Discus i akvastabil markii 530l (side 11)

du har egg på eplesneglene di klekker etter ca 3/4 uker , la di henge der
di må ikke bli våte finn .
ellers alt bra i akvariet ditt nå ? mvh thomas
nå har vill sendingen med diskus kommet til norge , blir spenende skal ha flere selv
Ja jeg har fått med meg det Thomas, snakket med Geir Stokke igår, han skal sende bilder når de har fått roet seg litt. Tar seg jo ikke best ut etter en så lang tur.
Er de som, jeg håper er det bare å legge seg i selen å få solgt unna Stendkerdiscusen.
Blir spennende, mulig det blir en tur til Sarp. ganske så snart.
Kardinalene får være ifred Simen, scalarene ga opp å jage de etter et par dager og nå ser det ut som de er akseptert. Så mye som det fores her hjemme så ser det ut som de også har vokst den siste uken. Mallene er også mye mer framme og ser ut til å trives. Det største problemet med all foringsreskime er alger og uønska snegler. Må nok til Thomas å få tak i noen flere jegersnegler for de jeg har greier ikke å holde tritt.
Det er virkelig flott når en kardinal-stim fungerer i et slikt kar Finn Erik! Må også si at oversiktbildene er en fryd for øye

S
Takker for hyggelig kommentar Simen, men det tar nok litt tid før det blir akkurat sånn jeg ønsker det. Jeg plukker og fester stadig Anubias som flyter rundt i overflata. Ser fram mot at den fester seg og vokser til. Blir nok også et finere skue når større discus er på plass. Håper de lar kardinalene være når de evt. kommer... :0)
Jeg forer og forer, bytter vann og renser i karet det jeg orker. Discus annen fisk, snegler og alger vokser så det holder. Syntes nesten det ser ut som noen av discusene har blitt dobbelt så store, som det de var da de blei kjøpt for 18 dager siden. Jeg blei derfor litt forundret idag da jeg tok fram cm.mål og begynte å måle. Den største discusen målte ca. 7cm 6-7stk. Målte ca.6cm de fleste var nok i overkant av 5 cm 4-5 stk. var bare 3,5-4cm. Disse kunne nok ikke ha vært mer enn snaue 3 cm da jeg kjøpte de. Jeg fikk oppgitt at fisken var 5 cm når jeg kjøpte de og syntes de nå har vokst veldig. Nå er spørsmålet mitt: Når en oppgir mål på discus ved salg, skal de måles inklusiv halen eller bare kroppen? Målene jeg oppgir her er bare kroppen.
Det blei Sarpsborgtur idag, til Geir Stokke for å se på VF discusen jeg skal kjøpe.


Tror jeg også fikk påvirket litt slik at Geir blir en skikkelig Nikonmann.

Gruppen med 9 discus på siden rett bak, har fikk ny adresse......
Stavern.....
Må likevel vente ca. 14 dager før de får flytte hjem......;0)
[External Image]

Ser lovende ut dette
[External Image]


Her er det mange fine farger.
[External Image]
Takk for svært nyttig leksjon, Finn-Erik! Ser resultat av kunnskap og kvalitets-utstyr.
Bare hyggelig Geir nå må vi få se flere bilder!
Her er kansje noen karer du drar kjensel på.......
Du får sette deg ned og eksprementere med kamera nå.... ;0)

[External Image]

[External Image]




[External Image]
Fin denne karen også:


[External Image]
Har nettopp lest hele tråden din
Hei Finn, dette var utrolig spennende lesing, følte nesten det var som en spenningsroman hvor det toppet seg når det "smalt" i akvariet ditt.
Du virker å inneha en stor kompetanse rundt det å ha akvariet og jeg har lært en del av å lese alt du har skrevet, og ikke minst er du flink med ord

Gratulerer med vf diskus, de er flotte!!

Legger ved noen bilder siden jeg selv også har diskus, men tror nok jeg vil holde meg til Stendker siden jeg har inntrykk av at de er litt enklere å holde.
Takker for fin tilbakemelding ang. tråden Per Kristian. At den kan spre noe lærdom er jo ekstra hyggelig .
Det blir spennende å se hvordan karet mitt blir med VF discus.
Jeg er i gang med planlegging av et nytt " litet" kar for å få plass til Stendkerdiscusen. Planen er å selge unna det meste, men jeg har ikke hjerte til å kvitte meg med alle med en gang. Morro å følge med på hvordan de farger ut etter som de vokser til, ser ut til at flere av de kan bli fine eksemplarer av arten.












Det blei jo tatt noen flere bilder, ikke helt skarpe kansje da de blei tatt i full fart....


[External Image]


Her er alle ni samlet
[External Image]


[External Image]
jeg syntest de ser veldig flott ut Jeg har en litt mindre diskus selv, kanskje 12 cm som har hatt stor appetitt alltid. Men nå de siste 3 ukene spiser den bare mindre og mindre. Men den ser fremdeles fin ut, den er ikke blitt merkbar tynn. asosilal har den også plutselig blitt, den står mest alene vekke fra de 11 andre. Håper den kommer seg
Slike einstøinger er dessverre ganske vanlig i en discusflokk. Og min erfaring er at når de først har begynt å sture så er sannsynligheten for at de fortsetter med det ganske stor. De blir gradvis tynnere og sykere, men kan likevel leve i månedsvis med minimalt matinntak.

Jeg innbiller meg at det kan hjelpe å flytte disse fiskene til et annet kar med discus slik at de kan finne seg en plass lenger opp på rangstien i en annen discusflokk. Men det er vel de færreste av oss som har flere flokker gående.

Jeg sysler med tanken om å dele flokken min i to når de blir større og bytte fisker litt frem og tilbake dersom det er noen fisker som blir for dominerende eller som begynner å sture.

Sannsynligheter for at den discusen som er nederst på rangstien vantrives synes å være omvendt proporsjonal med antall discus i en flokk.

Beklager hvis dette var en avsporing i denne tråden, men jeg regner med at de som følger med her er interessert i diverse problematikk rundt discushold.

Fint om andre kan dele sin erfaring om tiltak for å redde hakkekyllinger eller individer som trekker seg tilbake og sturer, mens resten av flokken trives og har det bra.

Ingenting å beklage Geir.......
Her er det relativt høyt under taket, jeg takker for alle innlegg som kan berike tråden. Som du skriver, er det sikkert mange discusintereserte som har glede av erfaringer rundt slike ting.
Jeg mener å ha lest, at en stor om-møblering i karet pluss et påfølgende stort vannbytte noen ganger kan hjelpe i slike tilfeller og som du sier, øke flokken med et par individer.
Et karantenekar med en mindre "kammerat" er kansje også en tanke for å få opp selvtilliten og kondisjon til hakkekyllingen.
Geir Rolfsnes
Slike einstøinger er dessverre ganske vanlig i en discusflokk. ... ......... Jeg innbiller meg at det kan hjelpe å flytte disse fiskene til et annet kar med discus slik at de kan finne seg en plass lenger opp på rangstien i en annen discusflokk.

Jeg har flere ganger lest at den metoden stort sett ikke nytter....? For flytter man ut hakkekyllingen for å skåne han, så rykker bare en annen i flokken ned og får dens plass. Garantert. Så snart er det samme problemet igjen, men med en annen fisk altså.
Så det det blir hevdet at det vil alltid og uansett finnes et individ som får tildelt rollen som hakkekylling i en diskusflokk, uansett hvor mange hakkekyllinger man prøver å fjerne. Stemmer ikke det? (bare lurer)

Så det det blir hevdet at det vil alltid og uansett finnes et individ som får tildelt rollen som hakkekylling i en diskusflokk, uansett hvor mange hakkekyllinger man prøver å fjerne. Stemmer ikke det? (bare lurer)


Ja jeg tror du er inne på noe. Hvis man har et flokk med discus og ikke gjør endringer i flokken ved å tilføre nye eller ta ut noen fisker, så vil flokken sakte men sikkert reduseres. Og etter 3-4 år er det bare noen få igjen. Det har jeg dessverre erfart flere ganger.

Men min ide var at hvis man hadde flere kar med discus så kunne man rullere fiskene litt slik at hakkekyllingene reddes før det er for sent. Noen ganger er det "sjefen" man må fjerne for forstyrre rangordningen i flokken.
Størrelsen på karet og hvordan det innredes kan ha noe å si. Ved å lage gjemmeplasser og flere "avdelinger/plasser for mating gjør at det blir mindre rivalisering og knuffing ved matfatet. Selv passer jeg på at det kommer mat ned i hele lengden av karet, som er delt opp med tre naturlige spiseplasser.Jeg kan ikke huske det var noen hakkekyllinger sist gang jeg hadde discus. Vannkvalitet og ikke for mye lys har også innvirkning på stressfaktoren i et discuskar.
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap