Sopp!

Inaktiv bruker
Hei, min nøkkelhullciklide har fått et lite sår som det har kommet sopp i, den virker fortsatt frisk. Hva skal jeg gjøre for å bli kvitt sopp. Kan akvariesalt funke.

Håper på svar
Inaktiv bruker
bynn med å bytt vann.
Esha 2000 er en medisin mot sopp. Den skader ikke filterbakteriene.

Jeg har ikke egen erfaring med å kurere soppangrep med salt, men det gjøres i blant. Soppsporene liker ikke salt. Men, istedenfor å salte hele akvariet, kan man ta ut den gjeldende fisken og gi den et opphold i en bøtte med saltet vann (blandingsforhold vet jeg ikke, men det burde man kunne google frem) noen minutter ad gangen et par ganger om dagen, og så sette den tilbake i akvariet mellom slagene. (skal se om jeg klarer å google frem en "bruksanvisning" på det til deg) Siden oppholdet i bøtten er så kort og det ikke er hensyn til akvariet å ta, kan man nemlig øke saliniteten (saltinnholdet) på vannet som brukes til behandlingen. Derfor kan saltbad i bøtte være greit å bruke i blant. Jeg har lest om det på Corydorasworld (engelskspråklig forum for betalende medlemmer)

Du kan ta en q-tips og pirke bort "bomullsdotten" med sopp hvis det er en tydelig dott som står ut fra såret der, så får du fjernet mye av det. Det beste er om du får dynket antisoppmedisin på q-tipsen først, så såret får "intensivbehandling" samtidig.

Som Spock sier, bytte vann er lurt. Bytt ca en tredjedel av vannet daglig i noen dager fremover, inntil du får tak i medisin. Skal du bytte vann når det er medisinert, må du huske å tilsette samme mengde medisin i karet igjen som erstatter det du tok ut ved vannbyttet, så doseringen opprettholdes i karet.

Har du tatt noen vanntester i det siste? Bytter du vanligvis vann regelmessig, og hvor ofte gjør du det i så fall?
Jeg søkte på "saltbad" i forumet her, og etter hva jeg kan finne, så foreslås det et saltinnhold på 0,6 til 0,8 % i vannbøtten, og ha fisken der i maks 20-30 minutter. Men det er litt uklart, hvor lenge en ferskvannsfisk kan tåle så høyt saltinnhold, så kanskje bare et minutt er nok.
Man skal IKKE forlate bøtta mens behandlingen pågår, man må sitte der og holde øye med fisken hele tiden! Hvis fisken begynner å falle over på siden eller legger seg over, er det på tide og avslutte saltbadet og sette den tilbake i akvariet øyeblikkelig.

Søk på ordet "saltbad" eller "saltbehandling" selv og les en del av trådene du får opp som treff, så får du et bredere og bedre "beslutningsgrunnlag"
2-4 ss salt per 100 liter, i kombinasjon med dobbel dose aquasafe fungerer som regel, avhengi av hvordan tilstand fisken er i. ( ikke bruke aquasafe, men jeg gjør det fordi det er fint for slimhinnene på fisken i forbindelse med sykdom og stress).

Bruker Jozo Havsalt kjøpt på matbutikken, i store sekker. Tar meg ikke råd til å kjøpe det saltet som finnes i dyrebutikkene pga forbruket - men om behovet ditt ikke er så stort så går det jo ann.

Å ta ut fisken for å gi den et saltbad - har jeg litt dårlige erfaringer med. Det er stressende for fisken å bli flyttet på, så jeg foretrekker å behandle fisken i akvariet den går i, i alle fall om det bare er snakk om små skader og mindre angrep av sopp.
Min erfaring er at et lett angrep av soppinfeksjon ofte kureres med hyppige vannbytter. Har sykdommen fått tid til å utvikle seg er litt salt i vannbyttene effektivt, eller så er eSHa 2000 å anbefale.

Jeg bruker salt-tabletter som løser seg langsomt opp i akvarievannet, og det er enkelt å tilpasse dosering med disse. En sekk koster heller ikke så alt for mye, og for mitt behov holder sekken i årevis
Inaktiv bruker
Takk alle sammen, nå er den borte!!!
Inaktiv bruker
hvordan kurerte du sopp overnatta?
Tilfeldig bekjentskap
© OME
Reklame for plussmedlemskap