Mitt første akvarium og mine erfaringer. (side 2)

Ja, kanskje ikke fullblown litersyke ennå. Men jeg vil ha et større kar ja, var litt feil å kjøpe et lite ett, skal prøve å ikke ha mer enn ett til, men de sa de vel alle sammen Men en ting jeg lurer på, jeg får vel søke litt. - hvordan vet jeg om jeg gir nok mat, jeg har lest så mange steder at man skal gi lite, så de får en bitteliten støvklype hver dag med meg, men jeg tror det er litt lite. Så jeg gjør følgende...

Jeg mater litt, om de spiser opp fort så får de litt til, og når jeg ser at de ikke virker like interessert lenger så får de ikke mer. Og så tror jeg den ene hunnen er gravid allerede, stor buk og ser relativt tjukk ut i forhold til størrelsen.

Jeg mater aldri mer enn de tar med glupende appetitt. Med mindre det er oppforing av yngel/ungfisk, da...da gir jeg litt til. Men jeg pleier å mate to ganger om dagen på den måten. Levendefødere driver jo også gjerne litt matauk på grøntfor selv.
Hvitprikk... :p
Da får jeg mer å bryne meg på, den største endlersen har fått to prikker, den ene på toppen av hodet og en prikk på siden...

Veldig dårlig bilde, men de er ikke flinke til å stå stille..


Jeg leser at om det bare er den ene fisken som har det så er det ikke sikkert det er hvitprikk? Bør jeg vente å se om det utvikler seg/sprer seg? Eller bør jeg kjøre på med varme nå?
Personlig hadde jeg ikke venta. Har gjort det en gang og det endte ikke bra kan du si. Men du må vel følge litt på magefølelsen din også hva du mener er rett. Du ser jo fisken best, men personlig har jeg lært å da venter man ikke Dyr erfaring.
[External Image]

Helt umulig å ta skarpe bilder, dette er de beste av ca 100 bilder jeg tok :P
Ser ikke ut som hvitprikk, Frode...de parasittene sitter under huden. For meg ser det ut som en soppinfeksjon, kanskje av et sår- eller slag-skade ?
Ja jeg tror heller det ikke er hvitprikk, når jeg (som vanlig) satte meg ned å virkelig leste om det, så har jeg en følelse på at det ikke er det som er problemet. Det er den mest populære hunnen, og hun får lite "fred" vet ikke om hun kan være skadd eller som du sier sopp.. I så fall kanskje jeg får se an litt? Virker frisk og rask og spiser normalt.
Soppen vokser fordi det antagelig er en skade i huden og fisken ikke har motstandskraft nok. Er det en hunn som jages, er det sannsynlig at det blir skader. Masse gjemmesteder er et must, så hun kan få gjemt seg. Mere tette planter hjelper !
Men skal du behandle, må du ta det det nå tror jeg, mens hun enda er oppegående.
men hvordan er det o' store spørsmålet
Ville absolutt prøvd et soppmiddel...fins flere i dyrehandelen, f.eks Sera Mycopur eller Tetra Fungistop. Hvis du har noe havsalt kan du bruke litt av det, for dine fisker tåler det godt. Og det kan gjøre miljøet mindre "vennlig" for soppsporene. Men IKKE hev temperaturen, det liker soppen.
Jeg får se om jeg får tak i det og prøve.

Ellers ser det ut som om to av "herrene" i badet har funnet hvert sitt revir. Den ene har tatt bakre hjørne, i en dump i sanda, bak en stein og en plante - der jager han bort alt som kommer, mens den andre har okkupert kanonen på andre siden av akvariet. Og ligger og lurer inne i løpet, bare for å jage bort de som svømmer forbi... morsom oppførsel...
Heheh...han siste er vel som de fleste hankjønn, syns det er greit med en penisforlenger.. ) Så kan han ligge der med våpnet sitt og vente på Fi...eller en dame.
Åååå de barna...
eller rettere sagt han ene jeg har... I dag har han (8 år) i et øyeblikk av alenetid prestert å skremme fisken. I dag har han forsøkt å fange den største med hoven for å undersøke den hvite flekken (som forresten er mindre i dag) resultat - alle fisken gjemmer seg bak ene planta, mens resten av plantene halveis flyter - så her har det gått hardt for seg. Han ble veldig lei seg når han skjønte hva han har gjort - og jeg håper det ikke skjer igjen. Så får jeg håpe at fisken kommer frem igjen etterhvert. De var skikkelig tillitsfulle tidligere. Jaja godt jeg har en ærlig gutt som fortalte sannheten i det minste.
Du er ikke den eneste som har barn som gjør rare ting i perioder om det er noe trøst. Har noen gode hjelpere jeg også som av og til kan gjøre mer "skade" enn nytte. Men det er jo det de lærer av i det minste da. Og så har jeg lært mye av det sjøl ved å være flinkere til å forklare litt. Så ikke så dumt selv om en skulle ønske ting ikke skjedde.

Gi fiskene ei god natt så skal du se at de ikke føler seg truet når alt har falt til ro igjen. Men tipper de trenger natta på seg ja. Og et akvarie slik det opprinnelig var
Da går det i mørkt..
Akvariet er pakket inn i en søppesekk, og slik skal det stå frem til helga. Blir spennende å se om det hjelper på blågrønnalgene. Jeg plukket ut ganske mye i dag, byttet 20 % av vannet og pakket inn akvariet i søppelsekker. Er spent på hvordan det vil gå med fiskene mine.

Jeg endret også på pumpa så den ikke blåser vannet rett ned men heller rett ut, slik at hele vannoverflaten sirkulerer - håper det hjelper på vannsirkulasjonen også slik at vi blir kvitt disse algene.

Æsj så utrolig kjedelig med alger. Så ille har jeg aldri hatt det heldigvis. Har bare hatt litt alger en gang. Får virkelig håpe dette funker da!
Ja det er kjempekjedelig, føler at jeg har gjort alt jeg kan for å få tanken til å bli fin, men sånn kan skje uansett. Blir spennende å se om dette virker nå da. Lærer av dette også.
Ja en føler seg litt sånn der utsatt når man opplever slikt. Men gleden over akvariet etterpå er desto større da. En mager trøst, jeg vet
huff så kjipt å kikke på et akvarium som er pakket inn i plast.. Vet ikke hvordan fisken har det. Nå har det vært mørkt der siden mandag kveld. Det er litt "schrødingers fisk" her akkurat nå :P Gleder meg til å fjerne plasten igjen. Jeg slapp inn bitte litt med for i dag, har ikke samvittighet til å la det gå helt uten i 4-5 dager. Hva gjør man ikke for å bli kvitt blågrønnalger...

Blir spennende å se på fredag om jeg har lykkes eller ei.
Blågrønne alger er historie
Jeg pakket inn akvariet i søppelsekker på mandag for å bli kvitt blågrønne alger. Og nå har jeg nettopp fjernet plasten - og det må jeg si.. snakk om en vidunderkur. Ikke en eneste alge å se. Vannverdiene er perfekte og fisken er i live. Må innrømme at de har fått bittelitt mat annehver dag. Men akvariet har aldri vært så rent før. Herlig effektiv.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap