Hjelp til valg av lysamatur og rør.

Noen som kan hjelpe meg litt her ?

Karet er bare 25cm. høyt og dybden er 35 cm, bør jeg har ett eller to rør ?
Føler kanskje at det kan bli for mye lys med to derfor spør jeg .
Neste spørsmål blir da ,hvilke rør (t5 ) bør jeg gå får for å få et noenlunde greit lys til ikke så altfor vanskelige planter ?
Skulle tro et rør m/refloktor vil være godt nok. Har selv byttet til Sylvania Grolux (T8) og er godt fornøyd med det. Du kan jo vurdere LED spotter, da slipper du jo unna mye varmeutviking...

Disse led stripene har jeg brukt, med godt resultat på et lite kar (20x40x20)



bare tapet de fast på dekkglasset.
Har du kun disse led-stripene ,ingenting ellers ?
Blir det bra vekst av plantene da ?

Det vokste og plantene boblet med O2. brukte riktig nok 1 1/2 sett med lys. Har ikke et kamera som er klart til bruk akkurat nå, må lade litt batterier. skal ta noen bilder.


Det hadde vært kjekkt

Men hvis jeg går for et slikt amatur
vil jeg da kunne bruke reflektor fra Juwel eller vil ikke dette passe ?
Sølvi Gullaksen
Men hvis jeg går for et slikt amatur [URLBLOCK1] vil jeg da kunne bruke reflektor fra Juwel eller vil ikke dette passe ?

Hvis Juwel reflektoren er litt for kort, så gjør det jo ingenting. Absolutt hele lengden av lysrøret må ikke være omringet av reflektormaterialet, det hjelper masse om 80% er det også

Er reflektoren ikke for kort, men derimot for stor, kan du ta saksen fatt og klippe. Reflektorer er laget av et materiale som lar seg klippe eller skjære i, så enkelt som bare det.
Jeg har stusset og fikset på flere reflektorer jeg, for å få dem til å passe her og der. Det har gått fint med de typene reflektorer jeg har hatt, men nå husker jeg ikke om noen av de har vært nettopp Juwel sine. Men jeg regner ikke med at Juwel har funnet opp noe som er ugjennomtrengelig med en god saks

PS! Aquaristikshop har Dennerle Amazon Day i T5 rør også

REDIGERT; kom på en ting:
Reflektorenes klipsholdere på lysrøret må ha riktig dimensjon. Men Juwels egne rør har vel samme dimensjon som andre produsenters rør, det er bare lengden som Juwel har endret på...?
Det høres bra ut Mona og jeg tror nok Juwel sin tykkelse er det samme som på andre rør.

Godt mulig jeg bestiller Dennerle Amazon Day denne gange og ,er veldig fornøyd med de jeg kjøpte tidligere etter anbefaling fra deg
Tilfeldig bekjentskap
© Leif Flister
Reklame for plussmedlemskap