Størelse på akvarie?

Tenkte kan noen hjelpe meg her forstå hvordan skal jeg velge fisk på størelser av akvarie.pga.jeg har nå 2 stk.på 160 l.men de er foreksempel forskelige i form en er høy og small og andre igjen er lav men lang . Da liksom i den enne virker mer plass en i den andre.Første akvarie hadde jeg 8 kantet 60 l den var liten i diamter men velgig høy,synnes at fisk trivdes ikke der,men når jeg fikk en en 60 l firekantet så at fiskene trivdes der mye bedre.som også ser jeg at dere sier at diskus trenger ca.250 l men i fiskebasen leste jeg 180 l.og da hvor mange kan jeg oppi der.Leste her på forum at noen har i 250 l 6-10 diskus.men en som hadde diskus i 120.l 4 stk.alle svarte henne at det er alt for litten. men hvis du deler fisk på litter av van blir jo samma!Derfor jeg forstår ikke det der.Håper noen kan hjelpe meg med svar og at dere forstå hva jeg lurer på!!!!!!!
Du er inne på et tema som er veldig vanskelig, og som det ikke finnes korrekte svar på, derfor finnes det mange meninger også.

Et langt akvarie er "større" enn et høyt akvarie, da fiskene har lengre plass å svømme på. De fleste fisker gjør bedre nytte av lengde enn høyde, fordi det gir bedre svømmeplass.

Diskus er en stimfisk, og skal derfor holdes flere sammen. Derfor blir 120 liter for lite, fordi det ikke er plass til mange nok diskuser til at de får en stor nok gruppe. Diskuser bør være minst 6 stk sammen, gjerne 10 eller flere. Unntaket er et etablert lekspar.

Ellers finnes det få eksakte mål for når et akvarium er "fullt", eller for lite for en type fisk. Det kommer ann på veldig mye, bl.a. filterkapasitet, akvariets form, innredning og mange andre ting.

Det viktigste syns jeg er å sørge for at fiskene har det best mulig i fangenskap, dvs at de får god plass, rent vann, artsfrender dersom det er naturlig for den arten, og rett type mat. Det er MYE bedre med få fisker i et stort akvarium enn for mange fisker i et for lite akvarium.

ikke sant det forstår jeg.som også ser at noen fisker er mer aktive fisk enn andre!
I dnt enne akvarie som jeg har 125 l. 4 stk. Labidochromis caeruleus Golden de er ca.3-4 cm store.Men her på akvaforum leste at de må ha minst 200 l. Men tenker at med de 4 fisker som jeg har nå akvarie ser nesten tomt ut. Har de virklig ikke nok plass.

zaika
I dnt enne akvarie som jeg har 125 l. 4 stk. Labidochromis caeruleus Golden de er ca.3-4 cm store.Men her på akvaforum leste at de må ha minst 200 l. Men tenker at med de 4 fisker som jeg har nå akvarie ser nesten tomt ut. Har de virklig ikke nok plass.

Du tenker litt for mye på fiskens fysiske størrelse i cm. Men det er mer enn størrelsen som avgjør hvor stor plass en fiskeart bør ha. Det er atferd og territorie-krav, aggressivitet og om den danner par eller går i grupper osv. To hissige fisker som danner par, kan gjøre livet virkelig surt for resten av gjengen og jage dem uopphørlig til de dør av stress... bare fordi akvariet var så lite at de jagede ikke fikk kommet seg langt nok unna til at jegerne var fornøyd med å ha fått dem ut av veien.
men har dere noen forslag ,hva kan jeg ha i et 160 l.jeg har et akvarie med Labidochromis caeruleus Golden der bor 4 stk,og ingen andre fisker.Da har jeg en på 60 l hvor bor 6 nigeria killi ! i de to akvarier har jeg inger maller,vet ikke om jeg trenger,eller hvis trenger hvilken type kan jeg oppi der!Eller hvordan er med snegler,spiser de mattrester og alger også aldri hatt de!Og da her jeg en p 160 l hvor bor 6 stk. L144 og 4 stk.Corydoras men siden de alle er bunnfisk akvarie ser tomt ut.Men jeg har ikke lyst på gypier.eller platier .Hva kunne vare forslag, noen fisker som er finne med farger !!
Tilfeldig bekjentskap
© Håvard Støre Andresen
Reklame for plussmedlemskap