Pumpe til 180l

Søker på forumet i forbindelse med valg av pumpe til et 180 l Juwel vision, men de fleste trådene er såpass gamle at jeg føler meg usikker på om svarene fortsatt er like aktuelle.

Akvariet har stått tomt en stund, men vi ønsker nå å starte det opp igjen og da tar vi det fra bunn med innkjøp av ny pumpe osv.

Ønsker som alle andre en pumpe som er stille og effektiv. Har ikke bestemt meg helt for om jeg vil ha innvendig eller utvendig pumpe. Skjønner at utvendig kan være mer effektiv, men faren for vann utover gulvet gjør at jeg heller mest mot innvendig pumpe alikevel.

Bør man evnt ha to pumper?

Gode forslag mottas med takk!
Etter min mening bør alle kar fra 100 liter og oppover ha utvendig filter. Innvendig filter blir for "pinglete" stort sett (unntatt hvis man velger hmf matte da) og kan aldri måle seg med utvendige filter mht kapasitet.

Til 180 literen din kan du ha Eheim Pro 2224, etter min mening er det akkurat på håret, så du kan ikke ha noe mindre enn det. Det var akkurat så den klarte å drifte min 180 liter, kunne ikke hatt noen mindre modell (den er iflg produsenten for kar opptil 250 liter, men der kan man nok slå av en del) Du kan selvfølgelig gå opp enda et hakk mht størrelse på filtermodellen, for det er alltid lurt å ha ekstra kapasitet på filteret.


Tusen takk for raskt svar!

Da har jeg bestilt Eheim Pro 2224, så er det bare å vente på at det skal bli hverdag og normal postgang, sånn at den dukker opp.

Jeg har en Fluval U4, også, så jeg kan kanskje med fordel kjøre den samtidig dersom Pro 2224 er på grensa?
Du kan sikkert ha det filteret gående innvendig samtidig, ja, det er bare fint det
Hei!
Smart av deg å gå for utvendig filter. Du kommer garantert til å bli fornøyd med det valget. Det er lurt å kjøre dobbelt, da har du alltid back-up om noe skjer.
Jeg anbefaler deg å ikke rengjøre disse to filtrene samtidig, annenhver sikrer en solid bakterieflora i akvariet til enhver tid.

Lykke til med ny start! -Nina-
Tilfeldig bekjentskap
© Sonja Cygnel
Reklame for plussmedlemskap