Vannet ser så gromsete ut, what to do?

Hei!
For en ukes tid siden var jeg borte fra akvariet i to dager. Da jeg dro hadde jeg akkurat skiftet vannet i karet og vannet var klart og fint. Så kom jeg hjem og vannet hadde blitt "gromsete". Jeg vet ikke hva det kan komme av. Vi byttet watt i pumpa, slik som jeg har fått beskjed om at jeg skal gjøre osv.
Hva gjør jeg når vannet er så uklart?
Dro du fra akvariet med lyset på? Det skal man slå av før man drar fra akvariet.
Filterpumpen derimot, skal selvfølgelig stå på. Du lot vel pumpen stå i gang mens du var borte? Har om tilfeller der folk i familien har plugget ut kontaktene til akvariet før de har dratt hjemmefra, så intet forbauser meg mer...

Det ser ut som du har fått et kraftig angrep av svevealger eller infusorier. Behandlingen er å mørklegge akvariet helt i noen dager. Slå av akvarielyset. Pakk gjerne akvariet inn i et stort pledd, så det blir helt mørklagt og ikke får noe dagslys på seg heller. Vent i 3-4 dager. Ingen mating i denne perioden! Etter 3-4 dager kan du sjekke, slå på lyset over akvariet og se. Er det 100% bra, kan du forsøke å gå tilbake til vanlige rutiner. Er det litt uklart fremdeles, fortsett mørkleggingen noen dager til. Det kan mørklegges en uke uten at det gjør noe.
Hensikten med å la være og fôre, er å ikke gi noe mer næring til infusoriene eller algene heller.

PS! Hva slags filter har du forresten? Og hvor stort er akvariet ditt?
Vi hadde en kompis som vi bor sammen med til å mate de og skru av og på lyset, noe han ikke hadde gjort.

Vi har et 180l fluval kar. Pumpa fulgte med karet og sitterfast på venstre siden bak. Fikk beskjed i dyrebutikken at vi skulle bruke filter watt.(minner om "englehår" som man bruker på hjemmelagde engler)

Da skal jeg mørkelegge karet i noen dager.
Vil det si at du KUN har hvit filtervatt i filteret, ikke noe annet, permanent filtermedie...?? Og så fjerner du filtervatten helt hver gang og legger inn ny når du føler det passer?

Jeg skal se om jeg finner noen linker til nyttig lesestoff for deg, med hensyn til filtere og filterbakterier. Men først må jeg spørre, har du noengang testet vannet i akvariet ditt for nitritt og ammoniakk? Jeg tror du må ha utrolig dårlig vannkvalitet når du ikke har ordentlig filtrering.
Når du sier at filterpumpen sitter fast i akvariet, så høres det mer ut som et Juwel akvarium enn et Fluval? Jeg trodde ikke Fluval laget akvarier på 180 liter med filterpumper innmontert? Det gjør Juwel.

Skulle likt å spørre deg om å ta et bilde av filterpumpen du har, men det er vel ikke så lett i akvariet ditt nå for tiden, med det grumsete vannet.

RED:
Her er lesestoff du bør absolutt lese. Selv om du skulle komme til å synes det ser litt mye ut Siden du har skaffet deg akvarium så skylder du fiskene å sette deg litt inn i det.
Dessverre har du lyttet til noen som ikke kan det i butikken. De butikkansatte har ofte ikke peiling, men de utgir seg for å ha det, og dermed villedes kundene noe alvorlig. Som i ditt tilfelle, der de har sagt at du bare skal ha hvit filtervatt og ikke noe annet i filteret....uff.
Vi har kun filterwatt i pumpen, som damen i butikken sa.
Vi har hjemmestestet karet og testet i butikk en gang i uka siden vi fikk akvarie, og de testene gir ikke utslag på noe.
Hjelp. Gå tilbake til butikken og be dem gå et kurs,før dem gjør mere ugang.
Sjøstjerna Sissel
Vi har kun filterwatt i pumpen, som damen i butikken sa. Vi har hjemmestestet karet og testet i butikk en gang i uka siden vi fikk akvarie, og de testene gir ikke utslag på noe.


Høres ut som dere bruker strips? Og hva er "noe"? Nøyaktig hva har dere testet for? Det er litt viktig at du vet det, og lærer deg det, siden du faktisk er eier av et akvarium Jeg anbefaler deg sterkt å gå til innkjøp av noen skikkelige dråpetester, se f.eks her, og tester vannet ditt selv. Butikken du bruker virker ærlig talt helt på jordet...unnskyld meg, men det gjør de.
Du trenger som nybegynner; ph-test, ammoniakk-test og nitritt-test. Gjerne også en nitrat-test, den kan komme til god nytte senere.

Jeg foreslo konkret ammoniakk-testing og nitritt-testing fordi dette er giftige avfallsstoffer som oppstår i akvarier. Ammoniakk oppstår vanligvis i løpet av den første tiden, og etter et par uker forsvinner det og erstattes av nitritt. Men dette gjelder da i et akvarium som har et filter med skikkelig filtermedie til innkjøring. Filterbakteriene trenger et sted å kolonisere, og det er utviklet filtermedier som er best mulig egnet til dette. Du finner det her og her f.eks. (dette er eksempler på filtermedier til utvendige filtere, dvs tønnefilter, men vet ikke hva slags filter du har?)

Jeg fatter ikke hvordan fiskene i akvariet ditt klarer seg uten oppegående filtrering. Nå har du fått svevealge-oppblussing da, og det er et tegn på at balansen er skjev en plass.

Skift vann hver dag, ca en tredjedel av vannet, og se om du blir kvitt svevealgene ved den måten. Da får du tynnet ut avfallsstoffene i vannet, som svevealger og infusorier lever av. Pluss at du får tynnet ut eventuell ammoniakk og nitritt...

Hvilket filter, merke og modellnr, har du? Da kan jeg (eller andre) finne frem til det beste og korrekte filtermaterialet du skal ha i det. Jeg kan faktisk ikke fatte at den butikken du bruker har lov å gå rundt og gi folk så vanvittig dårlige råd....!
Men sjøstjerna. For noen måneder siden satte du inn fisk i akvariet samme dagen du kjøpte det.Greit med nybegynner feil,har gjort det selv , men lærte du ikke at du må sette deg litt inn i akvariedrift etter det ? Ellers blir det mye problemer. Lykke til videre
mona o
[QUOTE=Sjøstjerna Sissel]Vi har kun filterwatt i pumpen, som damen i butikken sa. Vi har hjemmestestet karet og testet i butikk en gang i uka siden vi fikk akvarie, og de testene gir ikke utslag på noe.


Høres ut som dere bruker strips? Og hva er "noe"? Nøyaktig hva har dere testet for? Det er litt viktig at du vet det, og lærer deg det, siden du faktisk er eier av et akvarium Jeg anbefaler deg sterkt å gå til innkjøp av noen skikkelige dråpetester, se f.eks her, og tester vannet ditt selv. Butikken du bruker virker ærlig talt helt på jordet...unnskyld meg, men det gjør de.
Du trenger som nybegynner; ph-test, ammoniakk-test og nitritt-test. Gjerne også en nitrat-test, den kan komme til god nytte senere.

Jeg foreslo konkret ammoniakk-testing og nitritt-testing fordi dette er giftige avfallsstoffer som oppstår i akvarier. Ammoniakk oppstår vanligvis i løpet av den første tiden, og etter et par uker forsvinner det og erstattes av nitritt. Men dette gjelder da i et akvarium som har et filter med skikkelig filtermedie til innkjøring. Filterbakteriene trenger et sted å kolonisere, og det er utviklet filtermedier som er best mulig egnet til dette. Du finner det her og her f.eks. (dette er eksempler på filtermedier til utvendige filtere, dvs tønnefilter, men vet ikke hva slags filter du har?)

Jeg fatter ikke hvordan fiskene i akvariet ditt klarer seg uten oppegående filtrering. Nå har du fått svevealge-oppblussing da, og det er et tegn på at balansen er skjev en plass.

Skift vann hver dag, ca en tredjedel av vannet, og se om du blir kvitt svevealgene ved den måten. Da får du tynnet ut avfallsstoffene i vannet, som svevealger og infusorier lever av. Pluss at du får tynnet ut eventuell ammoniakk og nitritt...

Hvilket filter, merke og modellnr, har du? Da kan jeg (eller andre) finne frem til det beste og korrekte filtermaterialet du skal ha i det. Jeg kan faktisk ikke fatte at den butikken du bruker har lov å gå rundt og gi folk så vanvittig dårlige råd....!

1. Vi har dråpetester som tester pH, gH, Nitritt og nitrat om jeg ikke tar helt feil på den siste. Jeg følger bruksanvisningen hver gang jeg tester vannet og det er ingenting som gir utslag. Har testet med strips i butikk også og har ikke fått noe utslag da heller.

2. Karet er Juwel 180l... * og i det jeg skulle sjekke om det stod noe på pumpa fant jeg ut at en jævel har tatt ut den ene filterwatt mengden som skal være i*
FAEN!!!! Jeg var den siste som renset og skiftet i karet og jeg satte alt tilbake der det skulle være, og nå er da det ene filterwatt mengden borte! AAARG! *meget forbanna*
Sprettfisk
Men sjøstjerna. For noen måneder siden satte du inn fisk i akvariet samme dagen du kjøpte det.Greit med nybegynner feil,har gjort det selv :), men lærte du ikke at du må sette deg litt inn i akvariedrift etter det ? Ellers blir det mye problemer. Lykke til videre :)


Da var det ikke jeg som ville kjøpe fisk, men kjæresten og kompisen vår. Vi var to mot en og de bestemte seg uansett for å kjøpe fisk enten jeg ble med på det eller ikke..
Dumt ja, men de fleste fiskene lever enda. (heldigvis)
Du må kjøpe inn det filtermaterialet som skal være i Juwel filteret så snart som mulig.
Dette er svamper og filtermedier som skal stå der PERMANENT, og skal ikke kastes eller skiftes. Disse svampene skal kun tas ut med noen måneders mellomrom og gis en kjapp "vask" i en bøtte akvarievann, før de så settes tilbake på plass i filteret så raskt som mulig. Det er eneste rens de skal ha. Filteret skal alltid være påslått og i drift, og aldri slås av annet enn under vedlikehold og vannbytter, og da kun for veldig kort stund.
Disse filtermediene skal ikke vaskes i såpe og vann og de skal ikke utsettes for glovarmt vann eller iskaldt vann, for det kan ta livet av filterbakteriene. De skal være litt småskitne, og de må tas vare på, fordi svampene huser en levende organisme; filterbakteriene du trenger sitter i svampene. Disse filterbakteriene renser vannet biologisk og holder det rent, slik at fisk kan leve i det.

Du har nå vann som overhodet ikke er renset. Møkkete og dårlig vann, for å si det på godt norsk, da du har hatt et filter uten noe som helst filtermateriale i, kun sirkulasjon. Dette er ikke godt fiskehold, så du bør gjøre noe raskest mulig, og samtidig ta en prat med han kjæresten din om hvordan et akvariumsfilter skal behandles.

Jeg vet ikke hvilken størrelse du skal velge på Juwel filtermaterialet (det er visst standard, compact og jumbo å velge mellom ser jeg i nettbutikkene) til din 180 liter, men det vet garantert andre her inne som har samme type Juwel akvarium som deg.

Uten noe fungerende filter bør du absolutt ta delvannsbytter hver dag i akvariet ditt.
I går rakk jeg ikke innom noen butikk så jeg fikk kjøpt noe filtermaterialer, men jeg fikk skiftet mye vann og skylt sanden ganske godt. Når sanden var i bevegelse så du bare en sky av grønn guffe fly ut i karet.
Nå er det ikke så grusomt grumsete vann lengre og filter ting skal jeg fikse en dag butikken er åpen.

(Det ene bildet er av pumpen)
Pass på at du kjøper nok filtermateriale når du er ute og skal handle de svampene som hører til i Juwel akvariet. Filterkammeret skal fylles helt opp til vannoverflaten.

Men.....Hva har du egentlig satt akvariet på? Står det halvveis i løse lufta, sånn det ser ut på ene bildet!?
Hjelp...

Bildet ble sidelengs, men det ser ut som det står i løse luften med kun en smal kant som støtte bak og foran? Hvordan tør du dette?

[External Image]
Inaktiv bruker
Og ikke for å knuse noe eller for å hoppe av tråden, men de fiskene du har skal ha ganske mye mer plass enn 180L
Sølvhai
Scalare
Spock
Og ikke for å knuse noe eller for å hoppe av tråden, men de fiskene du har skal ha ganske mye mer plass enn 180L Sølvhai [URLBLOCK1] Scalare [URLBLOCK2]

Det var jo dumt! Når vi spurte de i butikken om vi kunne ha slike fisk sa de (etter at vi hadde betalt) bare at "sølvhjelm kommer til å spise den og den fisken" ikke noe "karet deres er for lite"
Huff.. -.-' kjenner jeg blir irritert på de i butikken som liksom skal være ekspertene..
Zoobutikk-ansatte er som regel ikke eksperter, de er der for å selge - ikke for å lære opp kunder. Man treffer på et unntak nå og da en sjelden gang, folk som virkelig har peiling. Men det beste er å gå ut fra at de ikke har det, og heller sjekke ut ting og lese seg opp hjemme foran pc'en.
Jeg ble ansatt i en zoo butikk når jeg var 17. De solgte fisk/hesteutstyr. Fisk kunne jeg ingenting om,og hest hadde jeg knapt sett. Ingen opplæring,utenom kassaapparatet..
Filter til juwel 180
Her har du anbefalt oppskrift på vedlikehold av filteretmediet.
Har selv Juwel Rio 180, er litt usikker på om du som har Vision har helt likt filter.
Juwel Bioflow 3.0.
Den øverste " kurven" :
1. Tynn filtervatt/ hvit forfilter
Byttes 1 gang pr uke
2. Kullsvamp
Byttes 1 gang pr mnd.
3. Grønn Nitrax svamp
Byttes hver 2 mnd.
4. Blå grov filtersvamp.
Byttes hver 3 mnd.
Den underste "kurven"
1. Cirax biologisk filtrering
Byttes hver 12 mnd. ( valgfri )
2. Phorax biologisk filter
Byttes hver 2 uke. ( valgfri )
Eller evt. Blå fin filtersvamp.
Byttes hver 9 mnd.
3. Blå fin filtersvamp.
Byttes hver 9 mnd.
Filter medie kjøper du billigst på nettbutikker.
Denne bruksanvisningen lå nede i akvariet når jeg kjøpte det.
Mulig det lå i ditt også ?
Den som leter og er interessert finner
Nr 2 og 3 byttes med fordel ut med blå svamp. Kull trenger du etter medisinering.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap