen med de fiskene jeg har? er det samme hvilke reker man har eller er det noen reker som er bedre enn andre?



Hvilke type alger er det nå du ser på glasset og hvordan er vannet uklart.
Er det grønne alger som ligger som ett lag med pollen på glasset ??

Utdyp dette litt.

Vet ikke hvilken tetra du har men disse vil nok ta rekene om du setter inn det.

du startet det nye filteret med guggen fra det gamle innvendige?


Algene som er nå er grønt.vil si det er "normale" alger hvis du skjønner hva jeg mener?
Kan vel si det ligger som ett lag med pollen ja.
Vannet er uklart på den måten at det er mye partikler i vannet.
Hadde da ikke dette før jeg byttet til utvendig filter..
Nye filteret ble startet ved at jeg la filtermassen fra det innvendige i det utvendige.
Hadde det der en ukes tid.
Da tok jeg det ut i håp om at den utvendige skulle slutte og dure sånn.Noe den gjorde.
Inaktiv bruker
hvor lenge står lyset på?
Spock
hvor lenge står lyset på?


normalen er vel ca 12 timer.
Enkelte dager blir det mer,men andre dager mindre.
Vært litt obs på det etter algene kom så da har jeg kuttet tiden lyset står på ned til halvparten de dagene man er på jobb.
De dagene vi har fri har det stått på noen timer mer da..
Inaktiv bruker
Sett på timer så har du mer kontroll på lystiden, 9-11 timer holder.
Om det uklare er grønnaktig så kan det være svevealger.

Eller gjorde du noen om-møblering (tilførte mere substrat?) i karet når du satte inn ny pumpe

Senk belysningen din gjerne til 8 timer en periode for å se om algene avtar.
(bivirkning: mulig du etter en stund da ser brune alger komme tilbake)

Er sirkulasjonen i karet ditt god? med tanke pa at du beveger vannet slik at gammelt vann blir blandet med renset vann fra utblåsen.

Eller står innsug/utblås slik at kanskje utblåsen omtrent pumper rent vann rett i inntaket? og da ikke får renset det andre vannet tilstrekkelig.

Utblåsen bør vende bort fra inntaket.

Om det er mulig og du har en bit med filtervatt å legge i filteret ditt for å ta de minste partiklene som ellers hadde gått igjennom pumpa.


Rolf H
Om det uklare er grønnaktig så kan det være svevealger. Eller gjorde du noen om-møblering (tilførte mere substrat?) i karet når du satte inn ny pumpe Senk belysningen din gjerne til 8 timer en periode for å se om algene avtar. (bivirkning: mulig du etter en stund da ser brune alger komme tilbake) Er sirkulasjonen i karet ditt god? med tanke pa at du beveger vannet slik at gammelt vann blir blandet med renset vann fra utblåsen. Eller står innsug/utblås slik at kanskje utblåsen omtrent pumper rent vann rett i inntaket? og da ikke får renset det andre vannet tilstrekkelig. Utblåsen bør vende bort fra inntaket. Om det er mulig og du har en bit med filtervatt å legge i filteret ditt for å ta de minste partiklene som ellers hadde gått igjennom pumpa.


For meg så virker det som partiklene i vannet er fordi pumpa ikke renser godt nok.
enda nå har jeg satt inn en av de innvendige som følgte med når jeg kjøpte akvariet.(er kjøpt brukt) .Fulgte med to innvendige som var litt i svakeste laget.
Nye filteret skal skal jo være til opptil 300liter så burde jo ha litt og gå på også.

Innsug og utblås står på vær sin langside som bruksannvisningen sier at den skal.

Jeg har ikke gjort noe ommøblering sier jeg startet opp karet for to mnd siden.

Det jeg føler mest for er og levere tilbake filteret og sette inn nye innvendige.
Hørt utvendig skal være så bra men..
Mona T
Det jeg føler mest for er og levere tilbake filteret og sette inn nye innvendige. Hørt utvendig skal være så bra men..



Jeg har vondt for å tro at det er en dårlig pumpe.

men om de som har kunnskap om utvendige pumper kunne sagt litt om hva som evt. kan gjøres feil når man klargjør pumpa så hadde man kanskje kunne funnet ut av det.
Om utvendige filtre.
Hvilket filter har du kjøpt? Navn, nummer...


Et filter bør være dimensjonert for 50-100% mer enn akvariets størrelse. Det betyr at filteret ditt bør være dimensjonert for et 375 til 500 liters kar, eller mer... Selv foretrekker jeg 100%+ overdimensjonering. Med andre ord synes jeg ditt filter med 300liter rating i en 250liter virker litt lite. Store filtre er bare bra, bortsett fra at de koster mer. Fordelene med overdimensjonert filter er at du kan ha mye fisk, skjeldent vedlikehold på filteret og stabile verdier i karet.

Når du setter inn et nytt filter i et veletablert kar er det etpar fremgansmåter:

Det mest innlysende er kanskje å hive ut den gamle dritten (filter med "filtergugge"), sette inn det nye og satse på at alt fungerer. Men da tar du ikke hensyn til at bakteriene som omdanner nitritt til nitrat lever til dels i filteret (de lever også på andre overflater i karet). Dette betyr at du roter til vannkjemien.
Store vannbytter er som alltid første bud ved problemer.

Det er (minst) to ok måter å sette inn et nytt filter i et etablert kar.

1) La de gamle filtrene stå i og på. Sett opp det nye. Kjør dem ved siden av hverandre en måned. Slå av de gamle filtrene.

2) Ha "filtergugge" altså bakterierikt slam fra det gamle filteret oppi det nye, og sett det raskt i gang. Det virker ulogisk å gjøre et nytt rent filter skittent, men det du gjør er at du smitter det med gode bakterier.
Det skal da være mulig å få god bakterievekst, altså god effekt i akvariet meget raskt.

Filtre skal stå mest mulig i fred og ro. Det går lett et år mellom hver gang jeg gjør noe med mine. Dersom du skal rense det må du skylle det raskt i temperert vann, gjerne vann fra akvariet. Filteret skal kun skrues av dersom du må rense det. Filtermateriale må ikke vaskes i kaldt eller varmt vann, eller tørke. Da dør bakteriene.
Mona T
Fluval 305 heter den.


i tillegg har jeg satt inn en innvendig som har gått en ukes tid
Denne fulgte med akvariet når jeg kjøpte det brukt,men etter det jeg har funnet ut på nett er den beregnet til 120 liter.eheim.
To av disse ser ut til og funke bedre enn det jeg har nå.og det burde jo være totalt feil.
Mona T

Amanoreker er mest effektive mot alger. De er sosiale,så man bør ha en liten gruppe så de ikke blir ensomme. De blir ganske store,så de går bra med fiskene dine,vil jeg tro. Bare plukk ut noen med litt størrelse i butikken
Du skriver at vannet er uklart med ny utvendig filterpumpe. Spørsmålet er jo da om du har lagt nedi riktig filtermateriale og i riktig rekkefølge i denne nye filterpumpen? Er du 100% sikker på det?

Det kan også være at det er skjev balanse i akvariet som har gjort at du har fått invasjon av infusorier. Dette er ikke filteret sin feil, men forårsakes av overskudd av næring i vannet eller feil vannverdier.
Kan du teste vannet for nitritt nå?

Du har også gjort en liten feil ved å fjerne det gamle filteret for fort, sånn at du nå på en måte har startet akvariet ditt fra scratch. Dette kan medføre nitritt-oppblussing og skjev balanse i akvariet, noe som i sin tur sammen med for mye lys, vil gi algeoppblomstring.
Akvariet skal ikke ha mer enn 12 timer maks pr dag med lys. 10,11 eller 12 timer. Bruk automatisk timer på lyset om du ikke er hjemme når det skal slås på. For eksempel, legger du deg klokken 23 om kvelden, så kan du sette timeren på at den slår på akvarielyset f.eks. klokken 12 om formiddagen og at den så slår det av igjen for deg klokken 23 om kvelden. Da blir det 11 timer lys.

Siden du har fått algeinvasjon, så er det åpenbart at en eller flere ting er ute av balanse her, og det du først og enklest kan rette på er jo antall timer lys pr døgn. Jeg ville skrudd ned antallet til 10 timer.
Du kan også kjøpe inn flere stilkplanter, sånn at du får flere planter som suger til seg overskuddsnæringen i vannet som algene lever så fett av. Jo flere planter, jo mindre næring blir det igjen til algene.
mona o
Du skriver at vannet er uklart med ny utvendig filterpumpe. Spørsmålet er jo da om du har lagt nedi riktig filtermateriale og i riktig rekkefølge i denne nye filterpumpen? Er du 100% sikker på det? Nei,egentlig ikke da det ikke er skrevet ned noen steder i hvilke rekkefølge det skal ligge.Men det fulgte med en instruksjondvd som er fulgt til punkt og prikke.Jeg la dem i den rekkefølgen som han gjorde på dvdn. Nå har jeg tre lag med kurver. en kurv med "pellets" og to kurver med noe annet som ligger i poser. Mener "pelletsen" ligger øverst. Det kan også være at det er skjev balanse i akvariet som har gjort at du har fått invasjon av infusorier. Dette er ikke filteret sin feil, men forårsakes av overskudd av næring i vannet eller feil vannverdier. Kan du teste vannet for nitritt nå? Nitritt er 0. Nitrat er 0. Når jeg tok ut filtermediet i den nye,la jeg det i det gamle innvendige og satte inn den med engang så alle de gode bakteriene er der. Du har også gjort en liten feil ved å fjerne det gamle filteret for fort, sånn at du nå på en måte har startet akvariet ditt fra scratch. Dette kan medføre nitritt-oppblussing og skjev balanse i akvariet, noe som i sin tur sammen med for mye lys, vil gi algeoppblomstring. Akvariet skal ikke ha mer enn 12 timer maks pr dag med lys. 10,11 eller 12 timer. Bruk [URLBLOCK1] på lyset om du ikke er hjemme når det skal slås på. For eksempel, legger du deg klokken 23 om kvelden, så kan du sette timeren på at den slår på akvarielyset f.eks. klokken 12 om formiddagen og at den så slår det av igjen for deg klokken 23 om kvelden. Da blir det 11 timer lys. Har vært og kjøpt timer nå idag. Har også en 100liter jeg aldri har hatt problemer med og det har fått akkurat samme behandling hele veien. Siden du har fått algeinvasjon, så er det åpenbart at en eller flere ting er ute av balanse her, og det du først og enklest kan rette på er jo antall timer lys pr døgn. Jeg ville skrudd ned antallet til 10 timer. Du kan også kjøpe inn flere stilkplanter, sånn at du får flere planter som suger til seg overskuddsnæringen i vannet som algene lever så fett av. Jo flere planter, jo mindre næring blir det igjen til algene.

Akvariet har mye hurtigvoksende planter som vokser som ugress.Ser dem bokstavelig talt vokser for vær dag.

Noe direkte invasjon kan jeg ikke si at det er,men jeg var redd følgene kan bli det.
Det sa litt pang ifra ett 100% rent og flott akvarie til litt mindre pent.

Har kjøpt 7 reker idag og har tenkt og minke på lystiden og litt foring så krysser jeg fingrene for at det går seg til..kan ikke se hva annet jeg kan gjøre?
PerUlv
Selv foretrekker jeg 100%+ overdimensjonering.

Takk for sist, Per, eg har skremmende nok savnet deg i "hverdagen"

Eg er 100 % enig med deg. Selv kjører eg Eheim 2080 i 375-litere, og eg skulle gjerne hatt enda større filtre...
Burde ikke ett filter som tar 1000 l i timen være nok til ett akvarie på 250 liter?
Hvor mye burde jeg isåfall gå opp i?

Og hvis man holder hånden bort på innsuget..burde man kjenne noe strømmning av vann?
Har prøvd dette nå og jeg kjenner ingenting.Virker ganske dødt rett og slett.
Utblåsern virker da.
Inaktiv bruker
Er vell ikke antall liter i timen, det forteller bare hvor kraftig selve pumpen er, du må ha noe som kan ta godt vare på bakteriene, stor filterkapasitet. Det vil si en god kombo av storfilterkapasitet og en pumpe som klarer å pumpe nokk vann gjennom filteret.
Som f.eks Eheim PRO 3 2075 er et godtvalg. Spesifikasjoner:
-
- Akvariestørrelse: Opp til 600 liter
- Filtervolum: 6,5 liter
- Anbefalt filter materiale: Efibiomech pro og Efisubstart pro
- Beholder volum: 9,2 liter
- Vannmengde: 1250 liter/timen
- Løftehøyde: 1,8 meter.
- Forbruk: 16 watt
- Slangedimensjon 16/22 mm tur / retur..
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap