Algespiser

Inaktiv bruker
Hei, er det noen algespisere som ikke er maller og som er enkle å få tak i på en dyrebutikk?
kanskje denne er noe for deg:

Ser den ofte i dyrebutikker
Inaktiv bruker
Ja har tenkt på den, men håper på noe fra sør-Amerika. Skreiv ikke det først, er litt stressa for jeg skal kjøpe fisk i morgen
Inaktiv bruker
Black molly spiser alger.
Spock
Black molly spiser alger.
Black Molly spiser også alt annet av planter i karet, så vil nok ikke anbefale den. I tillegg vil den ha vann med litt høyere PH en dei fleste Sør Amerikanere.
Inaktiv bruker
Molly er fra sør-amerika. Uansett, vi vet hverken vannverdi eller størelse på karet,
Hvilke planter eller hvilke andre fisker som går/skal gå der.
Da er det kanskje en god idè å spørre om det først da
Inaktiv bruker
heheh, ja. så kan man jo også spøre, hva er galt med maller? :p
Inaktiv bruker
Ph 6,8. Det er det eneste jeg vet for på dyrebutikken sa hun som var der at ph-en var 6,8 og hun sa at alt annet var bra. Hadde tenkt til å kjøpe testsett men hun sa at det ikke var noe vits for jeg kunne bare komme ned med vannprøver ned dit. Så det er derfor jeg bare veit ph-en. Men jeg har akkurat hat hvitprikk i akvariet og skulle behandle med akvariesalt, men siden jeg hadde maller sa han på dyrebutikken at salte var bedre men jeg kunne ikke bruke det fordi jeg hadde ancistrus. Så jeg måtte ha oppi noen dråper av noe som ikke var like bra. Men jeg fikk vite at akvariesalt var forebyggende mot hvitprikk, men kan ikke bruke det på grunn av ancistrusen. Det er derfor jeg vil ha en algespiser som ikke er malle, for da kan jeg bruke akvariesaltet til å forebygge hvitprikk, og egentlig forebygge mot masse annet og.
Hva skal du med salt i et ferskvanns akvarie? Bare tull å drive med det saltet egentlig.
Ja det hjelper mot noe sykdom, men hvis du kjører en kur med medisin f.eks Esha Exit/2000, så har du også en effektiv stopper for mye
Du trenger ikke drive og ha SALT i vannet, det er vel ferskvannsakvarium du har, ikke sant? Meningen er at ferskvannsfiskene dine skal trives, ikke tvinges til å tåle og svømme rundt i halv-salt vann.

Du hører litt for mye på de merkelige rådene du får av butikkpersonale. De har ikke akkurat peiling, når de fraråder deg å kjøpe egne vanntester og påstår at du bruke og kjøpe det svindyre saltet de har i butikken sin.
Å få fiskene til å trives og stelle pent med dem, gi dem et rent og stressfritt miljø, er forebyggende mot sykdom. Ikke salt! Det er bare tull og gammel overtro som henger igjen fra 70-tallet og eldre.
Salt forebygger ikke "masse annet også". GODT STELL forebygger sykdom, enkelt og greit

Ferskvannsfisk trenger IKKE salt. Kort og greit.
Og riktig medisin hjelper bedre mot hvitprikk enn salt gjør.
Inaktiv bruker
Ikke frekt ment men jeg velger å tro på butikken om det med salte. Jeg har allerede kjøpt det. Og jeg tenker: Vis det kan hjelpe mot sykdommer, så må det være forebyggende. Og sjefen på butikken bruker det han også i akvariene hans, og der har det vert mange fisker som har lagt egg. Så jeg tror dem trives med det å. Men synes dere at vannbytte, variert kosthold, stort nok akvarium og bra filtermedia det beste for å forebygge mot sykdom. Kom hjerne med opplevelser med masse bra stell VS salt.

Jeg har kanskje ikke sagt grunnen hvorfor jeg vil forebygge mot sykdom
For noen dager siden var vi noen dager borte. Når vi dro hjemme fra var alt bra i akvariet. Men så kom vi hjem og der lå de fire dø fisker, og de andre var fulle av hvitprikk, men det var juleferie så butikken var stengt. Så neste dag kom jeg meg fort til byn, så kjøpte jeg avkariesalt for å forebygge mot sykdommer seinere og en annen type medisin fordi jeg ikke kunne bruke salt på grunn av ancistrusen. Så når jeg kom hjem var det oppi med medisinen. Så til slutt endte det med at 10 av fiskene døde. Men da jeg ble ordentlig sur var når jeg kom inn på dyrebutikken så jeg at akkurat det avkariet jeg kjøpte fisker av noen dager før hvitprikken kom, var det masse hvite prikker på fiskene!!! Den j..la sjukdommen hadde kommet fra dyrebutikken!!!!!!!!!!!!

Og det er derfor jeg vil forebygge mot sjukdommer.
Og karet er 120 liter
Forresten ble det ikke noe fisk i går fordi de hadde bare ancistrus inne
Den erfaringen jeg har er at Esha Exit er best mot hvitprikk. Enkel og grei i bruk og snill mot filterbakteriene. Salt hører forøvrig ikke til i et ferskvannskar. Dyrebutikkene vet å sko seg på nybegynnere, det er dessverre intet nytt.. Men det er mange her inne som sitter på årelang erfaring på denne flotte hobbyen, bruk de og hør på de
Så du velger å tro på butikkens råd om at saltet deres er så bra mot hvitprikk, men likevell så florerte det av hvitprikk i butikken?
Det er jo litt rart, hvis saltet er så forebyggende. Eller kan det være at de ikke bruker saltet selv? *Jeg må undre*

Ikke frekt ment, men jeg synes det er en tøvete tankegang å velge fisker fordi dem tåler at du har salt i vannet. Skaff deg Esha Exit så trenger du ikke tenke på salt engang, og du kan ha akkurat de fiskene du vil (som passer i karet vel og merke)
Med esha exit og esha2000 ilag så er man rusta mot det meste.

Jeg synes du burde bruke noen timer på å lese litt om akvariehold før du bynner å stresse med å kjøpe fisk du ikke har lagt til rette for.
Når fisken går i feil vannverdier, så blir den stresset. Stress reduserer imunforsvaret som igjen kan resultere i sykdom og død. Fiskehold er en komplex hobby. Og den som ikke gidder å sette seg inn i det vil nok ikke lykkes i det lange løp.

Hvis du tenker deg om, så er alle råd du får her gratis. Vi har ingen grunn til å gi deg feil informasjon. Mens butikkene derimot, de lever jo av at du kjøper ting. At fiskene dine blir syke og dør tjener jo butikken flesk på. Det saltet var neppe spesielt billig, og når fiskene dine dør, så kommer du jo tilbake for å kjøpe nye.
Olav Ravnaas Lien
Kom hjerne med opplevelser med masse bra stell VS salt. --- Den j..la sjukdommen hadde kommet fra dyrebutikken!!!!!!!!!!!! Og det er derfor jeg vil forebygge mot sjukdommer. Og karet er 120 liter:) Forresten ble det ikke noe fisk i går fordi de hadde bare ancistrus inne:(


Bra stell innebærer også at man IKKE kjøper fisk i en butikk og slipper dem direkte ut i selskapsakvariet. Man lar dem gå i et karantenekar i noen uker, slik at eventuelle sykdommer de har med seg ikke skal smitte friske fisker. Det gjør det også mye enklere å behandle sykdommer som eventuelt måtte dukke opp.
Inaktiv bruker
Takk alle sammen!
Ja det er litt dumt å velge fisk ut i fra saltet
Da kjøper jeg ikke salt en gang til.
Jeg har ALDRI brukt salt, og har aldri hatt sykdom :P
Inaktiv bruker
Men hvor skal man ha et karantenekar?
Har ikke plass til et kar til.
Inaktiv bruker
Christian K
Jeg har ALDRI brukt salt, og har aldri hatt sykdom :P

jeg bruker MASSE salt, hele 33.3 gram pr liter. ;P men det er kun i saltvannskarene.
Men ikke i Ferskvannskarene har aldri hatt sykdom.

(Btw, molly tåler salt veldig godt) heheh

Haha, ja sant nok! har no sett akvariet ditt på facebook, er no steike fint!


Så lenge du ikkje har kjempe dyre fisker, eller fisk av mengder er ikke karantenekar nødvendig synes no jeg.
Tilfeldig bekjentskap
© Janne Sogn Dahle
Reklame for plussmedlemskap