Mine første vannmålinger.

Startet opp mitt første akvarium den 22.12 og fikk i dag dråpetestsett fra Tetra i posten. Det var en oppløftende opplevelse å lese gode bruksanvisninger på norsk.

Første vanntest gjennomført 28.12.2012
Testet:
PH: 8
GH: 11 dH
KH: 9 dH
NO2: < 0,3 mg/l
NH3: 0 mg/l
CO2: 2,7 mg/l

Blir spennende å utføre neste test for å se hvordan ting utvikler seg. Men det jeg lurer på er CO2 som kom litt lavt ut? Er det noe som vil stige? Er det for lavt? Hvordan bør jeg forholde meg til dette? Nå vet jeg ikke hvordan ting pleier å utvikle seg i en oppstart, siden dette er en helt ny hobby, så hva bør jeg nå være obs på?

Har 55 l akvarium. Ligger vel mer info på min profil et sted om akvariet.

Frode
Av ting du bør være obs på, vil jeg nevne at du må vise spesielle hensyn i valg av fisk til karet ditt. Dette pga den veldig høye kh- og gh-verdien din, samt ph var veldig høy som følge av høy kh.
Er det grunnvannet der du bor som er så ekstremt (eget brønnvann?), eller driver du og tilsetter ting som pulver eller lignende fra boks og flaske? Noe zoobutikken har påstått at du "må" ha....?

Det er vanligvis ganske så bløtt og kh-fattig vann her i Norge, med gh på bare fra 0 til 3. Det regnes som bløtt vann. Men det finnes jo litt lokale forskjeller her og der, og kanskje ditt kranvann er et slikt unntak? Du har veldig høy gh i forhold til det norsk kranvann som regel er, og derfor lurte jeg på om du gjør noe for å heve den, og hvorfor du evt gjør det? Har du tenkt å holde fisk som trives innenfor dette, så gjør det jo ingenting at verdiene var litt mot den høye enden av skalaen. Med de vannverdiene, er det typisk vann for afrikanske ciklider fra Malawi og Tanganyika, men mange av de fiskeartene krever mye større kar. Noen fra Tanganyika, som små sneglehuslekere, kan trives i mindre kar, men jeg er usikker på om ditt kar er tilstrekkelig i størrelse.

Du kan nok også få diverse levendefødere til å trives i vannet du har, som f.eks. sverddrager og guppy. Sverddrageren blir nok litt for stor for akvariet ditt når den er voksen, så kanskje du bør sikte deg inn på arter som guppy, molly og platy. Ikke nødvendigvis alle på en gang, da du kun har et lite 55 liters kar Det er ganske begrenset hvor mange fisk du får plass til i det.

Ser du lurer på Co2 målingen du gjorde. Co2-nivået har med plantenes trivsel og vekst å gjøre, men det er noe jeg aldri tar hensyn til i akvariene mine. Den er som den er. Likevel har jeg god nok plantevekst Jeg tror ikke du trenger å tenke så mye på det inntil videre. Det er ingenting fiskene har bruk for. Co2 er det alle vi levende vesener puster UT, altså "brukt luft" om man kan uttrykke det sånn. Hvis du med tiden vil fokusere mer på planter og plantevekst, kanskje konsentrere deg om rene plante-kar etterhvert, så er nok CO2 tilførsel noe du vil måtte sette deg inn i da
De fleste alminnelige akvarister har fin plantevekst uten å tenke så mye over CO2 nivået i karet. Velg bare planter som er enkle å ha med å gjøre, ikke de mest avanserte, så går det bra

Jeg tilsetter 5ml av nitridac hver dag, det er det eneste. Tror ikke vannet her er noe spesielt, men kanskje en ide å teste springvannet også for en referanse... og takk for innspill på fisk, for jeg kommer til å tilpasse innkjøpet etter miljøet jeg lykkes med å etablere. Tror det er enklere den veien, så avgjørelse på fisk er ikke tatt ennå. Bør jeg prøve å redusere gh og kh? Hva bør jeg da gjøre?
Det er ikke så veldig mange alternativer du har, hvis du vil ha et enkelt fiskehold. Den vannverdien på gh og kh som vannet har i krana, er jo det du har å jobbe med. Vi får ikke fjernet det på noen enkel eller gratis måte. Det finnes noe som heter reversert osmose, en form for anlegg som filtrerer vekk alle mineraler i vannet - men dette koster! Men det vannet som da kommer ut av r.o.anlegget er helt fritt for alt av mineraler, og er surt og bløtt. Fisk kan ikke leve i 100% osmosevann, så det blandes ut med kranvann til man får en passelig verdi. R.O. anlegget står ikke i akvariet, det er noe man har f.eks på badet eller i nærheten av vannkilden.
Se bilde av et eksempel på slikt r.o.anlegg her.

Alternativ to er å smelte snø om vinteren og bruke det ved vannbytter, og så bruke regnvann (innsamlet i tønner) ellers i året. Nedbør har vel knapt noen målbar kh og gh verdi. Mulig den er null, men vannet fra nedbør er iallefall svært bløtt og surt.
Men problemet er å få nok regnvann f.eks. om sommeren (hvis det går flere uker uten regn f.eks.), og få dette til på en enkel og ikke for arbeidssom måte. Nå har du jo bare et lite akvarium, og du trenger vel ikke mer enn en bøtte regnvann pr vannbytte, da men...Det enkleste for deg over tid er jo at du heller holder fisk som trives med de vannverdiene du har i vannkrana, da.

Har du lagt nedi noen spesielle steiner eller noe i akvariet, kjøpt på zoobutikken? Det finnes flere typer mineralsteiner som hever henholdsvis kh og gh, og disse løser seg sakte opp i akvariet og hever vannverdiene. Kan du ha kjøpt noe sånt, f.eks. Utah ice? Eller har du ikke noe stein i akvariet?
Hva med bunnlaget? Har du grus og hva slags grus eller sand er det? Det kan være kalk i sanden hvis du f.eks. har samlet skjellsand og brukt den, men det forklarer ikke den høye gh'en da, bare kh verdien.

PS! God idè å ta en vannprøve rett fra krana, og teste den på samme måte. Da ser du raskt om det er noe i akvariet ditt som forårsaker de høye verdiene, eller om det er vannet hos dere som er sånn.
Drikkevannet
Sjekket for referanse drikkevannet - Da fikk jeg følgende resultater:

GH: ca 6-7 dH
KH: 5 dH
PH: 7,5 eller 8, litt vanskelig å se, men ser mest ut som 8.

Jeg har grus i akvariet. Det er mye hvit grus, så den er nok trolig kilden til høye verdier kan jeg tenke meg... vet ikke navnet på den, da posen er kastet og kvitteringen lå sammen med posene :P
frodeh
Sjekket for referanse drikkevannet - Da fikk jeg følgende resultater: GH: ca 6-7 dH KH: 5 dH PH: 7,5 eller 8, litt vanskelig å se, men ser mest ut som 8. Jeg har grus i akvariet. Det er mye hvit grus, så den er nok trolig kilden til høye verdier kan jeg tenke meg... vet ikke navnet på den, da posen er kastet og kvitteringen lå sammen med posene :P



Noen fisk å vurdere

Glasstannkarpe
Svartprikket goby
Cortez' sverddrager
Gul sverddrager
Kaudi (Phalloceros caudimaculatus )
Humlefisk
Aphyocypris lini


M flere
Vurder også Dvergtannkarpe - en flott liten levendeføder. Passer ypperlig i 55l kar og de vannverdiene du har, men de bør holdes alene pga størrelsen. Kan gå sammen med kirsebær/Sakura/Rilireker...

Har selv et 45l artskar med disse og de formerer de seg sakte men sikkert og beveger seg i så og si i alle sjikt av karet.
Lars Jamne
Vurder også Dvergtannkarpe - en flott liten levendeføder. Passer ypperlig i 55l kar og de vannverdiene du har, men de bør holdes alene pga størrelsen. Kan gå sammen med kirsebær/Sakura/Rilireker... Har selv et 45l artskar med disse og de formerer de seg sakte men sikkert og beveger seg i så og si i alle sjikt av karet.


Takk for tips Lars. Denne virker å passe midt i blinken hos meg. Men en ting jeg savner i fiskedatabasen - det står ingenting om anbefalt substrat - jeg er nybegynner og hadde styrt unna denne grusen om jeg visste det jeg vet i dag, og vurderer å bytte til sand før jeg setter inn fisk. Men om Dvergtannkarpen ikke har noe imot grus så virker den perfekt for mitt akvarium. For om jeg bytter ut grusen som trolig er årsaken til mine høye gh og kh-verdier så blir det jo et helt annet klima og jeg må da evt vente å se an hvilken fisk jeg skal skaffe... og jeg frykter også at gh og kh kan synke etterhvert som jeg begynner å bytte vann - i og med at vannet i springen er helt annerledes. :P Men om det står som nå så tror jeg denne fisken er det jeg til slutt velger. - man lærer hele tiden
Jeg hadde kalkholdig grus jeg måtte kvitte meg med.Når jeg bytta vann sank verdiene noe,men to dager senere var de tilbake til start. Bytta til sand. Lettere og heve gh til ønsket niva,enn og senke den.Om du ønsker bløtere vann kan du event. Blande det ut med regnvann.Selv bruker jeg nøytral biltema sand i et kar,og soil i et annet,som justerer ned ph-Gh og Kh. Men alt i alt liker jeg best et nøytralt substrat som jeg justerer verdiene selv i. Vil du vite om grusen er kalkholdig,så hell litt syre på den. Bobler den er den kalkholdig,men det kan jo være andre mineraler som påvirker også.
Sprettfisk
Jeg hadde kalkholdig grus jeg måtte kvitte meg med.Når jeg bytta vann sank verdiene noe,men to dager senere var de tilbake til start. Bytta til sand. Lettere og heve gh til ønsket niva,enn og senke den.Om du ønsker bløtere vann kan du event. Blande det ut med regnvann.Selv bruker jeg nøytral biltema sand i et kar,og soil i et annet,som justerer ned ph-Gh og Kh. Men alt i alt liker jeg best et nøytralt substrat som jeg justerer verdiene selv i. Vil du vite om grusen er kalkholdig,så hell litt syre på den. Bobler den er den kalkholdig,men det kan jo være andre mineraler som påvirker også.


Jeg er relativt overbevist om at det er grusen som er årsaken, tror jeg heller mot å la det bli som det blir, og heller finne fisken som passer til og som vil trives med disse verdiene. Antar det om ikke lenge blir en "neste gang" og da blir det vel biltemasand som blir substratet, har blitt veldig inspirert av det som jeg ser og leser her, så tror jeg vil prøve på noe mer bevisst neste gang og unngå nybegynner-planløsheten..



Joda. Funker sikkert det,men det blir svigninger i vannverdiene hver uke ved vannbytte. De fixer det sikkert,men ikke helt opptimalt.Eller du kan heve Gh- ph ivertfall til det akvarievannet bruker og ligge på
Hvis du bytter til Biltemasand så er du safe, den kan brukes i kar som enten skal ha lav eller høy på siden ikke avgir noe som endrer vannverdiene. Fikk noen flotte dekorsteiner på den lokale zoosjappen som hever ph, så da slipper jeg å tilsette noe i Dvergtannkarpekaret. I dette karet benytter jeg grovt substrat og bunnfilter, men stort sett går det i Biltemasand og så senker jeg ph'en vha røtter og eikebarkekstrakt.
Lars Jamne
Hvis du bytter til Biltemasand så er du safe, den kan brukes i kar som enten skal ha lav eller høy på siden ikke avgir noe som endrer vannverdiene. Fikk noen flotte dekorsteiner på den lokale zoosjappen som hever ph, så da slipper jeg å tilsette noe i Dvergtannkarpekaret. I dette karet benytter jeg grovt substrat og bunnfilter, men stort sett går det i Biltemasand og så senker jeg ph'en vha røtter og eikebarkekstrakt.


Hvilken type stein er det du fikk som hever ph?
@ beurre blanc
De fleste steinene på Sentrum Zoo/Galleriet hever ph'en. Jeg gikk for den grå og en som var tydelig kalkholdig mtp fargen, thauistein eller noe slikt het den grå tror jeg...

Slik ser de steinene ut som jeg plukket, nede til høyre og i bakkant på venstre side.
[External Image]
2. måling
Andre vanntest gjennomført 30.12.2012
Testet:
PH: 8
GH: 12 dH (Endring: +1dH)
KH: 9 dH
NO2: < 0,3 mg/l
NH3: 0 mg/l
CO2: 2,7 mg/l

Kun en endring siden første måling for 2 dager siden. GH har økt. Ellers det samme.

Nå har akvariet stått i 8 dager, og jeg leser om oppstart av akvarier. Enkelte mener at man kan ha et par robuste fisk i akvariet nå, da det vil hjelpe på syklusen. Og også et alternativ å ha i for? Jeg har kun i 5ml bakteriekur hver dag. Jeg vil ikke ha i fisk før jeg vet at forholdene er gode, så det tror jeg at jeg venter med i noen uker til.

Tenker at jeg skal forsøke å måle annenhver dag fremover nå for å se hvordan det går.

Angående steinspørsmålet om hvilke stein som øker ph, så er marmor og kalkstein nyttige til det formålet etter hva jeg kan lese meg frem til.
Du skal ikke tro alt du leser. Nitritt toppen kommer to tre uker etter oppstart. Vent til alle målinger er perfekte før du setter inn fisk,som passer vannet ditt
Hva lever denne "bakteriekuren" din av ? Hvis det hele tiden er NH3 lik null, så blir det hverken nitritt eller nitrat...eller filterbakterier.
SilverShaded
Hva lever denne "bakteriekuren" din av ? Hvis det hele tiden er NH3 lik null, så blir det hverken nitritt eller nitrat...eller filterbakterier.


Tja, si det.. Jeg har i Nitradac, men når jeg leser mer om det, så skal jo de da leve av amoniakken og bryte den ned, men uten fisk så blir det jo etter mitt skjønn ingen amoniakk heller?

Så da er det ikke nok å bare la et akvarium stå i 4-6 uker? Jeg har planter der.. men kjenner at det dukker opp et nybegynnerspørsmål nå.. bør jeg ha i et par fisk eller ha i noe mer?
1/2 ml salmiakk pr. Dag,eller litt fiskefor i ny og ne.
Les denne :
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap