Planter og reker til stjernedanio/celestio pearl danio akvarium

Inaktiv bruker
Jeg har tenkt å ha et akvarium med stjernedanio fisk. Har lest at de liker mose veldig bra, da de legger egg på mose iallefall. Jeg er også interressert i å ha reker, da de spiser alger, og til og med avføring fra fisk!

Noen planter jeg bør ha, eller noe annet som er en must?

Jeg bør kanskje ha Cherry Red Shrimp, da de er forholdsvis greie å ha med å gjøre.

Jeg vurderer et 45 liter akvarium, med en liten stim stjernedanio.
Javamose er fint når man har reker, ja De holder mosen ren og pen og plettfri.

Jeg tror ikke du kan regne med at rekene får formert seg så veldig mye i et akvarium med stjernedanio, da disse vil spise de bittesmå rekeynglene. Rekeyngel er svært små når moren slipper kullet sitt, og får godt plass i munnen på en danio.
Men hvis du får rikelig med mose etterhvert som den vokser, vil det kanskje bli mulig for en og annen rekeyngel å vokse opp likevel, i skjul for sultne munner

Det kan være lurt å skaffe seg en buskete stilkplante, da stilkplanter ofte vokser raskt og ofte er veldig gode å ha med hensyn til å suge opp avfallsstoffer som nitrat fra vannet. Det hjelper på å holde algebestanden nede. Kan tipse om en svært fin og lett stilkplante; H. zosterifolia Veldig pen å se på. Den er til salgs av og til på annonsedelen av AF. Sjekk der, eller lag evt en annonse om Ønskes kjøpt.
Det finnes selvfølgelig drøssevis av stilkplanter man kan velge mellom, dette var bare forslag om èn av dem.
Inaktiv bruker
takk for plantetips

Jeg har forandring i planene..

Det blir så jeg setter opp et 25 liters akavarium. Det er 40x26x26 cm, med en liten luftpumpe, Eheim 2006 filterpumpe, samt varmekolbe. Jeg har mørk grå smågrus, med innslag av rødt, til bunnen.

jeg har sett at stjernedanio svømmer ganske mye, og heller mot å ha en liten stim "Boraras Maculatus" istedet. Eventuelt en annen Boraras art. Regner med det er den beste nano-akvarie fisken, da de andre for blir for stor. Kan det fungere å ha et Cherrybarbe-par i tillegg til en liten stim boraras?

Jeg synes også Dvergkardinal er veldig pen. Er den egnet til 25 liter? Eller blir det kaos med yngel.. Kan det fungere å ha et dvergkardinalpar sammen med en stim boraras Maculatus/Dvergrasbora, eller en kampfisk sammen med en liten stim?

Blir glad for forslag

Jeg synes ikke en 25 liter er egnet for mer enn en type fisk ad gangen. Det er et bittelite kar... tenk på det
Har forslag til en fargerik men knøttliten art; Boraras brigittae! Moskito-rasbora som den også kalles. Den er utrolig fin.
Inaktiv bruker
Ja, tror jeg vil ha den mosquito-rasbora versjonen. Men hvis du vet.. Er Boraras merah mindre egnet for 25 liter enn mosquito-versjonen?

Tenker at det er greiest med den typen som kanskje er minst stim-preget. Las at Boraras-merah gjerne skulle være 20 stk i stim.. Boraras merah hadde pen oransj-farge iallefall, muligens litt penere enn mosquito.


Tror jeg kjøper 8 stk til å begynne med, så får jeg se om de får yngel, eller om noen går dukken.


Har tenkt å ha "algeball-kuler" (har bestilt på internett) og for eksempel den stilk-planten du nevnte i tillegg, samt mose på bunnen. Kan hende jeg har i noen Cherry-reker også. Vet ikke om jeg er så begeistret for sneglene som finnes, egentlig, som mange har i slike små nano-akvarium
Inaktiv bruker
Nå las jeg netopp selv at Boraras Brigittae er litt større enn Boraras merah, så da tror jeg at jeg vil ha Boraras Brigittae
Inaktiv bruker
Jeg har en Eheim 2006, eller Eheim 45 pickup, som den også heter.
Jeg lurer på om den tåler å være påslatt når den ikke er senket i vannet?


Jeg hadde en Rena225 pumpe før, som ikke tåle å være påslatt uten vann, iallefall, da motoren ville gå istykker.
Jeg tror ikke de er designet for å tåle det, de går varme og kan gå i stykker hvis de går tørt.
Jeg vet ikke om noen filter som tåler og være påslått uten å være senket i vannet, og jeg ville ikke tatt sjansen på å prøve hvis jeg var deg.
Tilfeldig bekjentskap
© Rita Aspevik
Reklame for plussmedlemskap