Discus i akvastabil markii 530l (side 12)

Takker for all informasjon Jeg vil gå til innkjøp av et par nye fisk, så får jeg se om det hjelper.
Det var etter at jeg tok inn de 5 siste at den plutselig mistet interessen for mat. Den hadde tidligere den beste appetitten i karet og var alltid sulten. Rart at en fisk bare kan bestemme seg for ikke å ville spise mere. Den har daglig mat som synker til bunnen rett foran nesa på den, men den nekter å spise. Og det gjelder oksehjerte også når jeg forer med det hver 3 dag. Jeg har også ommøblert litt i kveld, men det er ikke så mye jeg får gjort siden den ene roten er så stor at den bare passer den ene veien den står nå, det ble nesten ikke merkbart det jeg gjorde.
Løft temperaturen et par grader til 30-31 grader Per Kristian, i tillegg kan du prøve å få tak i noe levendefor. Jeg har selv ikke foret med levendefor, men har lest at det kan trigge discus som ikke vil spise.
Google levendefor til discus så finner du sikkert noen forslag til hva du kan bruke. Røde mygglarver blir også brukt som en utvei, jeg vet det er mange som mener røde mygglarver kan dra med seg mye svineri. Det finnes i forskjellige kvaliteter, dårlig kvalitet kan være risikabelt å bruke i et kar med mye annen fisk. Et karantenekar som du kan flytte den over i er i så tilfelle tingen. Når du allerede har 11 discus og den sluttet å spise da det kom inn flere, er det nok lite sannsynlig at et par nye hjelper stort. Er fisken veldig mørk i fargen? Har du lagt merke til at fisken har blitt mobbet eller er det andre tegn på at fisken er syk ? Se link













Discusgranulat spises av hjertens lyst........




[External Image]

Mett ......nei,nei nei ikke enda.......snakk om apetitt og kulemage......
[External Image]

Redbackscalaren begynner å bli ganske så staselig, håper de kommer til å gå greit sammen med VF discusen. Har ikke lyst til å ta de også ut av karet nå......
[External Image]
nei, den er like fin i fargen som tidligere, og jeg har heller ikke merket noe til at den har blitt mobbet av de andre. Det er en del rivalisering mellom de større fiskene som har pågått i ca 1 mnd og som fortsatt pågår. Men har vel ikke sett noe annet enn at den blir jaget nå og da, men det blir egentlig alle sammen.
legger ved et bilde av den, det er den som er rød met hvite prikker på siden. Det er en flott fisk å se på fremdeles, men den har ikke spist på ca 2,5 uke (kanskje lenger)
jeg skal også prøve som du sier å heve temperaturen, men har to varmekolber av dårlig kvalitet. Jeg kjøpte dem fordi de var litt rimeligere enn andre 300w varmekolber. Og jeg betalte 200 pr stk, de er produsert i kina og merket er "Amazon". Jeg kan ikke se hva de er stilt inn på siden det bare er dugg på den plassen hvor gradene skal stå. Men har vanligvis rundt 29 grader så skal se om jeg kan få satt dem på høyere varme.
Det har skjedd litt forandring i kjellerstua denne uken, meningen var kunn å ha 530 literen med Stendkerdiscus ++. Men Lesere av tråden har vel fått med seg, at Sendkerne nå må vike plassen for 9 stk. VF discus som skal hentes hos Geir Stokke i morgen.

Jeg greide likevel ikke, sånn helt uten videre å gi slipp på Stendkerdiscusene, som nå er foret opp til omtrent dobbel størrelse av hva de var når jeg kjøpte dem.
Løsningen blei å kjøpe et Akvastabil kubekar som nå har fått plass ved siden av 530 literen. I kuben har jeg montert inn et blåmattefilter 30 x 70 cm med 5 cm tykkelse i det ene hjørnet, en Eheim sirkulasjonspumpe med regulering sørger for passe bevegelse i vannet, jeg fikk også plass til varmekolben bak matta i hjørnet. Med en luftepumpe og et par luftesteiner burde det gi gode vilkår for videre oppfording. Jeg har i tillegg satt inn noen røtter for å lage et miljø det ser ut som discusen setter pris på. Alle sammen blei flyttet over idag og selv om de ikke har den helt store plassen, ser det foreløpig ut som de trives.
Bilder kommer.....
Helt klart at kubekaret trenger nytt lys med en annen farge. Dette ser for brunt ut etter min smak, fargen på discusen forsvinner nesten helt. Morro å se at Stendkerne trives i et mindre hus også.
Jeg har fulgt nøye med på hvordan det går med nitrit og ph, da det er nystartet kar med mye fisk.
Det ser foreløpig ut til å gå bra 0 nitrit og ph på 7. Kikkstartet karet med MYE filterguffe fra sumpen og vann fra 530 literen.


[External Image]

[External Image]

Denne karen + en til L 128 blei med hjem fra Sarpsborg
[External Image]

Klokken blei 21.30 før vi kom hjem fra Sarpsborg med tre kasser fisk. ++
Så endelig var det igang med å åpne alle plastposer og avklimatisere den Grønne Royal flokken for østfoldvann og introdusere den for Farrisvann som vi er så heldige å ha i krana her i Stavern.
Klart discusen var mørk i fargen etter kjøreturen over dammen, men den så ut til å like seg godt da den kom ut av posene og opp i isoporkassa. Etter råd fra Geir Stokke brukte jeg ca. en times tid på å tilvenne discusen Farissvannet og løfte temperaturen opp til den jeg har i karet. Så ........ etter en "lang" ventetid var det endelig tid for å introdusere "selebritetene" for 530 literen, som for anledningen var blitt ommøblert. De kom oppi en etter en å virket veldig forundret over hva dette var for noe, Sannsynligheten er nok stor for at det er lenge siden de har hatt "møbler i huset"
Å flytte fra et umøblert hjem på østfoldsia, til et sirlig møblert leilighet i Stavern kan nok bli i overkant for noen og en hver. De brukte i allefall god tid før stresset la seg og de begynte å bli trygge. Klokken blei 01.00 før jeg kunne legge meg med visshet om at alt stod bra til nede i kjellersua........
Da jeg våknet idag var jeg ikke sein om å komme meg ned for å se hvordan det stod til...........
Bilder fra idag etter første foring med levende mygglarver:
[External Image]

[External Image]


[External Image]
























Et par bilder til tatt med blitz for å få fram fargene:

[External Image]


[External Image]




Så flotte de er, lykke til med nykommerne og jeg er sikker på at de vil trives i så fine omgivelser

Takker for det Rita, jeg syntes også de ser fine ut, regner med at de blir ennå finere når de har funnet seg til rette.

Tåler noen flere bilder....:0)













Slik ser det ut etter ommøbleringen:
[External Image]

[External Image]



[External Image]
Hei! Ser at du har fått fokus på utstillingsdiscusen (siste bilde). Ikke tvil om at hele gjengen er kommet til rette person og kar! Ønsker deg hell og lykke med både "gamle" og nye innvånere. Som vanlig, fantastisk kvalitet på bildene!
Takker for tilliten Geir, lover å gjøre det jeg kan for å få de til å trives. De ser veldig harmonisk og fine ut nå i kveld. Svømmer rundt, inn og ut av åpninger for å gjøre seg kjent i "mangroveslottet". Stripene er av det meste av tiden og de har begynt å spise discusgranulat. De var ikke like ivrige på granulat som de levende mygglarvene, men det gikk ned etterhvert.
Tredje dagen i Farrisvann og discusen begynner virkelig å vise fram fargene sine.

[External Image]


[External Image]


[External Image]
Noen bilder til:



[External Image]

[External Image]

[External Image]




Vakker fisk i romslige omgivelser, en fryd 8)

S
Ja selv en "Apistogrammamann" syntes vel dette er vakkert Simen.......
Helt klart Finn-Erik! Og med dine fotograf-evner, blir det jo full klaff... en majestetisk fisk indeed! Har forøvrig ingen planer om å konvertere. Nyter heller tråden din og den felles sunne galskapen 8)
Dersom du skulle konvertert og hatt like mange kar med discus som du har med apistoer er jeg redd du må bygge på huset Simen, skjønner det ikke er aktuelt.
Da hadde nok flere rom gått til det våte element ja 8)
Tilfeldig bekjentskap
© Karen Hansen
Reklame for plussmedlemskap