Discus i akvastabil markii 530l (side 7)

Odd Gunnar Moe
Ser nå ved nærmere studering av bildene at du antagelig har begge typer. Er vel ganske vanlig at fisk av flere arter som ligner blandes hos eksportør, og særlig disse som er veldig like og vel kommer fra samme elv. De gangene jeg har funnet både Adolfoi og Duplicareus i samme butikk har man sett tydelig forskjell på fiskene. Opplevde dette i 3-4 butikker i Danmark i fjor sommer.


At det er snakk om 2 slag er litte trolig, da leksgruppa gå i et kar her.
Og de er kjøpt som adolfoi
Det er tydeligvis ikke spesielt viktig for trådstarter om det er forskjellige arter, eller om det er den ene eller andre..

Og at noen her i Norge klarer å se så tydelig forskjell på disse to artene tar jeg med en klype salt, når til og med eksperter i det store utland sier at dette er ekstremt vanskelig..

Finn: Nærmer det seg discus???
Det nærmer seg vel nå.....Scandizoo får inn 200 Stendker om ei uke, dersom det blir som de har opplyst. Blir det en tur dit, om det ikke kommer noe discus til Sandefjord innen kort tid.....Blir ikke helt det samme å sitte og se på akvariet uten discus....Det er trods alt savnet av den fisken som er årsaken til at jeg satte igang igjenn....
Er det noen av dere som har Eheim batteridrevet slamsuger? Ser at de i Norge koster fra kr. 700,- og oppover til over tusenlappen. Jeg bestilte en slik fra en dansk nettside.


dkr. 280.- + mva. til Norge slipper mann jo dansk mva. menn må betale frakt + evt. Norsk mva. Pris tilsammen kr. 420,- utrolig at det skal være slik prisforskjell. Skal gi tilbakemelding hvor godt den virker når den kommer og jeg får tatt den i bruk. Det er i alle fall fristende og slippe en 7-8m lang slange når jobben skal gjøres. Det holder med de to slangene som brukes i forbindelse med vannbytte, noe som fungerer som en lek i forhold til å fly med bøtter slik jeg gjorde i stueakvariet for 15-20 år siden.
Hei Finn Erik ! Nå har jeg lest hele denne tråden, å jeg må si at du har et utrolig fint kar, og sjukt kule scalarer! Misunner deg, Haha sitter å ser på bilder av discus, og det frister litt må jeg si, men så er det jo foreldre, trenger større kar får discus, men det er jo ikke lett å overtale dem... :P
Takk for fine ord MartinT ..... Du får vente litt til jeg får discus i karet, så kan du vise tråden. Fortelle med innlevelse om discus, at de kjenner igjenn folk i huset, banker på ruta når de syntes det er på tide med mat, lek,egglegging, hvordan de passer på egg og unger, at ungene beiter på kroppen til foreldrene. I tillegg må du legge ut om hva du har lært av geografi,opphavsted og Amazonas samtidig som du viser mange fine discusbilder til foreldrene dine. Til slutt må du fortelle dem: Det er mindre arbeide, enklere å holde stabile vannverdier i stort kar. Akvariehobbyen er sunn og lærerik. Husk å fortelle at det er en lærere som snart er 60 år som har sakt det.... ;0)
Haha, det skal jeg! Lage PowerPoint presentasjon kanskje ? Hehe allerede begynt å skrive
Det kommer sikkert til å gå bra.... ;0)
Hei Amazonas!
Jeg hentet fram en gammel tråd i forumet om discus som jeg så du hadde skrevet i. Har et spørsmål til deg der, men ser gjerne at du svarer i denne tråden om du tar deg tid?


Link til Amazonas sin tråd:


Fant ut at jeg måtte om-møbelere litt, det var for trangt i høyre hjørne.

Slik var det...


[External Image]








Blei bedre nå???

Håper jeg har discus i det neste helg....


[External Image]
Synes dette er en særdeles hyggelig tråd du har satt igang. Svært harmonisk kar med proffesjonelle bilder. Bygger opp spenningen til diskusenes inntreden. Blir spennende å se hva det blir.
Takk for det Geir alltid hyggelig med posetive tilbakemeldinger. Har hørt/lest at du er en kar med skikkelig peiling, navnet ditt blei nevnt i innlegg 25 i denne tråden i forbindelse med vilfanget discus. Jeg blei anbefalt å ta kontaktat dersom jeg skulle ha viltfanget, din kjeller er helt fantastisk blei det sakt og da betyr rosende ord ekstra mye. Ser du er en kar på samme alder som meg, Du kjenner kansje Alf Stalsberg. Hadde en del kontakt med han sist gang jeg holdt på med dette, men han fikk aldri lokket meg med på tur til Amazonas selv om han prøvde flere ganger.








Noen bilder av de omtalte Adolfoi:
[External Image]

[External Image]
Ikke så ofte denne malla er framme så en av scalarene måtte ta en nærmere titt
[External Image]















Høyre hjørne slik det blei etter ominnredning:

Virkningsfuldt optisk bedrag

[External Image]
Minner litt i fasongen om en svane dersom en bruker fantasien. :O)
[External Image]


[External Image]





Noen flere bilder:














Satte kamera helt i glassruta på høyreside og tok et par bilder inn i dypet,
Fortsatt litt tåke igjenn etter om-møbeleringen. Idag er tåka så godt som borte, nesten krystallklart vann, her kommer discusen til å kose seg.....

[External Image]

[External Image]


[External Image]














Har noen planer om å endre litt her til høyre for midten også. Funderer på å bygge opp en terasse bak den "store" stein slik at jeg kan få løftet Tigerlotusen og møblert litt i høyden. Mulig det også blir en "mallegrotte" under i terrassen.

[External Image]
Hmmm...ser ikke noen Discus?
Du får nok lese litt, ikke bare se på bilder Per så forstår du nok litt mer etterhvert ......
Ser forøvrig at tråden er en mnd. gammel idag.
En måned og full av gode knips! Dette blir kjempebra

S
Hei Simen!
Nå får du jammen se å komme deg på beina igjenn, savner deg på jobben!

Laget et par " steinsettinger" på keramikken idag, så jeg kan få bygd opp en liten terrasse til Lotusen. Formet et hull til bambusrør + en liten mallegrotte i "steiveggen" Blir spennende og se hvordan det blir etter det er brennt og jeg får plassert de i karet. Bilder kommer.. :0)
Ellers så blir det en tur til Scandizoo på fredagen for å hente discus. De får inn + 300 stk. Stendker så det blir nok ikke lett å velge. Regner med å kjøpe 13 stk. Skal ha med meg et par C Sterbai også så de blir en liten gruppe på 5 individer.
I går var den store dagen, timene på jobb gikk seinere enn vanlig. Det var nok ikke få ganger jeg så på klokka før jeg kunne dra fra jobben og sette nesa mot Drammen og Lier. Kona og barnebarnet Marcus var også med for å henta discusen hjem til Stavern.Kjøreturen til Lier gikk greit og spenningen i kroppen steig, men Scandizoo ligger ikke i Lier eller rett utenfor slik jeg trodde.........Det er en god kjøretur utenfor, spesielt når en trodde at en var framme. Heldigvis hadde jeg lagt inn adressen på plotteren, uten den hadde jeg vel aldri funnet fram. Jeg måtte likevel ringe et par ganger for å få bekreftelse på at jeg var på rett vei. Det tok ca. 2 timer fra Stavern. Når en forventer en kjøretur på 1 1/2 time er spendt og gleder seg blir de ekstra kilometrene og 30 minuttene utrolig lange.
Vel framme blei vi godt tatt imot av særdeles hyggelige mennesker. Kjetil og han's kone var i full sving i akvariekjelleren med å betjene kunder som var kommet før meg. Og der rett forran nesa på meg, forsvant de siste discusene med litt størrelse på ut døra. Skuffelsen var mer enn stor når jeg så hva som var igjenn av discus. Det var mange, de var små, skremte og stressa, helt uten farger etter en lang tur og nye omgivelser, nytt vann og mennesker......
Jeg som hadde gledet meg til å plukke ut 13 stk. Drømmeeksemplarer fra en hel haug med diskus, stod der rådvill og for å si det pent veldig skuffet. Hva gjør jeg nå?????? Skulle jeg bare bare fortelle om min skuffelse, snu ryggen til disse hyggelige menneskene og dra hjem igjenn uten diskus? Karet hjemme er ikke innredet og forberedt på å ta imot en gjeng med pluss/minus 5cm discus. Skulle jeg nå igjenn ut å leite?
Hvor lang tid vil det ta før jeg finner riktige typer og størrelser?
Kommer jeg til å angre dersom jeg dra herfra uten fisk?
Fisketypen jeg ønsket meg var jo her rett forran nesa på meg, det var bare det at de var så små......det var umulig å skille fine og evt. mindre fine eksemplarer fra hverandre.

Nå trengte jeg litt tid og en kopp kaffe mens spekulatoren gikk på høygir........

Det blei ikke 13 discus...............
Det blei 23 discus og 2 Sterbai samt en lang kjøretur hjem.........
Tilfeldig bekjentskap
© Johnny Jensen
Reklame for plussmedlemskap