Skala på no2 test

Hei,

Jeg har et spørsmål relatert til min No2 dråpetest og fargeskalaen man sammenlikner testresultatet med. Det første nivået er "mindre enn 0.3 ppm". Neste er 0.3 ppm. Fargene får fra klar gult til dypt oransje/rød.

Jeg tester ganske ofte, og resultatet er alltid mer "oransje" en første nivå på skalaen (mindre enn 0.3ppm), men alltid langt fra så oransje som 0.3 ppm. Jeg er litt usikker på hvordan jeg skal tolke dette og hvordan jeg skal forholde meg til resultatet. Jeg har tenkt at verdien kanskje er 0.10-0.15 ppm.

Er alt under 0.3 ppm No2 greit? Når jeg googler litt virker det som om 0.0 er fasiten på no2. Vurderer å trappe litt ned på matingen av discusen min dersom for eksempel 0.10 - 0.15 no2 er farlig. Det er sikkert bedre med litt mindre mat og bra vann.
Inaktiv bruker
0.03 er farlig, hva tester du med?
Glenn Bech
Er alt under 0.3 ppm No2 greit?

Nei, det er dessverre ikke greit. Nitritt skal være null. Hvorfor du har nitritt, er et annet spørsmål, og det må du prøve og finne svar på og få utbedret. Er akvariet ditt relativt nyetablert? Er det for mange fisk i det? Er filteret for lite ifht akvariestørrelsen og antallet fisk du har? Det er åpenbart NOE som gjør at det ikke fungerer som det bør gjøre.

Glenn Bech
Når jeg googler litt virker det som om 0.0 er fasiten på no2. Vurderer å trappe litt ned på matingen av discusen min dersom for eksempel 0.10 - 0.15 no2 er farlig. Det er sikkert bedre med litt mindre mat og bra vann.

Nitritt skal være null, ja, det er det som er et velfungerende akvarium.
Er det diskus du har så er det desto viktigere at nitritt er null blank og ikke noe annet, for de er ekstra ømtålige for nitritt. Faren er stor for at de ender opp med diverse sykdom om de lever i vann som stadig har nitritt.

Det høres ut som du har Tetra sin test for nitritt. Anbefaler at du prøver JBL sin, den har litt mere fingradert skala. Se om den er bedre for deg å bruke kanskje.
Takk for svar!

Akvariet er nok rundt 14-15 uker og på 240 liter. Jeg ar 14 Discus på rundt 3-6 cm, en kardinaltetrastim på 30 individer, og tre ancistruser/L-144. En praktbotia, en kampfisk og en Sølvhai. (Ikke spør hvorfor jeg har stimfisk som blir digre, enkeltvis... Lang historie!)

Planen er naturligvis og omplassere en god del av Discusene når de blit litt større, for å sitte igjen med 5-6 stykker.

Er litt forvirret over testen ja, farger er av og til, definitivt IKKE på 0.3, men heller ikke like gul som "0". Skal sjekke om JBL testen er mer nøyaktig i de lavere skiktene.

Jeg har kanskje funnet en årsak i dag, da jeg gjorde full rengjøring av ekstern pumpe (JBL cristalprofi 900e) - jeg har rett og slett fått redusert gjennomstrømming pga møkk i slangene. Jeg har staket opp både inn- og utslagen, og skylt i kaldt vann. Jeg merket forskjellen umiddelbart på vannflyten.

Jeg har også en eHeim BioPower 160 internpumpe som hjelper til. Det kan hende jeg har hatt for lav sirukalasjon?

Jeg gjorde også dyprengjøring av sanden rundt foringsområdet i dag, noe jeg ikke gjør for ofte. Kan det ha noe å si?

Byttet 80% i dag, og skal uansett innføre 0 toleranse for Nitritt fremover. Har greit regime for vannbytte, så det er ikke noe problem. Vi får se om pumpe-fiksen har gjort susen nå i løpet av et par dager tenker jeg.

Takk igjen for alle svar
Oppdatering
Da fant jeg løsningen.

Filtreringen min tar fint unna all no2 for fiskene i tanken når slangene til JBL Cristalprofi e900en ble renset og normal sirkulasjon er gjennomrettet.

Etter at jeg hadde "staket opp" kjørte jeg en Esha Exit kur på kardinaltetraene mine som har fått hvitprikk. Etter ingen vannbytter og moderat mating i tre dager har jeg ingen no2 utslag, men rundt 20-25 på no3. Det er vel et godt tegn.
Det er et godt tegn ja, men jeg tror det er litt høy nitrat i et diskus-kar. Nitrat er ikke like giftig som nitritt, og nitrat tåles av de fleste fisk, men akkurat diskus tror jeg er litt fintfølende når det kommer til nitratnivået også. Men akkurat hvilket nivå man kan godta i et diskuskar vet jeg ikke, det må nesten diskusfolket svare på

REDIGERT;
jeg fant en eldre tråd der bl.a. Kai Hansen har svart og han skrev at nitrat på 12,5 er akseptabelt i et diskus-kar. Altså halvparten av det du har nå. Et vannbytte eller to burde fikse det
Hei og takk

Ja, det er nok i høyeste laget. Jeg har tenkt at vannbytte annenhver dag får være bra nok, men nå måtte jeg kjøre tre dager i strekk pga. Esha exit kur. Det var forsåvidt en bra test på hvor bra filtreringen fungerer. Tipper på at jeg vil ligge innenfor 10-15 på nitrat ved bytte annenhver dag.

Total digresjon; Har fått hvitprikk med på kjøpet ved 2 av de tre siste fiskekjøpene mine i butikk. Utrolig dårlig greier! Begge gangene har butikken vært fulle av "grønne" en ukes tid senere...




Man kan ikke bebreide zoobutikken egentlig. Man må selv ta ansvaret og bære risikoen for sykdom på nyinnkjøpt fisk og selv treffe tiltak for å unngå sykdom i akvariene sine. Sånn er det bare.

Når du har diskus, øker behovet for et separat karantene-kar. Alle burde bruke karantene egentlig, etter mitt syn, men med dyr fisk som diskus, vil det lønne seg rent økonomisk enda mer. Et karantene-kar er en langvarig investering som skjermer resten av fiskene dine fra å bli utsatt for smittebærere stadig vekk, hver gang du kjøper inn en ny fisk. Selv snegler kan bære smitte med seg, hvis de kommer fra akvarier med smitte.

Et karanteneakvarium behøver ikke være dyrt og fancy innredet, det skal bare være en mellomstasjon noen uker for nyinnkjøpt fisk. Men det MÅ ha et innkjørt, oppegående filter og det bør ha skjulesteder og godt med planter/røtter for å gi ny fisk en mulighet til å søke skjul og dempe stresset sitt: stresset fisk blir lettere syke.

Selv bruker jeg 6 ukers karantene. Grunnen til det er at det ofte kan ta litt tid før sykdom viser seg. F.eks. er to uker altfor lite. Bryter sykdom ut, f.eks. hvitprikk, forlenges karanteneperioden og starter på nytt når fiskene er friske. Da må de vise seg å være friske i nye 6 uker. Alt for å holde hovedakvariet så skjermet for sykdom som mulig.

Med det foringsregimet som ligger bak det å fore opp ungdiscus så skal man være godt fornøyd med å holde nitrat rundt 10.

Sirkulasjon i vannet skal man holde så lav som mulig. Kun for å opprettholde O2 i vannet slik at discusen holder pustefrekvensen nede. For lite O2 stessser fisken og det er ikke bra.

For mye sirkulasjon medfører at discusen bruker mye energi for å holde seg på rett kjøl. Kroppsformen er slik at den må stille seg mot strømmen for å slippe å bli tatt av strømmen. Dette bruker den også energi på som ellers ville ha gått med til vekst.

Har man to filter så legger man en blåsvamp på utblås på det filteret som ikke skal "bake" inn O2 i vannet.
@Mona, jeg vet ikke om jeg er helt enig. Hvorfor kan ikke butikken ta jobben med å sørge for at fisken er frisk? For meg er det ikke snakk om pris egentlig, men plass. Jeg fikk "godkjent" akvarium på soverommet, men har ikke noe sted å putte et karantenekar.

@Geir, takk for tips. Jeg har plassert blåsvamp i utløpet, og bruker en Ekstra eHeim biopower 160 for O2 og Ekstra biofiltrering. Vet du om blåsvampem demper gjennomstrømning mye, eller om vannet passerer mer eller mindre fritt? Som sagt (årsaken til tråden) fikk jeg et No2 problem når jeg hadde tette slanger...

Inaktiv bruker
Glenn Bech
Hvorfor kan ikke butikken ta jobben med å sørge for at fisken er frisk? For meg er det ikke snakk om pris egentlig, men plass. Jeg fikk "godkjent" akvarium på soverommet, men har ikke noe sted å putte et karantenekar....

Fordi dem er ute etter å tjene penger, stengt i høytider og helger, om du får et plutselig problem må du vente til at de åpner. Det kan gå sterkt utover fiskene.
Ja, påminnelsen om karantene-kar er nyttig, men det er svært viktig at man også . sørger for totalt skille mellom ALT utstyr til karantene-karet og andre akvarier. Separat håv, algeskrape, slange\bøtte til vannbytte etc. Har du hatt hendene i ikarantene-karet, så vask dem før du dypper dem i andre akvarier.

Stephan
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Ekström
Reklame for plussmedlemskap