Mitt første akvarium og mine erfaringer. (side 3)

[External Image]

[External Image]

Etter kanskje rundt 200 bilder har jeg lykkes med å få et skarpt bilde av en endlers hunn. Sneglen derimot står litt mer stille
Mørklegging runde 2
Etter 5 døgn med gjenntapet akvarium for å bli kvitt blågrønne alger er jeg nå igang med runde to, da de dukket opp igjen. Nå byttet jeg 20 liter vann før jeg mørkla akvariet og skal holde det mørkt nå frem til torsdag. Denne gangen har jeg lagt et sort teppe over og rundt, for å hindre at det kommer lys inn i sprekkene på lokket også. Noe jeg ikke var nøye nok med i forrige runde.

Så blir det massivt vannbytte og slamsuging neste gang. Vurderer å kjøpe meg en ekstra luftpumpe eller vannpumpe for å få litt mer sirkulasjon i vannet. Men avventer litt. Vil gjerne om noen har tips til slike produkter som er stillegående, så kom med de.

Heia Frode...så dumt at du plages med BGA fremdeles. Har du gjordt noen fosfat-målinger i karet ? Det må være en ubalanse ett eller annet sted, og da er det første jeg ville ha sett på fosfat/nitrat-balansen. mer om dette her.

Er du fornøyd med BioBox-filteret ? Jeg vurderer sterkt å bytte ut dette, da jeg mistenker at det ikke holder helt mål. Filteret er bra og fungerer i og for seg godt, men syns pumpehastigheten er litt for lav med 200-300 l/h.
Jeg ser ut som det kommer tilbake igjen. Men nå får jeg få tak i test for fosfat tenker jeg.

Men en annen ting: I dag oppdaget jeg babyendlers i akvariet. Vanskelig å se hvor mange, men jeg har sett 3 stk i dag. Artig. wohoo.
Nytt prosjekt 240 liter.
For ett år siden kjøpte jeg mitt første akvarie. Et 55l nybegynnersett av typen ferdigpakke. Startet med 11 endlers og nå har jeg ca 50... + 3 ancistrus. Vannverdiene har vært solide og stabile når jeg først fikk satt miljøet. Jeg liker å tro at en god innkjøring er viktig.

Men... nå realiserer jeg det jeg drømte om etter en uke... og har kjøpt meg et 240l akvarium. Nå skal jeg kose meg med planer og planlegging igjennom jula og sikter meg inn på å starte opp i romjula/nyåret. Nå skal jeg tenke på hva jeg vil ha oppe i der. Og denne gangen skal ting henge på greip. Jeg vil trolig ende opp med å finne fiskene først, og så bygge karet tilpasset dem. Det blir spennende.
Alltid lurt å finne 1 type fisk man liker og bygge opp rundt den med tanke på vannverdier, plass og ikke minst om dem passer sammen. Da har man ett godt utgangspunkt til å få harmoni og trivsel i karet. Blir spennende å se hva du ender opp med så lykke til med planlegging
Så bra at det er liv i deg enda, Frode...var redd BG hadde tatt knekken på lysten.

Kos deg med planlegging av nytt akvarium ! Nå vet du jo hvordan det skal gjøres og har møtt på en del av de mulige probleme
Jada fant ut at akvarium er noe for meg. Og jeg har lykkes med å takle alle utfordringene underveis og resultatet er krystallklart og stabilt vann. Nå skulle jeg bare hatt noen som kom over å kunne være bærehjelp, da akvariet fortsatt står bak i bilen Men det løser seg nok veldig snart.
240 liter på plass i stua
Her ligger det bildet av det nye, men så langt tomme akvariet. Bildet er tatt vedsiden av 55-literen, så ja, jeg gleder meg veldig til å komme igang Tips om spennende fisker mottas med takk. Nå skal jeg kose meg i jula. Substrat og termostat er på vei i posten. Og i helgen er det ut på jakt etter stein.
Tetratec ex1200...jeez
Etter å ha sølt ut kanskje 5-10 liter vann i et forsøk på å få tette skiten... Dagens store spørsmål... tør man nå å legge seg... vet ikke om tillitten er på topp mellom meg og tetratecen akkurat nå... men etter å ha fjernet noen filterkuler tror det var litt mange i den kurven, rengjort pumpehjulet og bannet over snittet mye, så har den vært tett nå en stund... siden jeg ikke har fisk i vannet ennå, så tror jeg rett og slett at jeg slår den av i natt, så jeg kan sove godt i det minste...

Legger ut bildet av det nye karet i løpet av et par dager.
Hei,har selv et akvarium på 240l, blir gøy å se hvordan ditt blir etterhvert lykke til med pumpen, håper den holder seg tett
Bilder fra oppstarten av 240-literen
Jeg har lagt ut en del bilder her

Pumpen har holdt seg tett i 2-3 timer nå, men jeg tror ikke jeg sover godt med pumpa på før jeg har fått byttet pakninger... Kjente at lykkefølelsen over å få "skikkelig" utvendig filter fort ble ødelagt og lengselen etter et godt innvendig filter begynner å melde seg... men jeg får se det an. Produktet er forhåpentligvis konstruert for å være tett, så da må jo det gå an å få til.

frodeh
Jeg har lagt ut en [URLBLOCK1] Pumpen har holdt seg tett i 2-3 timer nå, men jeg tror ikke jeg sover godt med pumpa på før jeg har fått byttet pakninger... :) Kjente at lykkefølelsen over å få "skikkelig" utvendig filter fort ble ødelagt og lengselen etter et godt innvendig filter begynner å melde seg... men jeg får se det an. Produktet er forhåpentligvis konstruert for å være tett, så da må jo det gå an å få til. :D


Det så veldig bra ut stilig med "skogen".
Da vil kanskje nye pakninger løse problemet. For å få litt sjelefred, kan dun sette pumpa i en stor balje, og så lage et lite hull i inntaksrøret rett under vannoverflaten. Da vil ikke pumpa trekke vann dersom vannstanden synker. Hullet kan plugges igjen etterpå med akvariesilikon, men er forsåvidt en bra lekkasjeforsikring ellers også. Men funker jo dårlig hvis vannstanden varierer mye av andre årsaker.
SilverShaded
Da vil kanskje nye pakninger løse problemet. For å få litt sjelefred, kan dun sette pumpa i en stor balje, og så lage et lite hull i inntaksrøret rett under vannoverflaten. Da vil ikke pumpa trekke vann dersom vannstanden synker. Hullet kan plugges igjen etterpå med akvariesilikon, men er forsåvidt en bra lekkasjeforsikring ellers også. Men funker jo dårlig hvis vannstanden varierer mye av andre årsaker.


Det pipler bare ut av den i kveld, men nå kommer det snart nye pakninger. Hull i slangen det var noe å tenke på ja, sånn generelt med tanke på uhell så er det vel bedre med noen få liter på gulvet enn 100 Det var et godt råd. Takk.

Nettopp...og med en balje (hvis man mistenker at det er fare på ferde) i tillegg blir det null søl.
Husk litt vaselin på pakningene når du installerer dem, da .
Tilfeldig bekjentskap
© J.M
Reklame for plussmedlemskap