Discus i akvastabil markii 530l (side 6)

Ser meget bra ut Thomas, blir reint misunnelig. Det hadde ikke vært vondt å ha noen sånne i karet mitt.
Flott tråd du har hær
Jeg skrev en mail til deg, siden jeg er i startgropen med å sette opp et 530l effectlinekar medstort sett sammensetning som du mtp fisk og planter

Vurdere om jeg skal sette inn sump i mitt møbel også, kansje du kunne tatt et bilde som viser hvordan det står i ditt skap?

De var utsolgt for en slik Philips ozone purifier på den siden jeg fant, har du forslag til andre plasser jeg kan finne denne?
Også lurer jeg på om du vet hvor man får kjøpt en sunriser til armaturet?

kan bare håpe mitt kar blir halvparten så flott som ditt
Mvh
Elling
Takker for det elling. I innlegg nr.32 er det bilde av sumpen. Den står på bunnplaten, bak de to første dørene sett fra venstre når en står forran og ser på karet. Sumpen opptar nesten hele det rommet. Jeg har ikke hatt sump tidligre, men er nå veldig glad for at jeg valgte sump. Det har utrolig mange fordeler og ingen ulemper, rett og slett fantastisk kjekt.
Når det gjelder vannrenseren fra Philips så er jeg også som jeg har sakt tidligere, veldig fornøyd. Den gjør en kjempejobb, jeg hadde aldri våget å ha fisk i så tidlig, om det ikke hadde vært for den.
Har hørt rykter om at Philips har sluttet å produsere den da salget ikke var stort nok. Jeg kan forstå det, ville ikke hatt sånn om jeg ikke hadde hatt sumpen og plassere den i.
Søk på/google Ozon vannrenser, det finnes andre som produserer tilsvarende, men da må de nok kjøpes over nettet.
Sunriser trodde jeg du kunne få kjøpt alle steder som forhandler Akvastabil.
Diskus
Det ser virkelig flott ut Håper selv å komme igang ordentlig med mine diskus. Har for tiden et 240 liter dubai kar, men det blir for lite for de 6 stk jeg har.
kjenner du til navnet på denne pumpen: AM-TOP external filter professional?

Det renser 1200 liter i timen og kostet bare 1200kr nytt. Men er redd det ikke er av god kvalitet selv om det har fungert veldig fint i ca 2 mnd nå.

Hadde satt veldig pris på om noen vet noe om dette filteret
Takker for fine ord.
Nei jeg kjenner ikke til den pumpen eller filteret. Men jeg er litt skeptisk når du sier at den pumper 1200 L i timen. Discus er ikke glad i sterk strøm. Det viktigste er at du har stort filtervolum og at vannet renner så sakte gjennom filteret at det får godgjort seg bakteriekulturen. Om vannet renner fort igjennom får du et mekanisk filter som renser opp skitt som fyker rundt, men du går glipp av den viktigste jobben et filter skal gjøre. Jeg har strupet pumpen til en tiendedel av hva den har kapasitet til. Innimellom kjører jeg full fart for å få renset opp noe av skitten feks. i forbindelse med vannbytte 20 - 30% som jeg nå gjør ca. en gang i uken. Har da en slange i karet påmontert en liten pumpe og lar det renne nytt vann inn i siste kammeret av sumpen. Har regnet ut at jeg sikfter ca. 250 L i løpet av 20 - 30 min. Ellers må jeg ty til slamsuging, noe som ennå ikke har vært nødvendig. Karet er trods alt nystartet
Den så bra sumpen, tror jeg må vurdere dette kraftig er det dekkglass på sumpen? Får du mye "rennende lyd" med denne løsningen?
Karret mitt skal stå i stuen, så jeg må tenke på både lyd og avdamping
Nei jeg har ikke noe dekkglass på sumpen, det er ikke noe sjenerende lyd å snakke om, men det er ikke helt lydløst. Meste av lyd er nok sildringen når vannet kommer inn i akvariet, men det er også litt lyd når vannet renner ned i avløpet til sumpen. Utformingen her er nok avgjørende på hvor mye lyd det blir, jeg kunne nok greid å få ennå mindre lyd om røret hadde gått skrått bak på veggen.For å minke avdamping hjelper det nok med et dekkglass på sumpen. Purifieren avgir også noe lyd som sikkert hadde blitt dempet med et dekkglass.
Takker for nok et godt svar, får se hva jeg lander på
Amtop filter
Hei Elling. AMTOP filterne er helt ok filtere. Det er på mange måter en billig kopi av Eheim. Men kvaliteten og utholdenheten til Eheim filterne er myyye bedre.

Anbefaler deg f.eks Eheim 2075 som er opp til 600 liters akvarier. Ikke avskrekkende prismessig heller hos webzoo, kr 2.390,- inkl filtermateriale.

Pass uansett på å få satt utløpet slik at ikke det blir for sterk strøm i karet dersom du skal ha discus.

Mads
Takk for hjelpen, jeg har to eheim 2028' samt en reserve 2028 som følger med 530l.
Så er jo egentli et luksusproblem men jeg tenker som så at skal jeg prøve sump, må jeg gjøre det nå før jeg setter opp karret
















Det spirer og gror.....



[External Image]



I påvente av discus må jeg nøye meg med å ta bilder av mine VF1 Red Back Manacapuru scalarer..
[External Image]
Morro med micro men det er jamen ikke enkelt å holde kamera stille når en er 5-6 cm. unna
[External Image]
















Fin malle....
[External Image]

[External Image]


Diskusfor....link:


Link til Amazonas sin tråd hvor spørsmål om foret kom opp:
Mitt innlegg i tråden:
Det så ut til å være mye snadder i det foret der. Takke for Link Amazonas.
Jeg tok utskrift av siden og hadde den med ned til Jacobsen Jakt & Fiske i Larvik. De hadde hatt foret inne før og kjente godt til det. Hun ringnte levrandøren mens jeg stod der, de hadde det på lager. Det er ikke mange dagene før de har det i butikken.
Du regne med Tom, å få kjøpt Discuslife hos Jacobsen i Larvik.
Samme leverandøren hadde en del annet frosset discusfor som også skulle tas inn.
Nå er det bare discusen som mangler for min del.......
De har blandt annet en variant av discuslife som heter superrot. Den er fin hvis du har marlboro red discus osv
Og kansje til de VF1 Manacapuru Red Back scalarene for å få fram fargen på ryggen.
Finn Erik Helberg
Og kansje til de VF1 Manacapuru Red Back scalarene for å få fram fargen på ryggen.


Du kan godt prøve, men jeg garantere at rødfargen over ryggen, den får de.
De må bare bli litt eldre først

Mvh Tom Eirik
Hei Tom Eirik!
Ja jeg regner også med det. Så hos Thomas, at den største fra kullet allerede hadde begynt å få fargen for 14 dg. siden. De har vel stort sett bare fått discusgranulat. Begynner å få litt farge her også etter at de hiver seg over discusgranulat.
Jeg så litt på beskrivelsen av de to nevnte fortyper, innholdet var stort sett likt bortsett fra det som skal gi bedre og mer rødfarge.
Er rimelig sikker på at det ikker er Corydoras Adolfoi du har, men Duplicareus.
Jeg har begge typer selv i samme kar, og Duplicareus har mye bredere sort felt på ryggen enn Adolfoi. Det er også mer diffust i kanten.
Hei !
Det er egentlig ikke så farlig for meg hvem av de to det er, men de er kjøpt som VF1 Adolfoi. De er ikke mer enn 2- 3 cm og har relativt stor innbyrdes variasjon. Utrolig godt gjort at du kan greie å se det ut fra noen få bilder på så liten fisk nå det i fiskedatabasen vår bla. står dette sitat :
"Corydoras adolfoi forveksles ofte med Corydoras duplicareus. Disse to artene er svært like, og selv eksperter diskuterer i blant hvilken av disse to artene enkelte individer egentlig tilhører. Dette kommer av at C. adolfoi kan ha svært variabel bredde på den svarte ryggstripen. Den kan variere fra en veldig tynn til en ganske bred stripe. Det antas å være avhengig av lokasjon på de enkelte gruppene med C. adolfoi om de er viltfanget.
C. duplicareus har alltid bred stripe."sitat slutt...

Alle mine har i alle fall ikke bred stripe....
Ser nå ved nærmere studering av bildene at du antagelig har begge typer. Er vel ganske vanlig at fisk av flere arter som ligner blandes hos eksportør, og særlig disse som er veldig like og vel kommer fra samme elv. De gangene jeg har funnet både Adolfoi og Duplicareus i samme butikk har man sett tydelig forskjell på fiskene. Opplevde dette i 3-4 butikker i Danmark i fjor sommer.
Tilfeldig bekjentskap
© Bjarne Sætrang
Reklame for plussmedlemskap