Tangsnella's akvarier

Jeg fikk mitt første akvarium sent i august 2012.
Da hadde jeg aldri eid akvarium før. Min nærmeste erfaring med akvarium var å fange bergnebb fra svabergene i Kragerø på sommeren, og samle de i ei bøtte. De var naturlig nok døde når vi sto opp dagen etter. Dette har heldigvis satt en så pass stor støkk i meg, at jeg har stor respekt for vannverdier. =)

Jeg har ingen romantisk historie om hvorfor jeg begynte med akvarier. Jeg har aldri sett noe særlig på akvarier i butikken. De var kjedelige. Jeg kjente heller ingen som drev med akvarier. Bare et par stykker med små gullfiskboller, med en 2-3 slørhaler som lå å gispet i overflaten. Jeg kunne knapt tenke meg noe mer kjedelig.

Jeg likte hunder, katter, marsvin, hamster, kaniner osv. Altså dyr med pels. Til nød fjær. Så langt har jeg klart å utvikle allergi for hunder, katter, kaniner og fugler.
Da ga jeg opp dyr. Men jeg er veldig glad i dyr, og et hus er ikke et hjem uten dyr!

Så jeg kjøpte meg mitt første akvarium en augustdag 2012. Det var en startpakke på 112 liter. Det tok ikke lang tid før jeg ikke syntes akvarier var kjedelig mer, og fisker kunne jo faktisk være søte!! Tenk det!! Spesielt corydoras!

Nå er vi helt i starten av 2013, og jeg har fortsatt 112 literen. Og en 30 liter med reker, en 20 liter med kampfisk, en 160 liter og 4 andre akvarier jeg ikke får plass til. Vi bor 2 stk i en 38 kvadrat stor leilighet, så plass er mangelvare... ( Men jeg har garantert ikke satt opp mitt siste karr her. Sa noen litersyke...?)

I løpet av disse 4-5 månedene har jeg lest mye, mye her på Akvaforum. Og lært masse! Jeg fant denne siden så pass tidlig, at "hjelp, fiskene dør" Og "5 gullfisk i bolle, kan jeg ha fler" har jeg heldigvis klart å unngå.

Så det var meg.
Så får vi se om jeg skriver noe mer i denne tråden etterhvert. =)

Bilde 1: 112 liter
Bilde 2: 30 liter
Bilde 3: 160 liter
Panda-egg!
Plukket 4 panda-egg ut av akvariet i går. Mulig det er fler nedi der et annet sted, men siden det er første gangen, så tok jeg bare disse 4. Det var litt klønete å få de løs fra mosen. De hadde klistret seg fast dyyypt inni mosen. Håper jeg ikke ødela dem, men det får evnt tiden vise. Ville ikke legge hele mosen i klekketanken, da jeg ville ha mulighet til å følge med underveis. I dag er de fortsatt gyldne og fine, så har håp om at de er befruktet alle sammen.

Dette blir en gylden mulighet til å teste denne Easy Breeding Box som jeg kjøpte mtp evnt oppdrett av corydoras. Den har et rør ned i hovedkarret, som kontinuerlig suger vann opp i tanken, også renner vann ut igjen på andre siden. Det eneste jeg stusser litt på, er om kun overflatevannet blir skiftet ut...? Hva med det helt nederst...? Pga plassmangel i vårt 38 kvadrat store krypinn, så håper jeg dette funker. Så slipper vi å ha oppdrettstanker plassert... Eh... På stuebordet. Det er eneste ledige flate her! Alt sammen drives av en luftpumpe. Jeg bruker Eheim 200 Air.

Da får vi bare krysse fingene her, og se om det blir noe av disse eggene. Det har vokst opp en liten panda på egenhånd i det andre karret, så det er håp. =)
Nye beboere i 160 liter'n!
På lørdag kjøpte vi litt nye fisker. 8 stk Corydoras aeneus albino, og 6 stk Corydoras duplicareus. De ble satt til akklimatisering i hver sin boks hengende på karret. Sjekket ph i vannet de kom i, og det var ganske likt her, så etter ca 1 time slapp vi de uti. Det var skikkelig gøy å se de stime rundt alle sammen, og pandaene ble visst revet med de også, for de stimet med de nyankomne. =) Både albinoene og duplicareusene er unge fisker, så de får få god mat, så de vokser seg store og friske. Jeg har aldri satt inn så mange fisk på en gang før, så får følge med på vannverdiene fremover. Karret ble satt opp for ca 6 uker siden, så vi får se... Jeg ønsket meg duplicareus, og når de hadde disse inne, så måtte jeg slå til. Og min akvarieassistent hadde stått å forelsket seg i albinoene, så da måtte de også få bli med. Jeg vet ikke helt hva jeg syntes om disse, men alle corydoras er herlige skapninger, så jeg blir nok begeistret for disse også. De gjør iallefall karret livlig, der de stimer opp og ned og rundt og tar sats og deiser ned under en av røttene.

Den lille pandayngelen som ble igjen i 112 literen når pandaene flyttet, fikk flytte etter i dag. Den kan jo ikke være helt alene, stakkars...
Flott tråd
Fine bilder, akvarium og corydoras
lite spørsmål:
Hvor mye kostet breeding boksen, og er du fornøyd med den?
Hei Henrik. =)

Takk for kommentar, og hyggelig at du likte akvariene mine. =)

Ja, jeg er veldig fornøyd med easy breeding box. Jeg fikk den anbefalt av en som driver med corydoras i stor skala. Jeg har kun klekket egg i den en gang, og det gikk veldig fint. Den er og veldig praktisk å bruke til akklimatisering av nye fisker også. Den kosta meg rundt 160kr, inkl porto. Han jeg bestilte fra sendte fra Hong Kong, og det tok ca 10 dager. Den er vel verdt å prøve.

Legger ved en link til selgeren jeg handlet med; Easy Breeding Box

Død corydoras... :(
Oppdaget i dag ved fôring, at en av albino-coryene lå helt urørlig borti et hjørne. Dyttet forsiktig i den, men skjønte fort at den var død. Det er den første coryen som har dødd her. Jeg ble litt bekymret, og tok straks en "vareopptelling". Alle andre levde.
Testet samtidig vannet, og verdiene er der de skal være, både ph, no3, no2 og kh.
Har jo hørt om at fisk kan dø etter et par dager etter innkjøp pga stress ved flytting osv, men har ikke opplevd det før. Heldigvis.

Er det noen som vet om albino corydoras er ekstra skjøre...?

Dette er jo faktisk fisk som har blitt avlet frem med en genfeil... Jeg er i utgangspunktet litt skeptisk til slik fremavling, men samboeren ville (!!!) ha disse med hjem.
Tilfeldig bekjentskap
© Carl Peter Laursen
Reklame for plussmedlemskap