Ny kjøpt akvarie :)

Hei alle sammen
Eg er ikkje ny i gamet, men nyskjerrig og liker å lære mye mer
Har hatt eit 85L akvarie siden eg begynnte med akvarie for ca.18 år sidan
Men benyttet nyårets billigpriser og kjøpte meg eit KVITT rå stilig Juwel Rio 125L, har innredet med sort sand??!! >Tror det blir stilig?!
Men lurer på om noen andre har lignende størrelser, og er nyskjerrig på innredning, kan dere dele evt. bilder??
Og jeg ble rådet med å sleppe nedi reker etter en uke ca. etter planting av planter. Hva er best som algespisere?

Mvh. Bjørnar
Inaktiv bruker
Gratulerer med nytt kar men.
Ikke glem innkjøring og at reker krever GODT innkjørt akvarium.
Bjørnar Hellesund
Hva er best som algespisere?


Reker ville jeg ikke puttet i karet så kjapt, da de som regel krever godt innkjørt kar. Et unntak kan kanskje være Kirsebærreke. Den synes jeg er ganske så hardfør. (Her tenker jeg at du har et ferdig innkjørt kar.)

Algespisere kan være så mangt. Både reker, snegler og maller er gode algespisere, og det kan variere på hvilken alge som foretrekkes. Det viktigste er at du velger noe som passer inn med karstørrelsen din, vannverdier og fiskene du har.
Bjørnar Hellesund
Eg er ikkje ny i gamet, men nyskjerrig og liker å lære mye mer :) .........

Med et splitter nytt akvarium i hus, tar det litt tid å få innkjørt akvariefilteret, før fiskene kan komme i. Det tar ca en måned å innkjøre et akvariefilter fra scratch.
Det er lurt å skåne fisken for å være i akvariet denne perioden, da det er giftig vann fullt av ammoniakk og nitritt. Anbefaler at du tar deg tid til å lese litt om innkjøring her på forumet. Det er flere måter å gjøre det på. En av dem er faktisk ved hjelp av salmiakk (som inneholder ammoniakk, som vi trenger til innkjøring)
LES artikkelen om fiskeløs innkjøring ved hjelp av Salmi her - verdifull lærdom!

Bjørnar Hellesund
Og jeg ble rådet med å sleppe nedi reker etter en uke ca. etter planting av planter. Hva er best som algespisere?

Reker kan være ganske ømtålige og dør lett om ikke alt er som det skal mht vannkvalitet, så det er absolutt ikke det første jeg ville satt ut i et akvarium, og ikke under innkjøringen. Da risikerer man bare å kaste bort de pengene de kostet.

Som algespisere i en 125 liter kan du (når akvariet er innkjørt) bruke en gruppe med Otocinclus ("Ottoer") eller et par med Ancistrus. Sammen med en gjeng f.eks. kirsebærreker, utgjør de en fin arme med algespisere.
Inaktiv bruker
Obs!
Dyrebutikkene kan komme til å prøve å prakke på deg diverse vann forbedrings og klargjørings middel. som oftest er det bare tull. Innkjøring ta lang tid som du sikkert vet, men så er jo tolmodighet en nøkkel i dette gamet.
De kan også komme til å prakke på deg store fisker, pass på at fiskene passer til ditt akvarium og at dem passer sammen i hht, vannverdi, teretorie, og andre beov.
Spock
Dyrebutikkene kan komme til å prøve å prakke på deg diverse vann forbedrings og klargjørings middel. som oftest er det bare tull. Innkjøring ta lang tid som du sikkert vet, men så er jo tolmodighet en nøkkel i dette gamet. De kan også komme til å prakke på deg store fisker, pass på at fiskene passer til ditt akvarium og at dem passer sammen i hht, vannverdi, teretorie, og andre beov.


Iallefall må bør du spørre her først
Tilfeldig bekjentskap
© Aqva Terra Eco Tours, Felipe Cantera
Reklame for plussmedlemskap