Discus i akvastabil markii 530l (side 3)

Flotte bilder! Liker denne scalare-varianten... og flottere skal de.

Simen
Finn Erik Helberg
Joda.....jeg har hele tiden sakt at jeg skal ha et selskapsakvarie med bla. scalarer. Discus går da fint sammen med scalarer. Disse er unger fra Red Back scalarer som har gått i et akvarie sammen med Discus i mange år. De er derfor garantert fri for sykdomen som scalarer skal være imune mot men som smitter til discus. Scalarer går jo også i naturen sammen med scalarer. Jeg har selv også hatt Altum scalare sammen med discus. Jeg har kunn 5 stk. Og tenker å ha 14-15 discus, slik at discusen blir den dominante i karet.

kommentaren min forsvant visst. Prøver igjen

Virker som det kan bli tett befolket i karet men jeg skal ikke kritisere. Viker som du har en plan og jeg er spent på fortsettelsen.
Sant nok, regner med at jeg kommer til å selge noe av discusen etterhvert som den vokser til. Vet heller ikke om scalarene får lov til å bli i karet når discusen har nådd voksen størrelse. Syntes ikke karet er dekorativt om det blir overbefolket, ønsker meg heller ikke noen fiskesuppe med et utall av forskjellig fisk. Foreløpig skal ihvertfall scalarene få lov til å være i karet. Regner med at det går en 4-5 uker før discusen er på plass.
Hva slags discus blir det da?

Jeg sliter litt med renholdet i mitt discus-kar for tiden. 20 discus griser en del, men jeg sparer jo ikke på maten, og fiskene vokser og trives selv om bakveggen er blitt helt svart og glassene blir grønne etter et par dager. Ikke noe vakkert syn.

Er glad jeg ikke har sand og masse planter i karet slik at jeg kan fjerne bæsj og overskuddsfor hver dag.


Det blir nok Stendker. Tefe, briliant turkis, snakeskin red og mulig pigion blood.
Det er bestilt eller skal bestilles 80 stk. 8-10cm som jeg skal få lov til å plukke ut de jeg ønsker av når de kommer. Legger ved noen bilder av noen Stendker jeg syntes er fine.
Plantene har begynt å gro, satte inn noen hurtigvoksende i tillegg til all Anubiasen og breinene.
Fire gule Ansistruser på 3-4 cm sammen med to vanlige og Eplesneiler jobber det de orker for å holde algene til et minimum.
[External Image]

[External Image]


[External Image]
Corydoras må man jo også ha. Valget har falt på Sterbai og Adolfoi.
Foreløpig har jeg bare 3 stk Sterbai regner med å ha 3-4 stk. til.
Av Adolfoi har jeg 13 stk. VF1 med en størrelse på 2-3 cm.

NB!
Philips vannrenseren virker foreløpig helt fint det er under 0,3 nitritt i karet.
Var selv skeptisk, men så langt er jeg veldig fornøyd.

[External Image]

[External Image]


[External Image]
Scalarer
hei finn.
trives red back mainipicura scalarene seg oppi 530 paradiset
Hei Thomas!
Ja de ser ut til å storkose seg, de har det jo relativt romslig nå i forhold til der de var. Geofagusene de gikk sammen med er/var ganske så livlige og tok litt plass. Alle scalarene bortsett fra en er raske til matfatet og tigger etter mer så fort jeg nærmer meg. Fantastisk fine scalarer, men jeg gleder meg til du får inn discusen.. Regner med at du ringer når den er i hus ;0)
NB! Fantastisk fin discus på bildet kjenner ikke den helt igjenn. De VF discusene du har er også utrolig fine.
Geir Rolfsnes
Hva slags discus blir det da? Jeg sliter litt med renholdet i mitt discus-kar for tiden. 20 discus griser en del, men jeg sparer jo ikke på maten, og fiskene vokser og trives selv om bakveggen er blitt helt svart og glassene blir grønne etter et par dager. Ikke noe vakkert syn. Er glad jeg ikke har sand og masse planter i karet slik at jeg kan fjerne bæsj og overskuddsfor hver dag.


Hva er dine planer for discusen etter "du har foret de opp"?
Skal hele karet bygges om etter det?
Jeg ser ikke helt poenget med å få discus størst mulig fortest mulig om ikke de skal selges eller avles på......
Som jeg har nevnt tidligere gjør det ingenting for meg om det tar et år eller tre før før discusen når sin potensielle størrelse. Dersom den ikke blir større enn +- 14 - 15 cm. gjør det heller ikke noe.
Jeg vil kose meg å stresse ned med synet og livet i akvariet, tenker derfor ikke å fore opp discusen som en broiler. Alger fjernes effektivt av Ancistrus og Eplesneiler.
Coridoras rydder og styrer samtidig som de koser seg med mat som detter til bunn. Fiskeavføring tar planter og et godt filter seg av. Selvfølgelig regner også jeg med støvsuging og vannbytter, men jeg syntes noe av gleden er å sette sammen og lage et estetisk velfungerende miljø med fisk og planter hvor hver har sin oppgave til glede for hverandre og eieren.
Ja jeg har selv kjørt lignende opplegg som deg tidligere og det mest estetiske er selvfølgelig masse planter og nyttefisk i tillegg til discus. Men min erfaring er at det er vanskelig å holde karet fri for alger hvis man skal fore opp små discus i et slikt oppsett selv om man forer moderat. Så de siste gangene jeg har foret opp discus-yngel har jeg hatt dem i BBT kar til de var ca 13-4 cm før jeg puttet dem i plantekaret. Deretter har de vokst til max 17-18 cm som jo er OK.
Etter 12 år med jungel-kar (masse planter+CO2) med discus er jeg imidlertid blitt litt lei av å luke planter. Det er rett og slett for mye arbeid og det er heller ikke noe ideelt oppsett for discus. Så denne gangen har jeg tenkt å lage et enklere oppsett. Hoveddekorasjonen i karet skal være BNT-bakgrunnen.
Jeg vil ikke ha CO2 og jeg vil bare ha et begrenset utvalg med seintvoksende planter. Vurderer også å kjøre uten grus, men dette er jeg ikke helt sikker på (er litt kjedelig med sort bunnplate). Plantevalget blir veldig begrenset hvis man ikke har grus, med mindre man kan tenke seg et par små blomsterpotter. Med dette oppsettet vil jeg få plass til litt flere discus i karet enn det man kan ha i et tett plantekar. Og økt antall discus gir etter min erfaring bedre trivsel og mindre mobbing. Så jeg tenker faktisk å beholde alle de 20 fiskene jeg har i dag. Tidligere har det alltid falt av noen individer, men foreløpig ser alle sunne og friske ut.
En annet ting med mitt nye planlagte oppsett er at det blir lettere å holde stabile vannverdier. Så lenge man ikke tilsetter CO2 og PH verdien i karet er omtrent som i springvannet, så slipper man å justere KH-verdien hele tiden for å unngå PH-svingninger.
Så jeg går for latmannns-oppsett denne gangen.

Høres ut som en fin plan. Jeg mener å ha lest at du også er lærer?. Keramikken er stedet for å lage noen gjenstander/blomstepotter som bør kunne kamufleres/gjemmes bak noen røtter.
Er nok ikke lærer selv om jeg har hatt noen undervisningsoppdrag. Men jeg er ingeniør så hvis du lurer litt på bæreevnen til golvet under akvariet ditt så kan du komme til meg.
Keramikkpotter koster ikke stort og kan kjøpers overalt.
Jeg har tatt vare på noen røtter med javabregner og har også plantet en sverdplante og noen cryptocoryner i potter som jeg oppbevarer i et 200 liters kar sammen med L144, Sterbai og noen SAE. Planen er å ha disse plantene i discuskaret etter hvert. Har prøvd med javabregner i discus-karet allerede, men de ble griset til etter få uker så jeg satt dem tilbake i 200-literen igjen hvor de ganske fort ble rengjort av ancistusene. Kanskje det ikke er så dumt å ha er reservekar med masse algespisere (og kanskje neon eplesnegler) hvor plantene kan rengjøres etter et opphold i discuskaret.
Flyteplanter
Flyteplanter , f.eks pistia er gode løsninger i discuskar uten bunnsubstrat.

Har selv VF Pt. Altum nå, i fullt beplantet akvarie med sandbunn. Har ekstrem vekst av en type flyteplante, vet ikke navn. Ligner på gulrotgress, men det er ikke det.
Fisk
får inn altum peru + 8 diskus torsdag du er hjertlig welkomen til å ta en titt om du ønsker , går bra med santarem ynlene å +nytt kull igjen huff å huff diskus oppdrett er masse jobb hehe
Altum Peru? Det vil si vanlig Pterophyllum Scalare som er fanget i Peru det da eller?

Pterophyllum Altum finnes så vidt jeg vet ikke i Peru..
Snakket med Thomas på telefon nå og han fortalte meg at Altumen var omtalt i fiskelisten han hadde fått tilsendt fra levrandør som Altum Peru . Googlet Altum Peru og da dukket det opp en hel masse, det er riktig som du sier ekte Altum kommer ikke fra Peru. Fant denne forklaringen:
A Holy Grail species among serious freshwater aquarists, the Altum Angelfish is considered by many the most beautiful and stately of the freshwater angelfishes.
A challenge to breed in captivity, this is a species sometimes available as a rare import from the wild.
Reaching a dramatic 13-15 in. (33-38 cm) in height, it requires a tall tank and, like Discus, expert care and attention to water quality.
Contrary to early accounts, it is found in the Amazon River basin and upper Rio Negro, in addition to the Orinoco River where it was first found by ichthyologists. (A so-called wild strain marketed as the "Peruvian Altum" is, in fact, a variant of the more common Pterophyllum scalare.) See: Pterophyllum.


Altumen er fantastisk fin, imponerende når de begynner å bli litt størrelse på. Hvor store er dine Altumer? Skulle gjerne sett noen bilder av dem. Vurderer du å ha de sammen med discus?
Nå tenkte ikke jeg på vanlige blomsterpotter Geir.Det var mer å lage noen steinlignende formasjoner som kunne ha groper med plass til planter. Nå jobber jeg som kunst og håndverkslærer og jobber da bla. en del med keramikk. Ser derfor for meg at en slik kunstferdig steinformasjon/blomsterpotte kunne bli relativt dekorativ samtidig som den kunne plantes i og være en fin leksplass. Her er det bare fantasien som setter begrensningene.
Måtte sette inn et par bilder av keramikkbulldoggen jeg har laget. Fungerer som vakthund.Vi har tidligere hatt boxer. ;o)

[External Image]



[External Image]
Tilfeldig bekjentskap
© Erlend D Bertelsen
Reklame for plussmedlemskap