Noen fisketyper som spiser pestsnegler?

Hei... Finnes det noe fisk som spiser pestsnegler som kan være i en 54liter? Botia går vist ikke har jeg lest da de må ha mye større plass... Ønsker ikke bruke kjemikalier... Helst ikke... Og jegersneglene er ikke så effektive... Har hatt to tre men kjøper nok in fler om ikke noen aktive sneglespisende fiskearter passer...
Inaktiv bruker
Hvilke andre fisker har du, den mest effektive fisken er vell kulefisk, men da bør den gå alene. Men kanskje om du har flere jegersnegler du vil se en effekt.
Hvor mye "pestsnegler" har du? Dersom du skal bli kvitt sneglene må du fjerne årsaken til at de er der. Det er ofte assosiert med overforing.

Husk at det er naturlig at det finnes etpar snegler i et akvarium. Men det er ikke kjekt når de tar over karet.

Du kan fjene snegler manuellt hver gang du ser dem, og fore helt minimalt. Da bør problemet forsvinne i løpet av noen uker avhengig av hvor flink du er til å fange snegler.
Dette bør være overkommelig i en 54liter.
De rydder ganske bra i karet ditt forøvrig. Hos meg ser jeg noen hist og pist. 3 - 6stk pr 10 x 10 cm i bunnen. 240 L kar

har nå i en god stund bare latt de være da de holder plantene rene for alskens.

Ps! har også 2 jegersnegler ett sted der nedi. som ikke har vist seg på snart 2 mnd. ( men de er nok der ellers hadde jeg nok hatt flere enn jeg har av pestsneglene også)



plukk de som du ser på glasset når du slår på lyset en tidlig morgen
Ingen annen fisk jeg kan ha da? Kulefisk passer ikke hos meg da de ville ha kværket stimfisken jeg har...
Jeg får nok prøve å fore enda mindre...og kjøpe flere jegersnegler...
Har vært litt opp og ned med pestsneglene... Men klarer ikke å plukke ut alle de små som sitter i javamosen og de andre plantene... Men så lenge det blir holdt i sjakk så er det greit med noen da? Det er noe som er veldig vanlig å ha i alle kar?
Leste de kan være nyttige for karet... Men de formerer seg fort...
Flere ganger jeg trur det er under kontroll også blir det mange igjen...

men prøver også å lete etter noen andre fortabletter for kuhliiene og mallene en de grønne malle tablettene... Noen artikler og diskusjoner jeg har lest her så er det nevnt at slike malletabletter som støver mye kan forårsake at det da blir fortere slike pestsnegler i karet...
Har testet ut med å fore da mest med røde mygglarver og grønnsaker og det har da blitt mindre i pestsnegler bestanden... Men det må da være noe tørrfor som ikke skaper så mye støv som jeg kan gi til kuhliiene og mallene...?? Har vurdert å begynne med artemia osv også for variasjon...
Denne bruker jeg løser seg sakte opp. Kan ligge i timesvis uten og støve. Kjøpte den i en annonse her på akvaforum,billigere.
Takker så mye skal skrives opp på handle lista
Det er ganske enkelt å holde pestsnegler i sjakk, ved å kjøpe et par eplesnegler. disse spiser nemlig eggene/yngelen til pestsneglene slik at de ikke får formert seg. Det hjelper ganske raskt også.Men, man kan uansett hjelpe til ved å plukke ut mest mulig pestsnegler den første uken før eplesneglene får kontroll over de.

Men 100% utryddet blir de nok ikke, ikke engang om du har Praktbotia i karret.

Jeg har nemlig Praktbotia og pestsneglene lever og formerer seg selv etter et helt år med 7 Praktbotia i det karret. Man ser sjelden pestsneglene, men de er der, om enn under kontroll. Men, da jeg flyttet mine Praktbotia fra det karret og over i et annet så poppet det opp mengder av pestsnegler innen et par uker. (Utrolig irriterende ja).

Jeg prøvde Jegersnegler i et annet karr, og de var ikke særlig gode til å ta pestsnegler synes jeg.

Har man først fått disse hersens pestsneglene så er de "umulig" å bli kvitt igjen, man må rett og slett starte opp et akvarium helt på nytt og ikke bruke noe som kan inneholde snegle-egg i det nye karret. Det er utrolig fort gjort å få det på nytt altså. Jeg startet opp et yngelkarr og brukte da noen filterkuler fra et innkjørt filter for å få i gang det nye karret, og det var nok, masse pestsnegler der etter et par uker.

Tidligere hadde jeg aldri en eneste liten pestsnegle i noe karr, så de jeg har nå fikk jeg rett og slett med på noen planter jeg kjøpte. Man ser dem jo ikke, da eggene sikkert er så små at de kan sitte fast på planter uten at man ser de.

Men, kan man behandle nye planter med noe som dreper snegler uten at det dreper plantene?



Aberet med eplesnegler er jo at de faktisk greier å stjele maten til fiskene om man forer med bunnsynkende tabletter. De legger seg helt over maten så ikke fiskene kommer til Jeg brukte en pinne for å dytte vekk de eplesneglene hver gang jeg foret mine corydoras når jeg hadde de i det karret.
Coryalba
Det er ganske enkelt å holde pestsnegler i sjakk, ved å kjøpe et par eplesnegler. disse spiser nemlig eggene/yngelen til pestsneglene slik at de ikke får formert seg. Det hjelper ganske raskt også.Men, man kan uansett hjelpe til ved å plukke ut mest mulig pestsnegler den første uken før eplesneglene får kontroll over de. Men 100% utryddet blir de nok ikke, ikke engang om du har Praktbotia i karret. Jeg har nemlig Praktbotia og pestsneglene lever og formerer seg selv etter et helt år med 7 Praktbotia i det karret. Man ser sjelden pestsneglene, men de er der, om enn under kontroll. Men, da jeg flyttet mine Praktbotia fra det karret og over i et annet så poppet det opp mengder av pestsnegler innen et par uker. (Utrolig irriterende ja). Jeg prøvde Jegersnegler i et annet karr, og de var ikke særlig gode til å ta pestsnegler synes jeg. Har man først fått disse hersens pestsneglene så er de "umulig" å bli kvitt igjen, man må rett og slett starte opp et akvarium helt på nytt og ikke bruke noe som kan inneholde snegle-egg i det nye karret. Det er utrolig fort gjort å få det på nytt altså. Jeg startet opp et yngelkarr og brukte da noen filterkuler fra et innkjørt filter for å få i gang det nye karret, og det var nok, masse pestsnegler der etter et par uker. Tidligere hadde jeg aldri en eneste liten pestsnegle i noe karr, så de jeg har nå fikk jeg rett og slett med på noen planter jeg kjøpte. Man ser dem jo ikke, da eggene sikkert er så små at de kan sitte fast på planter uten at man ser de. Men, kan man behandle nye planter med noe som dreper snegler uten at det dreper plantene?


De blir badet i kobberblandinger hos produsentene,men noen greier seg alltid. Funker sikkert og bade dem i gamle 50 øringer en ukes tid,i en bøtte vann. Du får prøve
Ja jeg har faktisk en hel pose gamle 50-øringer
Zebra-botia
Sliter også noe alvorlig med pestsnegler i mitt relativt nystartede 100 liters akvarium. Det er utelukket å ha praktbotia da de ikke vil trives med så lite plass. Men har hørt at den mye mindre slektningen Zebra-botia gjør samme nytten. Noen som har erfaringer med dem? Og er de jevnt over tilgjengelig for kjøp i Norge?
Coryalba
Ja jeg har faktisk en hel pose gamle 50-øringer ;)


Har du akvariereker i samme karet, så husk at reker er supersensitive for kobber, det er dødelig for dem å bli utsatt for selv ørsmå mengder.

Noen akvarister har opplevd at når de har vært i zoobutikken og kjøpt en ny plante og så kommet hjem og satt den i akvariet, så har alle rekene dødd etterpå. Dette antas å være pga plantene i zoobutikkene ofte er behandlet med snegledreper-midler som inneholder kobber, noe som også dreper reker - selv små spor av det. De vanndråpene som er på den våte planten fra butikken kan ofte være nok når det kommer oppi akvariet til å være dødelig mengde for reker.

Markus Lind
Sliter også noe alvorlig med pestsnegler i mitt relativt nystartede 100 liters akvarium. Det er utelukket å ha praktbotia da de ikke vil trives med så lite plass. Men har hørt at den mye mindre slektningen Zebra-botia gjør samme nytten. Noen som har erfaringer med dem? Og er de jevnt over tilgjengelig for kjøp i Norge?


Iflg fiskebasen her anbefales ca 100 liters kar til zebrabotia, så karet ditt skulle passe. Husk at de trives i grupper, ikke alene.
Zebrabotia har jeg sett i butikk rett som det er, blant annet på Tam Alna i Oslo.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap