Hjelp meg med mitt karr

Jeg har flere problemer med mitt kar. fisker blir spist, alger vokser kjappere enn du kan blunke og mye mer. Kapret er på 340 liter men inneholder lite fisk: 7 neontetra/var 30 en gange i tiden) , 1 prikket knurrrmalle, 1 stripet sjokolademalle, 1 Black ghost, 2 kobber-maller og 2 glassmaller(var 5 ).
Det jeg trenger hjelp med er å vite hvem det er som spiser alle sammen, og hvordan fisker jeg kan putte i det nok så tomme karret... Trenger også hjelp med; hvordan vokser algene så fort? Har bra kvalitet på vannet og god strøm. Trenger også forslag på algespisere! All hjelp mottas med stor takk. (Karret er grumsete på bildet da det er nyvasket)
Inaktiv bruker
Du kan holde black ghost sterkt mistenkt.

Du bør få deg utvendig filter og mer planter kanskje bytte lysrør om dem er over et år. Det bør hjelpe på, i 100liter og oppover holder det ikke med innvendig filter.
Sett deg mer inn i hvilke fisker du har og hvordan de lever så blir de lettere å holde i live.
Takk! Ja det er ikke det at fiskene bare dør, de blir "borte, altså spist :S lurer på å kvitte meg med Black ghosten da alle sier den kan være skyldig.... Lysrør skal byttes ja!
En rask gjettning er at Black ghost fort kan ta for seg litt, om du leser litt om fisken vil du se at den både blir tememlig stor, lammer (og spiser) mindre fisker og trenger mye større plass enn det akvariet du har.
Det kan også være at fiskene dør av sykdom/vantrivsel uten at du finner likene, de blir som oftest fort spist av andre fisk eller forsvinner inn i mellom planter, eller i innsuget på pumpen.

Alger kan komme av så mangt. På bildet ser det ut som det er svært lite planter, da får du alger istedet siden det er mye nnæringsstoffer i vannet og ingen plater som konkurrerer med algene om 'maten'. I tillegg kommer en rekke faktorer som lys og vannkvalitet, det står mye om dette i artikkelsamlingen og om du søker på forumet etter "alger", du er ikke den første som plages med dem og mange har fått skrevet de samme rådene før

Du skriver "har bra kvalitet på vannet og god strøm". Dette kan bety mye rart, så det er fint om du presiserer det litt. For mye strøm kan få noen alger til å trives veldig godt, og vannkvalitet er mange faktorer. Nitrat? Fosfater? (Og pH/nitritt etc., men de er sjeldent synderne for alger)
Hadde tre planter til ( store) men de råtnet?
Tre planter i et så stort kar et nok bare dråper i havet. Fyll det godt opp, det er utkonkurrering av alger vi vil ha. I tillegg er det veldig dekorativt og fiskene liker å gjemme seg i planter. Gå for noen hurtigvoksende planter i starten, f.eks. diverse hygrophilia, cabomba, hornblad og lignende. Du finner mange i artiklene om alger
Enig med forgående om at akvariet ser litt trist, mørkt og nakent ut. For fisk som eventuelt blir jaget er det godt å ha tette planter å gjemme seg i ! Du vil også få bedre vannkvalitet med et dugelig utvendig filter, hvilket også vil øke sjansene for at fiskene dine overlever i bedre form.
Et lite spørsmål : Hva mener du med at akvariet er 'nyvasket' ?
Med nyvasket mener jeg vasket glasset og skjellene o.l
Inaktiv bruker
Vasket glasset innvendig eller utvendig? Brukte du såpe?
Innvendig . Nei..... jeg brukte ikke såpe kun vannet fra karret
Marthe Feet
Kapret er på 340 liter men inneholder lite fisk.............. Har bra kvalitet på vannet og god strøm. Trenger også forslag på algespisere! All hjelp mottas med stor takk. (Karret er grumsete på bildet da det er nyvasket) :)


Jeg tror du rett og slett har for dårlig filterkapasitet. Du har et stort akvarium, og likevel bare et lite innvendig filter. Etter min mening bør egentlig alle akvarier over ca 100 liter ha et utvendig filter, for å ha tilstrekkelig filterkapasitet.

Men samtidig synes jeg ikke karet ditt SER så voldsomt stort ut egentlig, som 340 liter skulle tilsi.... ? Har du anledning til å ta målene på akvariet (cm) og oppgi de her? Lengde, bredde og høyde? Da kan man regne ut hvor mange liter det er og om 340 liter stemmer. Det filteret du har kjenner jeg til, har hatt det selv en gang, og det virket litt stort til å skulle stå i et 340 liters kar på bildet...? Det er mulig jeg ser feil, men om du kan, oppgi gjerne målene

Anbefaler at du anskaffer deg et utvendig tønnefilter. Dette koster litt. Men uansett; kjøper du det, så skal det nye og det gamle filteret stå og gå i drift samtidig i minst en måned, helst seks uker. Dette for at det utvendige filteret skal bli innkjørt først, og få en god koloni med filterbakterier (som renser vannet biologisk) før du fjerner det gamle.

Tar du vannverdi-tester noen gang selv...? Hva var resultatene i så fall? Store fisk og små filtere gir ofte dårlig vannkvalitet, dessverre, og kan være en forklaring på algeproblemet ditt.
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap